Perioticum Stenella sp.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Perioticum Stenella sp.

Bericht door nifrec » 18 apr 2021, 22:33

In de carnavals vakantie (20 Februari) gevonden op Kaloot: gehoorsbeen van een dolfijn.
In goede staat nog wel 🙂 .
Heb het gedetermineerd als Stenella sp. (superfamily Delphinoidea).
Erg interessant botje, heb er een kleine studie van gemaakt, maar ik zou hier nog uren meer over kunnen leren.

Ik weet alleen niet of het ook nog op soort te determineren is (vermoedelijk niet), en een 'second opinion' van iemand met meer ervaring of Stenella sp. is ook erg welkom! Daarnaast weet ik niet hoe oud het is, niets over kunnen vinden. Het lijkt erop dat alle soorten van Stenella nog bestaan, dus ik vermoed niet ouder dan Plioceen. Heeft iemand toevallig een beter idee?
Foto's van meerdere zijden
Foto's van meerdere zijden
Schets met labels van de verschillende onderdelen,<br />gezien vanaf de onderkant (ventraal).
Schets met labels van de verschillende onderdelen,
gezien vanaf de onderkant (ventraal).
Geraadpleegde literatuur:
  • Frederik Reysenbach de Haan, (1956), De ceti auditu
  • Renée Foekens (2008), Fossiele gehoorbeentjes van walvissen uit Mill, Noord-Brabant, CRANIUM 25,1 - 2008
  • Sirpa Nummela and Maya Yamato, (2018), HEARING, hoofdstuk van Encyclopedia of Marine Mammals



 
Gebruikersavatar
Hidde
Berichten: 829
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:55
Been thanked: 83 times
Contacteer:
Re: Perioticum Stenella sp.

Bericht door Hidde » 20 apr 2021, 19:45

Het is jammer dat hier nog geen reactie op is gekomen. Je hebt er duidelijk een behoorlijke studie van gemaakt (en met bron vermelding!). Daarvoor complimenten. Periotica zijn natuurlijk prachtig om te vinden en je vondst is behoorlijk compleet. "helaas" betreft het een oceaan dolfijn (Delphinidae) en ben ik met je eens dat het "iets richting Stenella" kan zijn. Echter zijn deze moeilijk en ik betwijfel of de determinatie verder door te voeren is. We hebben in het museum wel een aanzienlijke vergelijkingscollectie periotica. Dat kan uitkomst bieden, alleen is het museum gesloten vanwege de corona regels. Hopelijk volgen snel versoepelingen.

Het stuk van Foekens gebruiken we nog regelmatig. Ik wil geen afbreuk doen aan de andere bronnen, maar dit is een mooi stuk met veel afbeeldingen.


Marine mammals, dolphinately awesome

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Perioticum Stenella sp.

Bericht door Max pijpelink » 20 apr 2021, 21:16

Ik ben benieuwd wat er uit komt. Ik heb voor m’n verjaardag ook een aardig compleet gehoorbeentje gekregen dat in dat pakket zat. Wanneer ik tijd heb zal ik m eens toevoegen hier. Wat ik las in het boek Zeeuwse strandfossielen van Harry Raad is het plioceen als t stenella is en mioceen-plioceen bij de andere soorten die in het boek staan.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max


Plaats reactie