hexanchus andersoni (upper), araloselachus vorax en xiphodolamia ensis

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Geoffreyghijs
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2021, 14:29
Has thanked: 16 times
Been thanked: 1 time
hexanchus andersoni (upper), araloselachus vorax en xiphodolamia ensis

Bericht door Geoffreyghijs » 03 mei 2021, 13:38

Beste
Na een drukke periode op school had ik eindelijk weer wat tijd om nog wat haaientanden te determineren. In de bijlage heb ik enkele foto's toegevoegd van de drie soorten. Graag zou ik willen weten of deze correct zijn gedetermineerd. De foto's zijn genomen om mm-papier, hopelijk is dit een goede methode om de grootte van de tanden weer te geven.

De vermoedelijke Xiphodolamia ensis en Araloselachus vorax zijn gevonden in Egem. De Hexanchus (upper) is gevonden in Chanay (Frankrijk).
Indien er extra foto's of bijkomende gegevens vereist zijn, kan ik deze altijd nog toevoegen.

Alvast bedankt
Met vriendelijke groet
Geoffrey
Bijlagen
Xiphodolamia ensis_1
Xiphodolamia ensis_1
Xiphodolamia ensis_2
Xiphodolamia ensis_2
Araloselachus vorax_1
Araloselachus vorax_1
Araloselachus vorax_2
Araloselachus vorax_2
Araloselachus vorax_3
Araloselachus vorax_3
Hexanchus andersoni_1
Hexanchus andersoni_1
Hexanchus andersoni_2
Hexanchus andersoni_2



 
Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: hexanchus andersoni (upper), araloselachus vorax en xiphodolamia ensis

Bericht door alberto shark » 04 mei 2021, 19:08

Hallo Geoffrey,

misschien kan ik je weer wat helpen :)
Zelf heb ik geen Aroselachus vorax uit Egem in mijn collectie en weet niet of het daar gevonden werd. Het zou ook een Jaekelotodus robustus kunnen zijn die daar wel gevonden zijn.
Xiphodolamia ensis zou kunnen, zie bv op http://www.thefossilforum.com/index.php ... mia-ensis/

Zelf ken ik Hexanchus andersoni alleen uit Marokko dus weet niet of het in Frankrijk ook kan voorkomen.
Misschien zelf nog wat meer googlen lijkt me raadzaam.

groet,
Albert



Geoffreyghijs
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2021, 14:29
Has thanked: 16 times
Been thanked: 1 time
Re: hexanchus andersoni (upper), araloselachus vorax en xiphodolamia ensis

Bericht door Geoffreyghijs » 04 mei 2021, 22:42

Bedankt voor uw reactie!

Die Hexanchus andersoni werd niet door mezelf gevonden, deze heb ik gekocht van iemand in Zwitserland die een "mini"museum had. Dus de locatie kan eventueel verkeerd zijn. In het determinatiesysteem vond ik een voorbeeld, deze heb ik toegevoegd in de bijlage. Misschien is het dan een andere soort? Over de H. Andersoni ga ik inderdaad wat meer moeten opzoeken.

Die A. vorax heb ik ook zien staan op een determinatiefiche voor de regio Antwerpen. Ook deze heb ik toegevoegd in de bijlage. In de rechter bovenhoek staat de tekening van de tand weergegeven. Deze soort heb ik tot op heden maar twee keer gevonden. Dus weet er helaas nog niet veel over.

Mvg
Geoffrey
Bijlagen
Screenshot_20210504-222245~2.png
Screenshot_20210504-222928.png



Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: hexanchus andersoni (upper), araloselachus vorax en xiphodolamia ensis

Bericht door alberto shark » 05 mei 2021, 19:25

Geoffreyghijs schreef: 04 mei 2021, 22:42 Bedankt voor uw reactie!


Die A. vorax heb ik ook zien staan op een determinatiefiche voor de regio Antwerpen. Ook deze heb ik toegevoegd in de bijlage. In de rechter bovenhoek staat de tekening van de tand weergegeven. Deze soort heb ik tot op heden maar twee keer gevonden. Dus weet er helaas nog niet veel over.

Mvg
Geoffrey
Hallo Geoffrey,
die bijlage heb ik nog niet. Kun je me die mogelijk geheel sturen als bijlage in een Persoonlijk Bericht met daarin jouw eigen email adres?
Ik stuur je dan nog een pdf over Egem die ik hier helaas nog steeds niet kan toevoegen, hopelijk wordt dit in de nieuwe versie wel mogelijk :D

Tanden uit Egem zijn nl. uit het Ypresian en komen niet altijd als zodanig voor in de omgeving van Antwerpen waar het vaak een mix is en aangeduid wordt met Neogene. Vandaar mijn twijfel en ik denk aan een Jaekelotodus soort.



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: hexanchus andersoni (upper), araloselachus vorax en xiphodolamia ensis

Bericht door FossilDude » 05 mei 2021, 20:22

A. vorax is Mioceen/Plioceen, terwijl Egem Ypresien (Eocene) is. Dat vorax in Antwerpen voorkomt wil niet zeggen dat jouw specimen er ook een is.

Ik denk dat je eerder naar Eocene soorten kan kijken. Albert noemt al het genus Jaekelotodus. De dubbele bijspitsen zoals je bij jouw specimen ziet zie je eerder bij J. trigonalis dan bij J. robustus.


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Geoffreyghijs
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2021, 14:29
Has thanked: 16 times
Been thanked: 1 time
Re: hexanchus andersoni (upper), araloselachus vorax en xiphodolamia ensis

Bericht door Geoffreyghijs » 05 mei 2021, 23:57

Bedankt voor de hulp!
Ik begin de soorten al wat te herkennen, nu de tijdsvakken nog wat beter leren. Beetje per beetje, dat maakt het zo fijn, altijd iets om bij te leren.
Mvg




Plaats reactie