belemnieten uit de omgeving van Beutenaken

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: belemnieten uit de omgeving van Beutenaken

Bericht door masteroffossiles » 17 jan 2021, 17:49

Wederom bedankt voor alle informatie Johan!

Dat verklaard inderdaad waarom ik vaak de belemnoiden zonering zie ipv een ammonoiden zonering in het NL/BE krijt gebied.

Voor de Beutenaken belemnieten, ik zal de lithostratigrafische laag dan duiden als IIIc2 (Waarom het niet IIIc-2 heet weet ik niet, lijkt mij handiger ivm de andere lagen die hij benoemde om een laag IIIc-2/10 bijvoorbeeld te noemen, of IIIc-2-10).

Dan rest nog de laag waar uit de belemnieten oorspronkelijk komen.
Volgens Jagt 2005:
https://www.semanticscholar.org/paper/S ... 7/figure/4
is de obtusa zone (waar op een B. junior na alle belemnieten vandaan lijken te komen in Beutenaken) te correleren met de Vijlen 0 biozone. klopt dat nog?

Dan zijn de belemnieten vanuit Vijlen 0 herwerkt in lagen die Vijlen 6 biozone resten bevatten. Qua lithostratigrafie zouden dit dan IIIc1 belemnieten zijn die zijn herwerkt in IIIc2 lagen, dat klopt toch? Of is doordat Keutgen 2010 de junior zone in Vijlen 4 laat beginnen de obtusa zone ook verder omlaag bijgesteld? Zo ja, bevind de obtusa zone zich tegenwoordig dan in de Beutenaken member? (lithostratigrafisch gezien IIIb of wellicht zelfs de Zeven Wegen member IIIa?)

Of is het zo dat het gedeelte wat tot biozones Vijlen 0-4 behoord geen lithostratigrafische nummering heeft gekregen omdat het ENCI profiel stopt op de plek die met Vijlen 5 te correleren is? Dat Felder dus IIIc1 als laagste laag in de ENCI heeft gepakt, zonder rekening te houden met dat er op andere plekken nog meer lagen onder IIIc1 zitten en boven IIIb? Aangezien je zei dat IIIc1 te correleren is met Vijlen 5 (maar niets zei over of het ook Vijlen 0-4 omvat).

Alvast bedankt voor de antwoorden,
Gr,
Sander




Plaats reactie