Versteende tand van een Carnivoor?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
TristanM
Junior Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2020, 19:41
Has thanked: 3 times
Versteende tand van een Carnivoor?

Bericht door TristanM » 27 jul 2020, 15:53

Ik liep afgelopen Zaterdag 25-7 op Ameland langs het wad (oostelijk). Ik zag daar een vreemde "steen" liggen. Ik raapte het op en meteen zag ik dat het een tandachtige vorm had. Ik besloot het daarom mee naar huis te nemen. Ik heb hier alleen totaal geen verstand van, maar ik ben wel heel benieuwd wat het mogelijk kan zijn. Ik heb gister zelf veel opgezocht over dit onderwerp en ik kwam uiteindelijk bij het determinatie systeem uit van deze site. Ik heb het zo goed mogelijk gevolgd, maar nog kom ik er niet uit van welk dier deze tand heeft kunnen zijn. Aan de puntige vorm en kromming te zien dacht ik zelf gelijk aan een Carnivoor en ik vermoed van een zoogdier, maar misschien zit ik er wel helemaal naast.

In het echt is de scheiding beter te zien tussen het stuk kaak en de tand zelf(rond de 6,5 cm op de eerste foto). Vanaf ongeveer 3,5 cm is eennverkleuring van geelig naar grijsachtig te zien. Wie kan mij verder helpen?
Bijlagen
foto 2.jpg
foto 3.jpg
foto 4.jpg
foto 1.jpg



 
Gebruikersavatar
Optimo
Berichten: 2439
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Re: Versteende tand van een Carnivoor?

Bericht door Optimo » 27 jul 2020, 16:10

uiterlijk lijkt het een tand, maar ik denk dat het een steen is, mogelijk is het een versteende afdruk van een krabben schaar ,waar het oorspronkelijke materiaal verdwijnt ,( vergaat) blijft een holte over die met sediment,en mineralen opgevuld wordt ,zoals bv ook graaf gangen van kreeften .
het zijn wat suggesties, misschien helpt het je wat verder

gr

Huug



Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1705
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 199 times
Been thanked: 217 times
Contacteer:
Re: Versteende tand van een Carnivoor?

Bericht door Caveman » 29 jul 2020, 02:12

Naar mijn mening ook pseudofossiel, geen tand dus......


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: Versteende tand van een Carnivoor?

Bericht door sjaak » 31 jul 2020, 10:34

Leuk gevormde steen. Meer niet.


Groet,

Niels


Plaats reactie