Wat voor tand heb ik gevonden?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wat voor tand heb ik gevonden?

Bericht door sjaak » 16 aug 2021, 22:58

Max pijpelink schreef: 16 aug 2021, 21:53
sjaak schreef: 16 aug 2021, 21:30
MarianneZomer schreef: 16 aug 2021, 11:54 Bedankt voor jullie reacties! Leuk om te lezen. Bijzonder om iets te vinden dat zo oud is!
Het strand bij de boulevard is inderdaad opgespoten. Als het hoogwater is, is het veel sneller diep waar dat eerder meer geleidelijk was. De tand heb ik bij laagwater gevonden langs de waterlijn.
Dank. Het is interessant dat deze tanden steeds puntgaaf in het opgespoten zand worden aangetroffen terwijl de andere haaientanden doorgaans zwaar verrold zijn. Er zijn op deze site vaker discussies daarover gevoerd.
Mogelijk omdat deze tanden recenter zijn dan alle andere??
Dat is de grote vraag.


Groet,

Niels

 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Wat voor tand heb ik gevonden?

Bericht door Max pijpelink » 16 aug 2021, 23:16

sjaak schreef: 16 aug 2021, 22:58
Max pijpelink schreef: 16 aug 2021, 21:53
sjaak schreef: 16 aug 2021, 21:30

Dank. Het is interessant dat deze tanden steeds puntgaaf in het opgespoten zand worden aangetroffen terwijl de andere haaientanden doorgaans zwaar verrold zijn. Er zijn op deze site vaker discussies daarover gevoerd.
Mogelijk omdat deze tanden recenter zijn dan alle andere??
Dat is de grote vraag.

De ouderdom van de great white is toch niet ouder dan plioceen? De tanden van miocene ouderdom beginnen wat meer gerold te worden en ouder zijn ze heel vaak gerold. Tenminste dit is wat ik kan concluderen uit mijn bescheiden collectie. Ik weet niet of er veel uitzonderingen zijn en of wat ik net zei wel helemaal juist is.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wat voor tand heb ik gevonden?

Bericht door sjaak » 17 aug 2021, 09:26

De vraag is uit welk tijdperk de tanden van de witte haai die op de opgespoten stranden worden gevonden stammen. In een bepaalde fase van vroeg Holoceen en het Eemien was het hier warm en lag de kust verder naar het oosten. Vandaar het idee dat ze behalve uit het plioceen wellicht uit die tijdperken kunnen stammen. En dat vooral vanwege de opvallende compleetheid. Maar het is niet meer dan een idee dat niemand tot nu toe heeft kunnen aantonen. C14 is ook mislukt. Vraag is ook hoe het dan met de verdere fauna zit.


Groet,

Niels

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Wat voor tand heb ik gevonden?

Bericht door Max pijpelink » 17 aug 2021, 11:12

sjaak schreef: 17 aug 2021, 09:26 De vraag is uit welk tijdperk de tanden van de witte haai die op de opgespoten stranden worden gevonden stammen. In een bepaalde fase van vroeg Holoceen en het Eemien was het hier warm en lag de kust verder naar het oosten. Vandaar het idee dat ze behalve uit het plioceen wellicht uit die tijdperken kunnen stammen. En dat vooral vanwege de opvallende compleetheid. Maar het is niet meer dan een idee dat niemand tot nu toe heeft kunnen aantonen. C14 is ook mislukt. Vraag is ook hoe het dan met de verdere fauna zit.
Dit verklaart wel waarom er zo veel GW gevonden worden op de Maasvlakte en zandmotor. Daar is plioceen best zeldzaam maar pleistoceen en vooral eemieme schelpen word je zowat dood gegooid. Op OVC zie ik ook altijd redelijk wat GW voorbij komen. C14 gaat maar tot 60.000 jaar dus het kan zeker eemiem zijn.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wat voor tand heb ik gevonden?

Bericht door sjaak » 17 aug 2021, 19:04

Ja maar het kan ook aan de gedateerde stukken hebben gelegen. Probleem met Eem vind ik waar dan de botten en tanden van de andere zeedieren zijn?


Groet,

Niels

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Wat voor tand heb ik gevonden?

Bericht door Max pijpelink » 18 aug 2021, 11:04

sjaak schreef: 17 aug 2021, 19:04 Ja maar het kan ook aan de gedateerde stukken hebben gelegen. Probleem met Eem vind ik waar dan de botten en tanden van de andere zeedieren zijn?
Goede vraag, mogelijk omdat veel strandfossielen niet goed op ouderdom gedetermineerd kunnen worden. Je zou als voornaamste voedselbron van de GW vooral zeehonden verwachten. En voor die zeehonden juist weer vis. Er is zeker geen andere manier om de ouderdom te bepalen van dierlijke resten behalve c14?


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

mbil11
Senior Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 dec 2019, 09:59
Has thanked: 114 times
Been thanked: 21 times
Re: Wat voor tand heb ik gevonden?

Bericht door mbil11 » 18 aug 2021, 11:14

Er verschijnt binnenkort een nieuw artikel over de tanden van de witte haai die zijn gevonden in Nederland. Ik kan ook uit ervaring zeggen dat de tanden nooit afgerold zijn.

Mvg,
Michiel



Roelie
Gewoon Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:36
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times
Re: Wat voor tand heb ik gevonden?

Bericht door Roelie » 18 aug 2021, 14:30

Ik denk dat de tanden en andere zaken die in de bodem hebben gelegen tot het moment dat ze worden opgezogen zo gaaf zijn omdát ze zo lang niet verplaatst zijn. Een voorwerp dat al eerder los is geraakt en steeds maar in de branding heen en weer wordt gehusseld ziet er al gauw minder mooi uit.



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wat voor tand heb ik gevonden?

Bericht door sjaak » 18 aug 2021, 15:59

Roelie schreef: 18 aug 2021, 14:30 Ik denk dat de tanden en andere zaken die in de bodem hebben gelegen tot het moment dat ze worden opgezogen zo gaaf zijn omdát ze zo lang niet verplaatst zijn. Een voorwerp dat al eerder los is geraakt en steeds maar in de branding heen en weer wordt gehusseld ziet er al gauw minder mooi uit.
Dat veronderstelt dat ze Pleistoceen of Holoceen zijn gelet op het opgespoten zand. Van wie is dat artikel? Ik weet dat Bram en Sander er iets mee doen.


Groet,

Niels


Plaats reactie