Haaientandje Kaloot

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Cook
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jun 2019, 08:47
Has thanked: 6 times
Haaientandje Kaloot

Bericht door Cook » 11 jul 2020, 12:07

Hallo allemaal, gisteren vond ik dit tandje op de Kaloot. Kan iemand mij vertellen van welke soort deze is?
Bijlagen
kaloot_10072020_02.jpg
kaloot_10072020_03.jpg
kaloot_10072020_01.jpg



 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Haaientandje Kaloot

Bericht door FossilDude » 11 jul 2020, 13:02

Hoi Cook,

Het tandje is verrrold en wat incompleet, wat het erg lastig maakt om het met zekerheid op naam te brengen.

De kleur en mate van slijtage doet sterk vermoeden dat het om een herwerkt Eoceen tandje gaat. Die komen best wel veel voor op de Kaloot. Als dit klopt moet je dus aan een Eocene soort denken (bijvoorbeeld Striatolamna macrota, Brachycarcharias lerichei of Isurolamna affinis). Het is een relatief brede kroon, waar volgens mij een relatief platte brede zijspits tegenaan zat (gescheiden door een duidelijke insnoering). Als ik zou moeten kiezen, zou ik op basis daarvan zeggen dat een lateraal tandje van Striatolamna het meest waarschijnlijke is. Maar met een groot vraagteken, omdat een sluitende determinatie erg moeilijk is bij dit soort verrolde tandjes.

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Cook
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jun 2019, 08:47
Has thanked: 6 times
Re: Haaientandje Kaloot

Bericht door Cook » 11 jul 2020, 15:57

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Johan!

Groet,
Eddy




Plaats reactie