Menselijk kuitbeen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Menselijk kuitbeen?

Bericht door HED1 » 04 jan 2021, 10:35

Beste forumleden,

Op 01 januari 2021heb ik een compleet slank bot gevonden op het strand van Katwijk.
De lengte is 32 cm.
Nu pas ben ik op zoek gegaan naar wat ik hier gevonden heb.
Na het bekijken van de bottenatlas kom ik uit een kuitbeen van menselijke oorsprong.
Hopelijk kunnen jullie hier meer over vertellen.

Alvast bedankt.

Henk van Duijn
Bijlagen
DSC_1727 (2).JPG
Kuitbeen.jpeg
Kuitbeen.jpeg (204.8 KiB) 1171 keer bekeken
Kuitbeen 3.jpeg
Kuitbeen 3.jpeg (198.42 KiB) 1171 keer bekeken
Kuitbeen 2.jpeg
Kuitbeen 2.jpeg (141.04 KiB) 1171 keer bekeken



 
Roelie
Gewoon Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:36
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times
Re: Menselijk kuitbeen?

Bericht door Roelie » 04 jan 2021, 11:04

Prachtvondst! En aan de kleur te zien zal het oud zijn.
Ik zou het melden bij een archeoloog. Je zult het waarschijnlijk ook bij de overheid (politie) moeten melden, maar ik heb dan vaak het gevoel dat het zomaar "zoek" kan raken.



Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Re: Menselijk kuitbeen?

Bericht door HED1 » 04 jan 2021, 11:14

Dankjewel Roelie.

Ik heb contacten bij het Cold Case team.
Ze hebben al eerder stukken op mijn adres afgehaald.
De recente stukken gaan naar het NFI en de oudere stukken gaan naar het LUMC waar een studie loopt naar menselijke activiteiten in het gebied waar nu de Noordzee is.



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Menselijk kuitbeen?

Bericht door sjaak » 04 jan 2021, 17:06

Cold case team lijkt mij ook de juiste weg, die kunnen het beoordelen en als die denken dat het oud is kan het naar LUMC/ RMO.
De zwarte kleur zegt niet perse dat het heel oud is. Het kan na enige tijd weer terug verkleuren. Houd ons op de hoogte!
Het valt mij op dat de laatste tijd veel menselijke resten aanspoelen bij Katwijk/ Noordwijk. Beetje luguber wel....


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: Menselijk kuitbeen?

Bericht door Smaug » 04 jan 2021, 17:20

Restanten van romeinen uit de Brittenburg? Of een ander verdronken dorp/begraafplaatsje uit de middeleeuwen.


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Menselijk kuitbeen?

Bericht door Max pijpelink » 04 jan 2021, 17:24

Ik weet er ook niks vanaf en waarschijnlijk is het fout maar als ik naar de lengte kijk zou het iemand van mijn leeftijd zijn( recent) of als het ouder is van (jong) volwassen. Maar zoals ik al zei ik heb er bijna geen verstand van en is wat ik zei fout. ( mocht iemand het toevallig wel weet stel ik het op prijs als ik gecorrigeerd word) ik ben benieuwd naar de uitslag!!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Menselijk kuitbeen?

Bericht door sjaak » 04 jan 2021, 18:37

Max pijpelink schreef: 04 jan 2021, 17:24 Ik weet er ook niks vanaf en waarschijnlijk is het fout maar als ik naar de lengte kijk zou het iemand van mijn leeftijd zijn( recent) of als het ouder is van (jong) volwassen. Maar zoals ik al zei ik heb er bijna geen verstand van en is wat ik zei fout. ( mocht iemand het toevallig wel weet stel ik het op prijs als ik gecorrigeerd word) ik ben benieuwd naar de uitslag!!
Ik begrijp je misschien verkeerd, Max, maar met “recent” bedoel ik dat het niet ouder is dan een paar honderd jaar. Dus niet of het van een jong of oud persoon is. Bij jonge personen zijn de gewrichten nog niet volgroeid. Dat lijkt hier wel het geval. Ik weet niet zeker of dit menselijk is, ik weet meer van schedelmateriaal, maar het lijkt er wel op.


Groet,

Niels

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Menselijk kuitbeen?

Bericht door Max pijpelink » 04 jan 2021, 18:43

sjaak schreef: 04 jan 2021, 18:37
Max pijpelink schreef: 04 jan 2021, 17:24 Ik weet er ook niks vanaf en waarschijnlijk is het fout maar als ik naar de lengte kijk zou het iemand van mijn leeftijd zijn( recent) of als het ouder is van (jong) volwassen. Maar zoals ik al zei ik heb er bijna geen verstand van en is wat ik zei fout. ( mocht iemand het toevallig wel weet stel ik het op prijs als ik gecorrigeerd word) ik ben benieuwd naar de uitslag
Bij jonge personen zijn de gewrichten nog niet volgroeid. Dat lijkt hier wel het geval.
Geld dat ook bij personen van ongeveer 15 jaar? want dat is in mijn opzicht al best oud. Zit net te denken dat het ook een vrouw kan zijn en die zijn normaal gesproken kleiner dus ik weet het ook niet zeker!!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Menselijk kuitbeen?

Bericht door sjaak » 04 jan 2021, 21:34

Max pijpelink schreef: 04 jan 2021, 18:43
sjaak schreef: 04 jan 2021, 18:37
Max pijpelink schreef: 04 jan 2021, 17:24 Ik weet er ook niks vanaf en waarschijnlijk is het fout maar als ik naar de lengte kijk zou het iemand van mijn leeftijd zijn( recent) of als het ouder is van (jong) volwassen. Maar zoals ik al zei ik heb er bijna geen verstand van en is wat ik zei fout. ( mocht iemand het toevallig wel weet stel ik het op prijs als ik gecorrigeerd word) ik ben benieuwd naar de uitslag
Bij jonge personen zijn de gewrichten nog niet volgroeid. Dat lijkt hier wel het geval.
Geld dat ook bij personen van ongeveer 15 jaar? want dat is in mijn opzicht al best oud. Zit net te denken dat het ook een vrouw kan zijn en die zijn normaal gesproken kleiner dus ik weet het ook niet zeker!!
Dat hangt ervan af Max. Voor de een is 15 jaar al best oud en voor de ander is het nog best jong. Het groeit nog tot zeker 21 jaar. Kijk hier maar even: https://nl.wikipedia.org/wiki/Epifysairschijf

Verder kan je aan de hand van een foto zonder maataanduiding etc. niet zeggen hoe oud de persoon was en of het een vrouw of een man was. De exacte lengte weet je niet. Als je die weet, dan zou je die naast gemiddelde lengtes man/ vrouw moeten leggen denk ik. Maar dan zijn er korte mannen en lange vrouwen. En wie weet was die verhouding in het verleden weer heel anders. Snap je dat soort dingen niet op basis van een paar foto's kunt zeggen?


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Re: Menselijk kuitbeen?

Bericht door HED1 » 05 jan 2021, 09:43

Ik heb mij vertellen dat ten westen van Katwijk, daar waar nu de Noordzee is, een begraafplaats bevond.
Het kan zijn dat daarom wat meer menselijke resten aanspoelen dan elders.
Ik zal de kuitbeen aanmelden bij het Cold Case team en houd jullie op de hoogte.




Plaats reactie