Eencellige reus uit Maastricht

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Eencellige reus uit Maastricht

Bericht door hubertus68 » 11 mar 2021, 09:01

Wat is die lockdown toch gezellig: buiten regen en storm, binnen een verse koffie, een lampje en een binoculair.
Gisteren ben ik de collectie ingedoken, om ouder materiaal, dat ik precies voor zulke avonden apart gelegd had,
nogmaals te bestuderen.

Het hier getoonde stuk komt de top-lagen van het Limburgs Krijt, met name uit de ENCI groeve. Het gaat om een
foraminifeer – een eencellig diertje dat een exoskelet uit kalk had. Normaal zijn de diertjes zeer klein, maar dit exemplaar
is een echte groot-foraminifeer met een diameter van 15! mm. Het exemplaar behoord zo tot een de grootste forams in mijn
verzameling.

Ik veronderstel dat het om het genus Lepitorbitoides gaat, maar welke soort is het? Zou iemand kunnen helpen?


Alvast bedankt en beste groeten,
Oliver
Bijlagen
Foram_ENCI_Meers_IVf4_6.jpg



 
Gebruikersavatar
RobertSpeijer
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 apr 2015, 16:03
Been thanked: 10 times
Contacteer:
Re: Eencellige reus uit Maastricht

Bericht door RobertSpeijer » 11 mar 2021, 21:57

Dag Oliver

Eindelijk weer eens iets over forams en dan nog wel zo'n flink exemplaar. What a joy!

Orbitoides en Lepidorbitoides zijn zover ik weet van de buitenkant niet eenvoudig te onderscheiden. Zie het open access boek van Marcelle K. BouDagher-Fadel (2018): EVOLUTION AND GEOLOGICAL SIGNIFICANCE OF LARGER BENTHIC FORAMINIFERA, SECOND EDITION. p. 308 en verder.

De karakteristieke kenmerken bevinden zich in het 'embryonale apparaat' in het centrum van de schijf die alleen met dunne doorsneden of micro-CT scans (zoals bij mijn avatar) bestudeerd kunnen worden. Beide geslachten hebben vertegenwoordigers in het type-Maastricht. Op basis van mijn beperkte digitale literatuur hierover lijken alleen L. minor en O. apiculata in aanmerking te komen. Zoals de naam suggereert is de L. minor vrij klein (tot enkele mm), terwijl de microsfere generatie van O. apiculata tot 13 mm groot kan worden. Die van jou is ietsje groter. Zie meer in Renema, W. & Hart, M. Larger benthic foraminifera of the type Maastrichtian. In: Jagt, J.W.M., Donovan, S.K. & Jagt-Yazykova, E.A. (eds.), Fossils of the type Maastrichtian (Part 1). Scripta Geologica Special Issue, 8: 33-43, 2 pls , Leiden, February 2012. (Vermoedelijk als pdf te vinden via google scholar)

Ongetwijfeld heeft Hofker ook hierover gepubliceerd. Daar moet ik eerst hardcopies op de campus voor consulteren. Als ik nog iets vind, laat ik het weten.


Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Re: Eencellige reus uit Maastricht

Bericht door hubertus68 » 12 mar 2021, 09:29

Hartelijk bedankt Robert voor jouw reactie en alvast bedankt voor jouw verdere recherche!

Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
RobertSpeijer
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 apr 2015, 16:03
Been thanked: 10 times
Contacteer:
Re: Eencellige reus uit Maastricht

Bericht door RobertSpeijer » 07 apr 2021, 11:59

Beste Oliver
Ik heb in de mij beschikbare publicaties van Hofker helaas niks kunnen meer vinden over (Lepido)Orbitoides. Ik zou het dus op O. apiculata houden.


Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Re: Eencellige reus uit Maastricht

Bericht door hubertus68 » 07 apr 2021, 17:24

Beste Robert,

bedankt voor jouw recherche. Ik zal hem dus onder die naam
archiveren.

Beste groeten,
Oliver




Plaats reactie