fossiel Dwingelerveld

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
rikbak
Berichten: 164
Lid geworden op: 10 feb 2018, 12:30
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Has thanked: 21 times
Been thanked: 33 times
fossiel Dwingelerveld

Bericht door rikbak » 21 mei 2021, 16:53

Vorige week ben ik op het Dwingelerveld belandt.
Tijdens een grote wandeling, kwam ik vlakbij het bezoekerscentrum informatiebordjes tegen dat er op het Kloosterveld (een struingebied) vuurstenen en fossielen gevonden kunnen worden.
Uiteraard ben ik gelijk een kijkje gaan nemen, het was even zoeken tussen alle korstmossen en waterminnende plantjes, maar uiteindelijk zie je op veel plekken wat steentjes liggen.
Stukjes vuursteen liggen er in ieder geval genoeg.
De hoop op fossielen had ik al opgegeven, maar uiteindelijk vond ik een (volgens mij) stukje orthoceras in een stukje vuursteen.
Ik heb nog wat gezocht op internet omtrent deze locatie, maar heb er niets over kunnen vinden helaas.
Mocht er iemand interesse hebben in de locatie, vanaf het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten volg je de "zwerfroute" , deze leidt direct naar het Kloosterveld, waar fossielen te vinden zijn, dit staat ook aangegeven op kleine informatieborden.
Bijlagen
DSCN9138.JPG
DSCN9135.JPG
DSCN9133.JPG
DSCN9132.JPG
DSCN9129.JPG
DSCN9125.JPG



 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: fossiel Dwingelerveld

Bericht door hubertus68 » 21 mei 2021, 21:54

Beste Rik,

een Orthoceras is het zeker niet, omdat deze alleen in veel oudere gesteenten (Ordovicium) voorkomen.
En ik moet je verder teleurstellen: Jij hebt een vuursteentje gevonden, dat wij in Duitsland "Bänderflint" noemen.
Het lichtere, gestreepte gedeelte is dus geen fossiel, maar ontstond door chemisch-mineralogische processen.
Maar er zijn hier op het forum mensen, die jou meer hierover vertellen kunnen.

Beste groeten,
Oliver



rikbak
Berichten: 164
Lid geworden op: 10 feb 2018, 12:30
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Has thanked: 21 times
Been thanked: 33 times
Re: fossiel Dwingelerveld

Bericht door rikbak » 23 mei 2021, 15:24

Bedankt voor deze informatie Hubertus68! :)
Hier heb ik een hoop van geleerd, ook op internet heb ik n.a.v. jou informatie nog het een en ander kunnen vinden.
Het is dan wel geen fossiel, maar ik was totaal nog niet bekend met "Bänderflint" ik ga er mijn stiefvader blij mee maken, die verzamelt stenen.

Groeten,
Rik




Plaats reactie