Determinatie belemnieten

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mega shark
Berichten: 380
Lid geworden op: 31 aug 2005, 18:27
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times
Determinatie belemnieten

Bericht door Mega shark » 18 jan 2021, 16:23

Wie kan mij helpen bij de determinatie van de onderstaande belemnieten? (ik weet dat het splijten van het rostrum vaak vereist is, maar ik probeer het toch op uiterlijk).

De belemnieten zijn op akkers in Pesaken-Crapoel gevonden. Volgens de literatuur zou het dan om Belemnitella cf. minor II (Christensen, 1995), B. junior (Nowak, 1913) en B. obtusa (Schulz, 1979) gaan. De exemplaren zijn vrij fors en max 95mm lang.

Misschien weet iemand van jullie meer.
B4.jpg
B3.jpg
B2.jpg
B1.jpg


Zoekt, en gij zult vinden!

 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Determinatie belemnieten

Bericht door hubertus68 » 18 jan 2021, 17:08

Hoi Ruben,

je hebt zelf al het antwoord gegeven: voor een zekere determinatie is – vooral als meerdere soorten op een vindplaats
voorkomen – kennis over de interne opbouw vereist. Daarnaast moeten de stukken natuurlijk enigzins compleet zijn. Die kortere fragmenten
zijn naar mijn mening helemaal niet te determineren. Vooral omdat je bij deze geen uitspraak over de ruwe vorm van het
rostrum kunt doen. Er zijn misschien mensen, die op basis van veel ervaring en een goed documenteerde collectie meer durven
te zeggen. Ik waag me niet aan een determinatie. In ieder geval is het ALTIJD beter als je tenmindste de breede van enkele
complete rostra aangeeft.

Je zou natuurlijk ook kunnen beginnen, de rostra te splijten.

Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Mega shark
Berichten: 380
Lid geworden op: 31 aug 2005, 18:27
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times
Re: Determinatie belemnieten

Bericht door Mega shark » 18 jan 2021, 18:09

De kortere fragmenten zijn nagenoeg compleet (enkele fragmenten daargelaten). De breedte? De over het algemeen forse en vrij dikke tot dikke rostra zijn ongeveer 2 cm breed en 5 a 9.5 cm lang. Ik heb een en ander opgezocht en het gaat met grote zekerheid om Belemnitella cf. minor II (Christensen, 1995) en Belemnitella junior (Nowak, 1913). Belemnella (Pachybelemnella) obtusa (Schulz, 1979) heeft een ietwat andere vorm (traanvormiger: aan de basis vrij smal, loopt daarna dik(ker) uit). B. inflata heeft ook een dergelijke vorm. Zeker weten doe ik het niet maar op basis van de onderstaande literatuur lijkt het om de genoemde (Belemnitella) soorten te gaan.

De bolvormige en dikke belemniet wijkt af / lijkt af te wijken en doet mij denken aan een Gonioteuthis exemplaar. https://ap-h.de/funde-belemniten.php (5de van rechts). Weet niet of dat klopt (de ronding bij de top is ook boller dan bij de andere exemplaren).

Jagt, J.W.M. (2012). Belemnitellid coleoids (Mollusca, Cephalopoda) from the type
Maastrichtian, the Netherlands and Belgium. In: Jagt, J.W.M., Donovan, S.K. & Jagt-Yazykova, E.A. (eds.), Fossils of the type Maastrichtian (Part 1). Scripta Geologica Special Issue, 8: 93-111.

Keutgen, N., Jagt, J.W., Felder, P., & Jagt-Yazykova, E. (2010). Stratigraphy of the upper Vijlen Member (Gulpen Formation; Maastrichtian) in northeast Belgium, the southeast Netherlands and the Aachen area (Germany), with special reference to belemnitellid cephalopods. Geologie En Mijnbouw, 89, 109-136.

Keutgen, N. (2018). A bioclast-based astronomical timescale for the Maastrichtian in the type area (southeast Netherlands, northeast Belgium) and stratigraphic implications: The legacy of P.J. Felder. Netherlands Journal of Geosciences, 97(4), 229-260. doi:10.1017/njg.2018.15


Zoekt, en gij zult vinden!

Gebruikersavatar
Mega shark
Berichten: 380
Lid geworden op: 31 aug 2005, 18:27
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times
Re: Determinatie belemnieten

Bericht door Mega shark » 19 jan 2021, 13:08

Waarschijnlijk is het toch een vertegenwoordiger van het genus Belemnitella (correspondentie met wetenschapper John Jagt).


Zoekt, en gij zult vinden!


Plaats reactie