carboon dingetjes

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Tommie
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times
carboon dingetjes

Bericht door Tommie » 29 mar 2021, 22:02

Hoi,

ik heb een paar vraagjes:

Wat zou dit geweest kunnen zijn? Lijkt me geen plant vanwege gebrek aan koolstof. Maar wel veel ijzer en een holte die lijkt opgevuld met pyriet en een silicaat?. Deze vorm lijkt zich door het gesteente voort te zetten. zie de foto's met boven- en zijaanzicht.

Deze zaad van foto lijkt wel aan het stammetje te groeien. Foto's 3 en 4. Of is dit toeval dat ze zo gefossileerd zijn?

Ik kom niet uit de determinatie van van de varen (de laatste 3 foto's). Is dit een neuropteris? zoja welke? Of misschien paripteris linguaefolia?

groetjes,

Tom
Bijlagen
3d vorm zijaanzicht
3d vorm zijaanzicht
3d vorm bovenaanzicht
3d vorm bovenaanzicht
zaad 1
zaad 1
zaad1.PNG (1.27 MiB) 1148 keer bekeken
zaad 2
zaad 2
zaad2.PNG (281.85 KiB) 1148 keer bekeken
neuropteris 1
neuropteris 1
neuropteris1..PNG (391.18 KiB) 1148 keer bekeken
neuropteris 2
neuropteris 2
neuropteris2.PNG (977.91 KiB) 1148 keer bekeken
neuropteris 3
neuropteris 3
neuropteris3.PNG (824.91 KiB) 1148 keer bekeken



 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4335
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 266 times
Been thanked: 344 times
Re: carboon dingetjes

Bericht door Spongebob » 29 mar 2021, 22:52

Hallo Tommie,

Die twee 'oranjebruine 'ogen' zijn slechts infiltratieringen van ijzer, maar dat zaadje vind ik een pareltje.
Erg mooi!

Mvg, Tom


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1384
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 255 times
Been thanked: 345 times
Re: carboon dingetjes

Bericht door Carboon » 03 apr 2021, 18:53

Hoi Tommie,

Prachtige stukken! Je zou die neuropteride bladvormen eens met Laveineopteris bourozii (Laveine) Laveine 2005 kunnen vergelijken. Laveine (1967) bevat mooi fotowerk onder de verouderde naam Neuropteris bourozi; ik heb eerder hier een download link gepost. Ook Hans Steur toont een mooi exemplaar.

Groeten,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

Tommie
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times
Re: carboon dingetjes

Bericht door Tommie » 03 apr 2021, 23:40

Hoi Tim,

bedankt voor de determinatie. ik heb thuis een kopie van Josten en daar staat neuropteris bourozi in maar de aanhechting van de blaadjes aan de steel is om en om in plaats van zo goed als naast elkaar. Daarom had ik deze determinatie uitgesloten. Maar afgaande op je foto in de database en bij Hans Steur is het hem.

met vriendelijke groet,

Tom



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1384
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 255 times
Been thanked: 345 times
Re: carboon dingetjes

Bericht door Carboon » 04 apr 2021, 13:13

Hoi Tom,

Je hebt een goed punt wat betreft gepaard vs. ongepaarde plaatsing van de pinnules. Bij de stukken in kwestie lijkt dit vrij onregelmatig te zijn. Naar aanleiding van je opmerking over Josten (1991) heb ik wat rond gekeken. Moet zeggen dat, nu ik de platen met Neuropteris bourozii (incl. holotype) in Laveine (1967) eens goed bekeken heb, ik twijfel of de determinatie wel klopt. Zou nuttig zijn om Hans Steur te e-mailen, ook omdat ik mijn determinatie toentertijd waarschijnlijk op zijn exemplaar heb gebaseerd. Onder de platen van Laveine (1967) lijkt Neuropteris ghayei mogelijk een betere match te zijn (zie Plaat XLIX). Deze soort is opgericht in Pastiels et Williere (1954), waarbij het stuk afgebeeld op Plaat XII, Figuur 3 uit Stockmans (1933) als holotype is benoemd. Nu vind ik de gelijkenis met het holotype weer minder overtuigend. Ook is het lastig dat de schaal van de afbeeldingen niet altijd duidelijk is. Ik heb mijn eigen stuk (die in de database hier) er eens bij gepakt en moet zeggen dat de pinnules vrij fors zijn. Zal de soortomschrijvingen uit het Frans moeten vertalen om verder te komen. Voor nu heb ik een aantekening gemaakt bij de identificatie in mijn database, want ik vermoed dat deze gereviseerd moet worden. Knap lastig nog!

