Turrilites?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Turrilites?

Bericht door Felicia Carina » 22 aug 2021, 18:48

Hallo allemaal

Ik heb nog eens een steen van onze goede vrienden gekregen uit Cap Blanc Nez.
Na preparatie is dit tevoorschijn gekomen. Is dit een fragment van de Turrilites? Eerst dacht ik een tweeling amoniet, maar dat zal het wel niet zijn.
Kan ik hier nog iets aan doen qua preparatie? Moet er nog iets op voor de bewaring?

Groetjes,
Felicia
0815D573-2005-4A03-B29F-09878429B301.jpeg
18A8C570-DF95-4A0B-A31B-1FDEE46C34B9.jpeg
34CDF9AA-7472-4E9E-8F2A-705CC0116082.jpeg


masterinfineartsflits

 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Re: Turrilites?

Bericht door hubertus68 » 23 aug 2021, 00:35

Ik denk dat dit een fragment van een heteromorphe ammoniet is.

Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Turrilites?

Bericht door Felicia Carina » 23 aug 2021, 22:11

Beste Oliver
Ik heb het opgezocht. Een ammoniet met een afwijkende vorm.
En onder de heteromorfe ammonieten vallen verschillende soorten, waaronder Turrilites (Anisoceras,...)
Is deze info correct? Bij deze is de soort niet meer achterhaalbaar?

Bedankt voor de info,
Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 348 times
Re: Turrilites?

Bericht door Spongebob » 23 aug 2021, 22:22

Felicia Carina schreef: 22 aug 2021, 18:48 Kan ik hier nog iets aan doen qua preparatie? Moet er nog iets op voor de bewaring?
Inderdaad een Turrilites, maar qua preparatie is er al iets teveel gebeurd, lijkt me.
Iets teveel bijgesneden....


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Turrilites?

Bericht door Felicia Carina » 25 aug 2021, 20:37

Hallo Tom

Denk je dat het te veel is? Het is een oefen stukje, dus geef gerust veel commentaar!
Op sommige stukken is de oranje buitenkant goed uitgekomen. Maar op veel oppervlakte was dat er niet. Er is ook niet veel verschil in hardheid tussen matrix en fossiel. Een subtiel verschil in kleur, de matrix is iets lichter.
Bij de stukjes waar ik zelf ook erg over twijfelde, ben ik zeer voorzichtig en langzaam te werk gegaan. Zelfs met een penseel en water om zeker niet te ver te gaan! Als je goed kijkt zie je af en toe een oranje spikkeltje in de witte delen (veel vergroten). Deze heb ik aangehouden om de vorm te bepalen in de moeilijke delen.
Zo heb ik het gedaan.

Maar hoe zou jij het doen? Vooral in het geval dat je het fossiel niet goed lijkt te vinden omdat er weinig verschil is tussen matrix en fossiel.
En waar denk je juist dat het te veel is en hoe had ik dat beter kunnen doen?

Alvast bedankt voor je bericht,
Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 348 times
Re: Turrilites?

Bericht door Spongebob » 25 aug 2021, 21:22

Hallo Felicia,

De bovenste winding met het uitgewerkte oranje tussenlaagje ziet er best goed uit.
Dat tussenlaagje is inderdaad heel fragiel en als die ontbreekt is het moeilijk te bepalen waar je moet stoppen met het weghalen van kalksteen. Kalksteen die vaak ook nog vrij zacht is en dan ben je snel te ver. Bij de onderste winding lijkt het me alsof je random de vorm van de ribben hebt nagemaakt.
Dat is dan gezien vanaf de foto; misschien vergis ik me ook wel :|

Turrilites is een mooi en interessant fossiel als ontrolde ammoniet. Ze zijn niet echt zeldzaam bij Cap Blanc Nez.
Ga er eens zoeken en probeer er zelf een te vinden. Het is er geweldig! :mrgreen:
Bijlagen
IMG_2431.JPG


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Turrilites?

Bericht door Felicia Carina » 26 aug 2021, 21:40

Thankx Spongebob voor de uitleg! Door veel te oefenen zal het beter en beter worden.
En ik heb nog verschillende andere stukken gekregen, ze moesten opruimen. Super natuurlijk!
Nog veel materiaal om te oefenen.
Natuurlijk zou ik graag vertrekken om te gaan zoeken, net zoals naar nog zovele plaatsen. Maar de omstandigheden moeten het ook toelaten, het is niet altijd evident. We zijn dit jaar al in de Ardennen geraakt (en dat is dan met vooraf grondig bestudeerde info over fossiel zoekplaatsen, aankoop basis materiaal voor de beginner, organisatie die binnen gezinsvakantie past uitwerken,...)
Bovendien is er buiten de laatste onbewerkte stukken uit de Eifel en regelmatige instroom van terril vondsten nu ook nog heel wat materiaal uit de Ardennen bijgekomen om te verwerken. Gelukkig ook Devoon, dat vereenvoudigt het wat.
Maar ik wil toch alles goed verwerken en de uitleg en determinatie erbij ook. En dat neemt tijd in beslag.
Als er steeds maar bergen materiaal bij komt krijg ik het ook niet meer verwerkt.
Dus langzaam aan met alles maar.

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits


Plaats reactie