carboon determinaties gevraagd

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Tommie
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 35 times
carboon determinaties gevraagd

Bericht door Tommie » 19 jan 2021, 22:58

Hoi zoals de titel al duidelijk maakt weet ik een aantal fossielen niet op naam te brengen. Wie kan helpen?

Foto 1. Annularia?
Foto 2 en 3 Onbekend. Gokje: dwarsdoorsnede van een zaad? Het fossiel meet ongeveer 1 bij 1,5 cm.
Foto 4,5 en 6 Aan de bovenkant zijn een calamites en blad van cordaites te zijn. Maar de varen aan de onderkant draagt sporen vermoed ik. Is die nog op soort terug te brengen? Ik vond op google iets dat erop lijkt namelijk een pecopteris soort (miltoni).
Foto 7 en 8 Is het toeval dat al dat fijne spul lijkt te beginnen waar de grote plantafdruk (wortel of tak) een bocht maakt. Kan iemand me vertellen wat dat kleine fijne spul is op foto 8? Pinnularia?

alvast bedankt,


Tom
Bijlagen
1.PNG
2.PNG
2.PNG (708.84 KiB) 347 keer bekeken
3.PNG
3.PNG (310.19 KiB) 347 keer bekeken
4.PNG
5.PNG
6.PNG
6.PNG (655.1 KiB) 347 keer bekeken
7.PNG
7.PNG (1.07 MiB) 347 keer bekeken
8.PNG



 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 262 times
Been thanked: 353 times
Re: carboon determinaties gevraagd

Bericht door Carboon » 20 jan 2021, 07:42

Hoi Tom,

Mooie stukken!

Foto 1: Lijkt me Annularia sp., inderdaad. Kijk eens in Jongmans (1911) om op soort te determineren.
Foto 2-3: Lijkt me een jong, nog opgerold varenblad ("Spiropteris sp."). Zeker op de tweede foto kun je rijen pinnules zien.
Foto 4-6: Zulke fertiele delen zul je zeker op naam kunnen brengen. Echter is de naamgeving van "pecopteride" bladvormen in de afgelopen jaren behoorlijk op de schop gegaan. Zie de werken van Wittry et al. (2014) en Cleal (2015). Sowieso zul je ook naar de nervatuur van de pinnules moeten kijken, welke niet goed te zien is op de foto's hier.
Foto 7-8: Kleine spul lijkt inderdaad op "Pinnularia sp.", alleen is deze geslachtsnaam onrechtmatig. Daarom worden dergelijke stukken tegenwoordig met de naam Radicites sp. aangeduidt (ben hier zelf ook pas recentelijk achter gekomen).

Hopelijk helpt dit!

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

Tommie
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 35 times
Re: carboon determinaties gevraagd

Bericht door Tommie » 20 jan 2021, 08:55

Bedankt Tim,
ik kom nu tot de volgende determinaties:
1 annularia galioides
2-3 Ik denk dat je gelijk hebt
4-6 Crenulopteris acadica
7-8 radicites sp.

Over 7 ontspringen de radicites hier uit de grote wortel/tak? Of is dit toeval dat het zo uitziet?




Plaats reactie