Groeten,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

Tommie
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times
Re: carboon dingetjes

Bericht door Tommie » 04 apr 2021, 22:01

Een andere vraag: Weet iemand misschien uit welke lagen de fossielen uit de Laura afkomstig zijn en ook van de Hendrik?
Dat kan een en ander uitsluiten met determinaties.



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1384
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 255 times
Been thanked: 345 times
Re: carboon dingetjes

Bericht door Carboon » 06 apr 2021, 17:28

Tommie schreef: 04 apr 2021, 22:01 Een andere vraag: Weet iemand misschien uit welke lagen de fossielen uit de Laura afkomstig zijn en ook van de Hendrik?
Dat kan een en ander uitsluiten met determinaties.
Dit is een best lastige vraag. Helaas is het over het algemeen een uitdaging om te achterhalen waar materiaal op steenkolenmijnstorten precies vandaan komt. Dit is in Zuid Limburg niet anders, omdat in de mijnen doorgaans op meerdere niveaus steenkool werd gewonnen. Ik heb wel eens een weekend door oude nummers van "Geologie en Mijnbouw" geneusd (zie links voor <1961 en 1961-2004), maar zonder veel succes.

Je zou de moderne stratigrafie van Nederland kunnen volgen en in dat geval gaat het om gesteenten uit de Caumer Subgroep van de Limburg Groep (zie DINOloket en referenties aldaar). Ouderdom van Bashkiriaan tot Moscoviaan. Zie ook specifiek de formaties van Maurits en Baarlo op de DINOloket website. Het is mij echter niet precies duidelijk hoe deze moderne stratigrafie zich verhoudt tot de kolenmijnbouw-terminologie waarmee ik meer bekend ben.

Deze "verouderde" terminologie uit de steenkolenmijnbouw is echter nog steeds zeer nuttig. Zie bijvoorbeeld Patijn en Kimpe (1961). Voor de Laura is een artikel van Van Amerom (1975), geschreven relatief kort na de sluiting van de mijnen, een bruikbare referentie. Gebaseerd op persoonlijke communicatie met de voormalige meester opzichter, schrijft Van Amerom dat het gesteente op de steenstort van de Laura (locatie "A" op het kaartje) afkomstig is van rond steenkoollagen GB 11 en 12, dus de Wilhelmina Groep (= Westfaliaan A).

Het is verleidelijk om te denken dat het materiaal op de steenstort Hendrik afkomstig zal zijn van de "Hendrik Groep" (zie Patijn en Kimpe, 1961). In dat geval heeft het een Westfaliaan B ouderdom. Helaas ligt het iets gecompliceerder. De Hendrik steenstort bevat materiaal van de voormalige staatsmijnen Emma (Treebeek, 1911-1973) en Hendrik (Rumpen, 1915-1963). Het is ook zeker dat steenkoollagen uit meerdere groepen zijn gemijnd, zie bijvoorbeeld het artikel van Gommans (1967) over fossielen uit laag GB 13 in de Hendrik mijn (= Wilhelmina Groep). Het bereik in termen van ouderdom is dus in ieder geval Westfaliaan A en B. Of de Jabeek Groep (= Westfaliaan C) ook is gemijnd in de Emma of Hendrik weet ik niet. Vooralsnog ga ik bij de Hendrik voorzichtig uit van een Westfaliaan A of B ouderdom.

