Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door PachyWhatnotOdon » 18 okt 2020, 22:33

Wat een topvondst, zeg! Zelfs met al de schelpengroei er omheen...! Zou inderdaad niet proberen deze te verwijderen, want voor je het weet zit je in het bot zelf...

Net als Niels was mijn eerste ingeving, op basis van locatie en daarmee chronologie en paleobiologische context, een wervel van een zeekrokodil, vermoedelijke als Steneosaurus sp.. Krokodilachtigen hebben namelijk een zandlopervorm en ook de afmetingen passen op zich nog prima binnen de verwachtingen. De zandlopervorm van krokodillenwervels is echter prominenter dan bij dit stuk, en lijkt daarmee inderdaad meer op de wervel van een theropod, die vaak wat vierkante zijn. Vaak hebben die bovendien lateraal (langs de lengte van het wervellichaam) en depressie. Ik denk dan ook dat Dr. Picot wilde weten of je daar al sediment had weggehaald, mogelijk om in te schatten of de depressie in het bot of het sediment zit. Maar hier ben ik onvoldoende in thuis.

Ik hoor graag wat het vervolg van je onderzoek is geworden. Een erg interessant stuk!


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Fosielenman
Junior Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2020, 17:20
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door Fosielenman » 22 okt 2020, 17:42

Mooie vondst, hellaas kan ik niet precies zeggen wat het is



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door sjaak » 22 okt 2020, 22:30

Is er al meer over bekend?


Groet,

Niels

Sannevdw
Junior Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2020, 22:53
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door Sannevdw » 09 nov 2020, 19:11

Hoi Niels, nee nog niet. Ik had gisteren een afspraak bij het dinolab van Naturalis in Leiden. Zij hebben een zandstraalkast om de wervel te prepareren. Bij uitzondering wilden ze nadat ze de foto's hadden gezien de fossiel prepareren. Alleen is Naturalis ook net dicht ivm covid 19. Dus die afspraak ging niet door. Da's jammer natuurlijk, maar ik kan denk ik wel een nieuwe afspraak maken. Tot die tijd moet ik je een antwoord schuldig blijven.. groet, Sanne



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door sjaak » 09 nov 2020, 19:49

Sannevdw schreef: 09 nov 2020, 19:11 Hoi Niels, nee nog niet. Ik had gisteren een afspraak bij het dinolab van Naturalis in Leiden. Zij hebben een zandstraalkast om de wervel te prepareren. Bij uitzondering wilden ze nadat ze de foto's hadden gezien de fossiel prepareren. Alleen is Naturalis ook net dicht ivm covid 19. Dus die afspraak ging niet door. Da's jammer natuurlijk, maar ik kan denk ik wel een nieuwe afspraak maken. Tot die tijd moet ik je een antwoord schuldig blijven.. groet, Sanne
Ah, dat is jammer. Heb je contact met Martijn?
Ik denk dat je het zelf ook zou kunnen met tandartsgereedschap (zie webshop) en een borstel. Theropod heeft van die holtes, die dan in de zijkant zichtbaar zouden zijn. Google er maar eens op. Heeft het dat niet, dan blijf ik bij krokodil.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door Xenina » 15 jun 2021, 11:16

Hoe staat het nu met de wervel? Iets nieuws bekend?

Groetjes, Xenina



Sannevdw
Junior Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2020, 22:53
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door Sannevdw » 31 aug 2021, 20:18

Mijn onderzoek is eigenlijk wat stil komen te liggen nadat 2 maal een afspraak met Naturalis niet door kon gaan. Dus heb nog geen nieuws. Dank voor je bericht. Reden te meer om weer contact te zoeken met ze..



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door sjaak » 01 okt 2021, 17:31

Ik was vandaag even met wat vondsten in Naturalis en heb de wervel gezien. Het ziet er in het echt, afgezien van het prepwerk natuurlijk, heel anders uit dan op de foto. Wat een prachtstuk, felicitaties!


Groet,

Niels

Sannevdw
Junior Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2020, 22:53
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door Sannevdw » 04 okt 2021, 08:21

Dank, ja we hebben m inmiddels naar Naturalis gebracht. Heel erg leuk en spannend allemaal. En heel erg fijn dat er heel goed naar gekeken wordt door experts. Het is nog niet helemaal duidelijk maar het gaat waarschijnlijk richting vleesetende theropode..



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wervel gevonden bij Houlgate( Frankrijk)

Bericht door sjaak » 04 okt 2021, 09:31

Ja, ik hoorde het van Martijn. Staartwervel theropode. Megalosaurus wellicht.


Groet,

Niels


Plaats reactie