Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Sannevdw
Junior Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2020, 22:53
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door Sannevdw » 15 sep 2020, 23:27

Zie foto's. Ik heb dit vorig jaar april 2019 gevonden tussen Houlgate en Villers sur Mer. Niet op het strand maar daarboven op de laag sediment die daar wordt uitgedrukt als " le chaos". Dit sediment lijkt afkomstig van hoger op de kliffen( les Vaches Noirs). Lijkt mij een wervel. Daarnaast schelpachtige fossiele afzetting( lijkt mij van een later tijdstip ivm andere kleur en structuur). Heeft kenmerken van een staartwervel van een grote sauropood. Ook naar walvisachtigen gekeken, maar dat lijkt er niet echt op( voor zover ik kan beoordelen)Ik weet hier echt te weinig van af maar zou toch graag weten of iemand mijn vondst kan thuisbrengen. Dimensies: 23cmx12cmx9cm

Ik ben benieuwd!
Aanzicht 1
Aanzicht 1
Aanzicht 2
Aanzicht 2
Aanzicht 3
Aanzicht 3
Aanzicht 4
Aanzicht 4



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door sjaak » 16 sep 2020, 08:10

Wat een mooie vondst, felicitaties!

Weet je uit wat voor tijdperk dat sediment komt en of het een zee of rivierafzetting is? Dat zal al helpen in de zoektocht.

Je zou het sediment er ook wat meer af kunnen halen.
Ik denk dat die schelpen er bij horen. Je ziet dat vaak op fossiele uit mariene afzettingen.

Wie weet is het een dinosaurus maar het doet mij ook denken aan een mariene krokodil. Plio of plesiosaurus is misschien ook mogelijk.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door sjaak » 16 sep 2020, 08:52

Ik zag dat het Jura/ Krijt is en marien, al wordt ook wel dinosaurusmateriaal gevonden. Het lijkt mij gelet op de vorm of lengte van het wervellichaam geen pliosaurus of plesiosaurus. Het doet mij sterk aan een krokodilachtige denken, zoek maar eens op “Jurassic crocodile vertebra”.


Groet,

Niels

Sannevdw
Junior Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2020, 22:53
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door Sannevdw » 16 sep 2020, 10:57

Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken. Heb nog een geologische doorsnede van de vindplaats. Zie bijlage. Ik heb m dus onderaan op het plateau gevonden. Hij kan dus ook van hoger naar beneden zijn gekomen.
Doorsnede klif
Doorsnede klif
coupVacnoi (1).gif (50.85 KiB) 2025 keer bekeken



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door FossilDude » 16 sep 2020, 11:30

Geweldige vondst! Gefeliciteerd! Ik denk dat je iets bijzonders in handen hebt :)


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3215
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 287 times
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door hubertus68 » 16 sep 2020, 13:01

Dat denk ik ook. En ik zou trouwens, behalve het stuk een beetje schoon te maken, niet proberen,
de begroeiende fauna (oesters, serpuliden etc.) eraf te halen.

Groetjes,
Oliver



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door sjaak » 16 sep 2020, 13:40

hubertus68 schreef: 16 sep 2020, 13:01 Dat denk ik ook. En ik zou trouwens, behalve het stuk een beetje schoon te maken, niet proberen,
de begroeiende fauna (oesters, serpuliden etc.) eraf te halen.

Groetjes,
Oliver
Mee eens, al zou ik wel proberen wat sediment weg te borstelen of te krabben. Dat maakt determinatie makkelijker.

Het is goed te zien dat die schelpen zich helemaal hebben ingeboord in het bot. De vraag is of dat recent is of fossiel. Bij fossiele botten zie je dit, zoals gezegd. vaker. Die hebben dan een tijdje op de zeebodem liggen rollen voordat ze fossileerden. Maar dat gebeurt nu natuurlijk nog steeds.

Met dit soort vondsten kan je het best lokale verzamelaars proberen te benaderen. Op fossilforum zit ook veel expertise. En anders musea mailen. Laat weten wat er uitkomt!


Groet,

Niels

Sannevdw
Junior Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2020, 22:53
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door Sannevdw » 16 sep 2020, 20:06

Tsjonge, wat fijn dat er zo snel mensen met veel kennis reageren en meedenken. Dat vind ik heel fijn! Ik ga es proberen om iemand te zoeken in de buurt om m te laten zien. Weten jullie nog iemand in de buurt van Schagen?



Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door Xenina » 20 sep 2020, 20:38

Hoi,

wat een geweldige vondst en zeker fossiel! (Saurier?) Ik vermoed de wervel is afkomstig uit het Oxfordien inferieur of het Callovium superieur.

Misschien het Museum Paleospace in Villers-sur- Mer contacteren en fotos van de wervel er naaartoe sturen. Kontakt: www.paleospace-villers.fr
Tel. (Frankrijk 0) 231 81 77 60.

Ik ben benieuwd!

Groetjes, Xenina



Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door Xenina » 21 sep 2020, 11:48

Hoi,

ik heb je fotos nog nader bekeken en geloof, kleine bruine korreltjes in de gele matrix te herkennen. Als dat zo is (betere Fotos van de Matrix?)
komt de wervel uit de Oolithe ferrugineuse de Villers vandaan, dus uit de Onder Oxford, Zone a Cordatum.
Ik zelf heb er jaren geleden een grote Ichthyosaurus-wervel, ook afkomstig uit deze laag, gevonden.

Groetjes, Xenina




Plaats reactie