Hopelijk helpt dit, hoewel het misschien minder exact is dan je had gehoopt...


Op zoek naar groen in het zwart.

Tommie
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times
Re: carboon dingetjes

Bericht door Tommie » 06 apr 2021, 21:26

Hartstikke bedankt,

de kaarten geven een goed overzicht.



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1384
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 255 times
Been thanked: 345 times
Re: carboon dingetjes

Bericht door Carboon » 07 apr 2021, 10:32

Hoi Tom,

Onderstaande figuur komt uit Kimpe (1967) Occurrence, development and distribution of Upper Carboniferous tonsteins in the paralic West German and Dutch coalfields and their use as stratigraphic marker horizons, Mededelingen van de Geologische Stichting, Nieuwe Serie, No. 18, p 31-38.

De zwarte stippen geven de tonsteins aan, de horizontale stippellijnen hun correlatie. Hoewel het niet in het figuuronderschrift staat, lijken de verticale zwarte lijnen het bereik van de individuele mijnen aan te geven. Voor de Laura zou het dan gaan om de Wilhelmina Groep (consistent met Van Amerom, 1975) en mogelijk ook de Baarlo Groep. Beide groepen vallen onder het Westfaliaan A. Ik noem die laatste, omdat het kan zijn dat de stortbergen zelf een soort "stratificatie" bevatten, welke de mijnbouwactiviteiten door de jaren reflecteert. Van Amerom (1975) ging dan om de meeste recente activiteiten, dus de toen meest "oppervlakkige" vondsten op de steenstort. De steenstort is echter grotendeels afgegraven, waardoor mogelijk later ook ander, ouder (als in, langer geleden gemijnd) materiaal het daglicht zag. Dit kan in theorie dus ook Baarlo Groep gesteente zijn.

In de Hendrik zijn steenkoollagen uit zowel het Westfaliaan A als B gemijnd. Helaas niet meer duidelijkheid over de Jabeek Groep (Westfaliaan C) op basis van deze figuur, hoewel de lijn duidelijk een klein stukje voorbij de Aegir marine horizon loopt.

Groeten,

Tim
Bijlagen
Kimpe (1967), Figuur 1
Kimpe (1967), Figuur 1


Op zoek naar groen in het zwart.

Tommie
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times
Re: carboon dingetjes

Bericht door Tommie » 07 apr 2021, 17:20

Nogmaals bedankt.

Vandaag weer wat fossielen uit de kelder gehaald en gefotografeerd. Nog niet gedetermineerd maar dat komt wel.
De leukste/bijzonderste stukken zijn bijgevoegd.

groetjes,

Tom
Bijlagen
Lonchopteris (nog verder uit zoeken)
Lonchopteris (nog verder uit zoeken)
Overzichtsfoto van plaat 1
Overzichtsfoto van plaat 1
Detail plaat 1
Detail plaat 1
nog geen idee
nog geen idee
Detail van plaat 2 waarin op de lange veer mooi te zien is hoe de bladvorm zich ontwikkelt tot de vorm die op de laatste foto te zien is. Linksonder is een takje zich aan het splitsen.
Detail van plaat 2 waarin op de lange veer mooi te zien is hoe de bladvorm zich ontwikkelt tot de vorm die op de laatste foto te zien is. Linksonder is een takje zich aan het splitsen.
Detail plaat 2 met fertiele bladeren. Deze bladeren liggen op de andere niet fertiele. Ik vermoed dezelfde plant maar zeker is het niet.
Detail plaat 2 met fertiele bladeren. Deze bladeren liggen op de andere niet fertiele. Ik vermoed dezelfde plant maar zeker is het niet.
Detail plaat 2 met wat meer volgroeide veren.
Detail plaat 2 met wat meer volgroeide veren.




Plaats reactie