Jaekelotodus robustus??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Jaekelotodus robustus??

Bericht door Max pijpelink » 24 jun 2021, 14:26

Beste, ik vond deze tand op een schelpenpaadje en nu is mijn vraag of dit een Jaekelotodus robustus betreft. Helaas heeft het gerolde bijspits en ontbreekt de andere maar ben toch blij met mijn 3e complete tandje wat zelfgevonden is. Kunnen jullie dit bevestigen en misschien er een positie bij geven?
Bijlagen
image.jpg
0353333A-849F-472D-8872-D94C04E716D5.jpeg
7A4FCA4E-7282-48C1-9F52-6BED3D9ADBB2.jpeg
AC0D6403-92D9-4E0D-8FD1-87BF588835B0.jpeg


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

 
Steven db
Senior Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 mei 2020, 15:19
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times
Re: Jaekelotodus robustus??

Bericht door Steven db » 29 jun 2021, 21:34

Als ik dit tandje had gevonden dan belandde hij in het potje Striatolamia macrota. Hij leunt voor mij heel dicht aan bij het type upper lateral 4 of 5.

Op je eerste foto merk ik een relatief vlak wortelvlak dat min of meer recht naar de onderkant van de wortel loopt. Een dikke wortel ter hoogte van de kroon en naar onder toe veel dunner. En dit met een gelijkmatig verloop.
Bij een Jaekelotodus robustus zal dit bolvormig zijn. Het midden van de wortel is veel dikker en dit vlakt af naar beide uiteinden van de wortel.
Ik maak mij duidelijker: bolvormig in het midden en naar mate men naar links en rechts gaat van de wortel wordt deze dunner en platter.
Bij jouw tand wordt de wortel dunner als je naar onder gaat.

Bij een Jaekelotodus robustus zijn de worteluiteinden cirkelvormig. Bij jouw tand zie ik meer rechthoekige uiteinden.

Jammer dat de zijspitsen ontbreken. Maar mogelijk levert de schade veroorzaakt door het wegbreken van de zijspitsen nuttige informatie.
De zijspitsen van een Jaekelotodus robustus zijn kleiner dan de kenmerkende grote / dikke bolvormige bijspit(sen) die een Striatolamia macrota heeft op deze positie van zijn tanden. Vermoedelijk een tip waar je niets aan hebt, want het wegbreken van een kleine zijspits kan je ook doen door veel schade aan te brengen.

Op je derde foto zie ik een wortel die in het midden ingedrukt is, bij een Jaekelotodus robustus is deze indrukking veel duidelijker.

Dat is mijn persoonlijke mening en ben dan ook benieuwd of andere leden deze analyse kunnen delen.



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Jaekelotodus robustus??

Bericht door Max pijpelink » 07 jul 2021, 14:48

Steven db schreef: 29 jun 2021, 21:34 Als ik dit tandje had gevonden dan belandde hij in het potje Striatolamia macrota. Hij leunt voor mij heel dicht aan bij het type upper lateral 4 of 5.

Op je eerste foto merk ik een relatief vlak wortelvlak dat min of meer recht naar de onderkant van de wortel loopt. Een dikke wortel ter hoogte van de kroon en naar onder toe veel dunner. En dit met een gelijkmatig verloop.
Bij een Jaekelotodus robustus zal dit bolvormig zijn. Het midden van de wortel is veel dikker en dit vlakt af naar beide uiteinden van de wortel.
Ik maak mij duidelijker: bolvormig in het midden en naar mate men naar links en rechts gaat van de wortel wordt deze dunner en platter.
Bij jouw tand wordt de wortel dunner als je naar onder gaat.

Bij een Jaekelotodus robustus zijn de worteluiteinden cirkelvormig. Bij jouw tand zie ik meer rechthoekige uiteinden.

Jammer dat de zijspitsen ontbreken. Maar mogelijk levert de schade veroorzaakt door het wegbreken van de zijspitsen nuttige informatie.
De zijspitsen van een Jaekelotodus robustus zijn kleiner dan de kenmerkende grote / dikke bolvormige bijspit(sen) die een Striatolamia macrota heeft op deze positie van zijn tanden. Vermoedelijk een tip waar je niets aan hebt, want het wegbreken van een kleine zijspits kan je ook doen door veel schade aan te brengen.

Op je derde foto zie ik een wortel die in het midden ingedrukt is, bij een Jaekelotodus robustus is deze indrukking veel duidelijker.

Dat is mijn persoonlijke mening en ben dan ook benieuwd of andere leden deze analyse kunnen delen.
Hartstikke bedankt voor de uitleg. Dan plaats ik hem onder Striatolamia macrota.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max


Plaats reactie