Dolfijnen tand mill.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Dolfijnen tand mill.

Bericht door Dino15 » 15 jul 2020, 09:34

Deze heb ik 10 jaar geleden gevonden in mill, het betreft een klein dolfijnen tandje. Ik ben best wel benieuwt wat de soort en/of genus naam is, of zijn dit soort tanden niet op genus/soort te determineren? zijn ze alleen op familie niveau te determineren? En mischien zijn ze helemaal niet te determineren? Ik hoor het graag! :)

Alvast bedankt.

Nick.
Bijlagen
IMG_20200715_092110.jpg
IMG_20200715_092023.jpg
IMG_20200715_091815.jpg
IMG_20200715_091718.jpg


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

 
Gebruikersavatar
Hidde
Berichten: 830
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:55
Been thanked: 83 times
Contacteer:
Re: Dolfijnen tand mill.

Bericht door Hidde » 15 jul 2020, 16:29

Leuke vondst. De S-vorm spreekt bij veel dolfijnen voor een tand voor uit de onderkaak. Zo worden ze soms bij potvissen als incisors aangeduid. Een woord wat je eigenlijk niet mag gebruiken voor homodonte polydonte zoogdieren. Die 2 begrippen zijn ook de reden dat losse tanden mijn inziens nauwelijks echt op naam te brengen zijn (heel anders is het bij landzoogdieren waarbij elke tand verschillen is: hetrodont). Nog moeilijker word het wanneer de exacte strategrafie niet bekend is. Ook is de strategrafie van een aantal Miocene soorten zelf ook al onduidelijk. Kortom een hoop "blancs" bij elkaar maakt het best lastig.
Uit Mill kennen we Protophocaena minima, een pontoporiid (familie van de Amerikaanse rivier dolfijnen, waarvan nu alleen nog de La Plata dolfijn leeft). Daarnaast moet je rekening houden met nog tenminste 2 onbeschreven soorten en alles wat in Amerika gevonden is (uit m'n hoofd 9 soorten). Van de Westerschelde kennen we nog Scaldiporia vandokkumi (ook een pontoporiid). Echter zijn er van tenminste 5 geen tanden in associatie gevonden.
Ik focus hier een beetje op de rivier dolfijnen omdat die redelijk bekend zijn, maar in het Mioceen zitten ook de kenterodonts, eerste vertegenwoordigers van de ocean dolfijnen (Delphinidae) en de Ziphidae (spitssnuit dolfijnen) spitsen ook af (die hadden toen nog functionele tanden, nu niet meer). Dit is even om een (onvolledig) voorbeeld te geven.


Marine mammals, dolphinately awesome

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Dolfijnen tand mill.

Bericht door Dino15 » 15 jul 2020, 16:49

Helder antwoord, bedankt!

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: Dolfijnen tand mill.

Bericht door alberto shark » 15 jul 2020, 19:21

Dino15 schreef: 15 jul 2020, 09:34 Deze heb ik 10 jaar geleden gevonden in mill, het betreft een klein dolfijnen tandje. Ik ben best wel benieuwt wat de soort en/of genus naam is, of zijn dit soort tanden niet op genus/soort te determineren? zijn ze alleen op familie niveau te determineren? En mischien zijn ze helemaal niet te determineren? Ik hoor het graag! :)

Alvast bedankt.

Nick.
Hallo Nick,
in het mooie boek wat ik heb over Mill (van Reuzenhaai tot Chalicotherium van auteur Noud Peters, zie ook: https://pleistocenemammals.com/presenta ... ene-poort/) vind ik 2 soorten van de Delphinidae die daar gevonden zijn nl. Astadelphis sp. en Lissodelphis sp. Ik verwacht dat Stiek wel de juiste soort kan aanduiden :lol:



Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Dolfijnen tand mill.

Bericht door Dino15 » 15 jul 2020, 19:25

Oke, bedankt. :)

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Gebruikersavatar
Hidde
Berichten: 830
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:55
Been thanked: 83 times
Contacteer:
Re: Dolfijnen tand mill.

Bericht door Hidde » 15 jul 2020, 20:38

Volgens fossil works zouden onderstaande 'Artiodactyla' (evenhoevige) gevonden worden in Mill. (De walvisachtige stammen af van een evenhoevige en daarom worden zie hieronder gezet):

Physeteridae indet.
Lissodelphis sp., Globicephala sp., Hemisyntrachelus sp., Stenella sp. (of inderdaad astadelphis).
Monodontidae indet.
Phocoena phocoena (ik denk dat ze protophocaena bedoelen. huidige bruinvissen hebben spatelvormige tanden, maar houdt er rekening mee dat dit een vrij recente ontwikkeling is).
Kentriodontidae indet.
Ziphiidae indet., Choneziphius sp.

Het boek van Noud heb ik ook liggen. Prachtig werk en zeker de moeite waard voor ieder die vertebraten interessant vindt.


Marine mammals, dolphinately awesome

stiek
Berichten: 1567
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09
Been thanked: 12 times
Re: Dolfijnen tand mill.

Bericht door stiek » 16 jul 2020, 23:25

Hou het voorlopig op Pontoporiidae.

Groeten Hans


Hans

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Dolfijnen tand mill.

Bericht door Dino15 » 17 jul 2020, 09:20

Dank je! :)


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(


Plaats reactie