verjaardagcadeau's determinatie.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: verjaardagcadeau's determinatie.

Bericht door Max pijpelink » 18 apr 2021, 13:11

Beste, de volgende tandjes komen ook uit knokken en deze heb ik gedetermineerd als Hypotodus verticalis. Klopt dit? Mochten er betere foto’s nodig zijn stuur ik ze er nog op.
Bijlagen
Zijkant
Zijkant
Achterkant
Achterkant
Voorkant
Voorkant


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: verjaardagcadeau's determinatie.

Bericht door Max pijpelink » 18 apr 2021, 13:18

Beste,
Bij dit tandje kom ik er niet helemaal uit. Ik kom uit bij Jaekelotodus robustus en is gevonden in Knokke. Het vreemde aan dit tandje is dat het een schuin oploopt aan de linkerkant. Hoort dit bij de soort of is het een pathologie? Ik heb het geprobeerd op foto te zetten maar ik weet niet of het er duidelijk genoeg op staat.
Bijlagen
Vreemde zijkant,
Vreemde zijkant,
Zijspitsen en voedingsgroeve close up
Zijspitsen en voedingsgroeve close up
Zijkant
Zijkant
Achterkant
Achterkant
Voorkant
Voorkant


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Steven db
Senior Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 mei 2020, 15:19
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times
Re: verjaardagcadeau's determinatie.

Bericht door Steven db » 18 apr 2021, 17:39

Max pijpelink schreef: 18 apr 2021, 13:18 Beste,
Bij dit tandje kom ik er niet helemaal uit. Ik kom uit bij Jaekelotodus robustus en is gevonden in Knokke. Het vreemde aan dit tandje is dat het een schuin oploopt aan de linkerkant. Hoort dit bij de soort of is het een pathologie? Ik heb het geprobeerd op foto te zetten maar ik weet niet of het er duidelijk genoeg op staat.
Inderdaad je hebt een prachtig exemplaar van een Jaekelotodus robustus integraal met beide bijspitsen. Zoals je opmerkt is er een schuine oploop van de kroon. Dit zie je ook op https://www.paleontica.org/id_system/f ... 12452-0020 bij foto 3. Het is een kenmerk voor de tanden van de Jaekelotodus robustus op deze bepaalde plaats. Dus niet al zijn tanden hebben deze draaiing.



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: verjaardagcadeau's determinatie.

Bericht door Max pijpelink » 18 apr 2021, 18:04

Steven db schreef: 18 apr 2021, 17:39
Max pijpelink schreef: 18 apr 2021, 13:18 Beste,
Bij dit tandje kom ik er niet helemaal uit. Ik kom uit bij Jaekelotodus robustus en is gevonden in Knokke. Het vreemde aan dit tandje is dat het een schuin oploopt aan de linkerkant. Hoort dit bij de soort of is het een pathologie? Ik heb het geprobeerd op foto te zetten maar ik weet niet of het er duidelijk genoeg op staat.
Inderdaad je hebt een prachtig exemplaar van een Jaekelotodus robustus integraal met beide bijspitsen. Zoals je opmerkt is er een schuine oploop van de kroon. Dit zie je ook op https://www.paleontica.org/id_system/f ... 12452-0020 bij foto 3. Het is een kenmerk voor de tanden van de Jaekelotodus robustus op deze bepaalde plaats. Dus niet al zijn tanden hebben deze draaiing.
Hartstikke bedankt!! Ik ben er erg blij. Met dit cadeau is m’n aantal soorten ook in een keer om hoog gegaan en m’n interesse in haaientanden ook!! Binnenkort komen de laatste tanden uit locatie Knokke die ik heb gekregen en dan ga ik naar de volgende locatie:Nieuwvliet.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: verjaardagcadeau's determinatie.

Bericht door FossilDude » 19 apr 2021, 10:30

Max pijpelink schreef: 18 apr 2021, 13:11 Beste, de volgende tandjes komen ook uit knokken en deze heb ik gedetermineerd als Hypotodus verticalis. Klopt dit? Mochten er betere foto’s nodig zijn stuur ik ze er nog op.
Zie dat al jouw tanden brede, driehoekige, relatief platte bijspitsen hebben? Dit pas niet met Hypotodus verticalis, nie smalle bijspitsjes heeft, die dicht tegen de kroon staan en bij de bovenkaakse tanden naar binnen wijzen.

Dit lijken mij dus eerder Brachycarcharias lerichei.

Die laatste tand is inderdaad een robustus.

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: verjaardagcadeau's determinatie.

Bericht door Max pijpelink » 19 apr 2021, 10:51

FossilDude schreef: 19 apr 2021, 10:30
Max pijpelink schreef: 18 apr 2021, 13:11 Beste, de volgende tandjes komen ook uit knokken en deze heb ik gedetermineerd als Hypotodus verticalis. Klopt dit? Mochten er betere foto’s nodig zijn stuur ik ze er nog op.
Zie dat al jouw tanden brede, driehoekige, relatief platte bijspitsen hebben? Dit pas niet met Hypotodus verticalis, nie smalle bijspitsjes heeft, die dicht tegen de kroon staan en bij de bovenkaakse tanden naar binnen wijzen.

Dit lijken mij dus eerder Brachycarcharias lerichei.

Die laatste tand is inderdaad een robustus.

groet,
Johan
dank je!!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max


Plaats reactie