Belemniet

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Rene31
Junior Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:44
Been thanked: 13 times
Belemniet

Bericht door Rene31 » 21 jan 2021, 20:39

Beste allemaal,

Door het recente onderwerp over belemnieten uit Beutenaken, ben ik ook weer eens naar mijn belemniet fragmenten gaan kijken. Het betreft een partijtje fragmenten die ik 40 jaar geleden in de omgeving van Bemelen heb gevonden. Als ik het oppervlak van de belemnieten nauwkeurig bekijk heeft ongeveer de helft van de fragmenten een vlakke structuur zonder tekening (Zie foto belemniet). Bij de andere helft is het oppervlak bezaaid met ronde afdrukken van concentrische cirkels (zie foto's belemniet 1 - 4). Soms lijken de cirkels te bestaan uit het kern materiaal van de belemniet, maar soms lijkt het er ook op de zitten in een afwijkende kleur. De concentrische cirkels zijn soms maar een millimeter groot (2 a 3 cirkels) en soms hebben ze de diameter van het volledige fragment (tot 8 a 10 mm, tientallen cirkels). Heeft iemand een idee wat deze cirkels zijn? Zijn dit vaatsporen? De foto's die ik ken van vaatsporen zijn meestal vertakte structuren en niet cirkelvormig.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

Alvast bedankt,

René
Bijlagen
Belemniet.jpg
Belemniet (1).jpg
Belemniet (2).jpg
Belemniet (3).jpg
Belemniet (4).jpg



 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Belemniet

Bericht door FossilDude » 21 jan 2021, 23:34

Dit zijn zogenaamde "Buchse ringen", in het Engels ook wel beekite rings genoemd. Het is een vorm van verkiezeling (omzetting naar chalcedoon).


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Mega shark
Berichten: 380
Lid geworden op: 31 aug 2005, 18:27
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times
Re: Belemniet

Bericht door Mega shark » 22 jan 2021, 14:51

Soms zijn op belemnieten ook spoorfossielen te zien (bioerosion trace fossils). Zie: https://www.researchgate.net/publicatio ... a_micro-CT
http://paleopolis.rediris.es/Phoronida/ ... il_EN.html

Ik heb exemplaren met spoorfossielen van wormen, sponzen of andere dieren (o.a. Central part of a large phoronid boring, Talpina ramosa von Hagenow, 1840 en/of Lapispecus hastatus Wisshak et al., 2017). Ook Dendrina dendrina (Morris, 1851) komt soms voor.


Zoekt, en gij zult vinden!

Rene31
Junior Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:44
Been thanked: 13 times
Re: Belemniet

Bericht door Rene31 » 22 jan 2021, 17:00

Bedankt voor jullie heldere reacties.
Ik denk dat de "Buchse ringen" de beste verklaring is voor de fenomenen op de getoonde foto's. Maar ik heb inderdaad ook belemniet fragmenten waarop spoorfosielen voorkomen.

Nogmaals bedankt

René



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4353
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Belemniet

Bericht door Spongebob » 22 jan 2021, 18:22

:roll: In het Oostelijk grind vind je eigenlijk nooit een heel rostrum.
Wel af en toe kleinere fragmenten met soms ook 'Buchse Kieselringe'

Foto: Herman Akkerman
Bijlagen
Belemniet met calcedoonringen  T2 x.jpg


Time fades away (Neil Young)

Rene31
Junior Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:44
Been thanked: 13 times
Re: Belemniet

Bericht door Rene31 » 22 jan 2021, 21:11

Dat is een heel mooie foto. Opvallend dat die ringen dus zowel in het fossiel zelf zitten (bovenstaande foto) als in een kostje dat daarop is gegroeid (mijn tweede foto).

Bedankt voor het delen van de foto.

René



Rene31
Junior Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:44
Been thanked: 13 times
Re: Belemniet

Bericht door Rene31 » 23 jan 2021, 21:35

Nu ik weet waar ik naar zoeken moet zie ik dat het verschijnsel ook bij andere fossielen optreedt. Zie bijgaande foto van een Bryozoa.
Ook hier zijn de ringen heel goed te zien. Ook is goed te zien dat in dit proces de originele structuur van het fossiel verstoord wordt.

Nogmaals bedankt voor de informatie.
Dit maakt de hobby echt weer een stukje interessanter.

René
Bijlagen
Bryozoa1.jpg



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4353
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Belemniet

Bericht door Spongebob » 23 jan 2021, 23:14

Het komt voor bij allerlei fossielen. Zoals hier bij een helioliet koraal (Ordovicisch) uit het Oostelijk grind: Stelliporella (Derivatolites) parvistella .
Te bewonderen in de collectie van de Expositieboerderij van Calduran bij 'Het Anker' in Kloosterhaar.
Bijlagen
Derivatolites Kl.haar Mus. Boerderij Still0188.jpg


Time fades away (Neil Young)


Plaats reactie