Een paar lastige haaientanden van Kaloot

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Een paar lastige haaientanden van Kaloot

Bericht door nifrec » 30 aug 2021, 22:17

De volgende tanden heb ik of mijn vader gedurende het afgelopen jaar (mijn jaren lopen van zomervakantie tot zomervakantie) op Kaloot gevonden.
Ik heb ze al met twijfelachige zekerheid gedetermineerd, maar een second opinion zou erg fijn zijn ;) !
Ik hoop dat de foto's scherp genoeg zijn, kleine fossielen zijn moeilijk scherp te krijgen.

Isurolamna affinis (?):
LLP0133 (27 augustus 2020): deze heb ik al weer een tijd geleden getermineerd als *Isurolamna affinis*, uit het Eoceen - Ypersian/Lutetian. Voor deze determinatie had ik een website gebruikt die nu offline is, en mijn beredeneringen weet ik niet meer.
LLP0133 (27 augustus 2020): deze heb ik al weer een tijd geleden getermineerd als *Isurolamna affinis*, uit het Eoceen - Ypersian/Lutetian. Voor deze determinatie had ik een website gebruikt die nu offline is, en mijn beredeneringen weet ik niet meer.

Galeocerdo aduncus:
LLP0330 (28 december 2020): vrij zeker een Galeocerdo aduncus, Oligocene-Miocene.
LLP0330 (28 december 2020): vrij zeker een Galeocerdo aduncus, Oligocene-Miocene.
Striatolamia macrota (?):
LLP0336 (28 december 2020): Eocene Striatolamia macrota, upper lateral 7. Ik twijfelde wel heel erg met Hypotodus verticalis. Echter de kromming bij de overgang workel-kroon, en de kromming in de wortel in het bovenaanzicht lijken mij toch beter by S.macrota passen. Wel is de tand beter betwaard dat de andere S.machrota tanden, en ook wat bruiner (de andere zijn wat blauwig). Maar of de kleur en conservering zoveel zegt...
LLP0336 (28 december 2020): Eocene Striatolamia macrota, upper lateral 7. Ik twijfelde wel heel erg met Hypotodus verticalis. Echter de kromming bij de overgang workel-kroon, en de kromming in de wortel in het bovenaanzicht lijken mij toch beter by S.macrota passen. Wel is de tand beter betwaard dat de andere S.machrota tanden, en ook wat bruiner (de andere zijn wat blauwig). Maar of de kleur en conservering zoveel zegt...
Physogaleus latus:
LLP0355 (28 december 2020): Oligocene Physogaleus latus, upper lateral.
LLP0355 (28 december 2020): Oligocene Physogaleus latus, upper lateral.
PS. ja ik loop nogal achter met determineren :? ... Kost meer tijd dan nieuwe dingen zoeken, en met iedere expeditie vind je al snel zoveel...
PPS. Kent iemand toevallig een handig determinatieboek over haaientanden tanden? Ik gebruik meestal elasmo.com, en soms wat papers via Google Scholar, maar door een boek bladeren is soms toch wat relaxter.



 
Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: Een paar lastige haaientanden van Kaloot

Bericht door alberto shark » 31 aug 2021, 08:55

Hi Lulof,

Mooie foto's zeg! De S. macrota lijkt me niet juist, ws H. verticalis inderdaad. Rest lijkt me wel juist, leuke tanden allemaal :)



Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Een paar lastige haaientanden van Kaloot

Bericht door nifrec » 31 aug 2021, 16:21

alberto shark schreef: 31 aug 2021, 08:55 Hi Lulof,

Mooie foto's zeg! De S. macrota lijkt me niet juist, ws H. verticalis inderdaad. Rest lijkt me wel juist, leuke tanden allemaal :)
Erg bedankt! :D
Ik heb de determinatie van LLP0336 aangepast naar Hypotodus verticalis, Eoceen, upper lateral 6
(mbv elasmo.com: http://www.elasmo.com/genera/reconstruct/the_recon.html).



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Een paar lastige haaientanden van Kaloot

Bericht door Max pijpelink » 31 aug 2021, 18:29

alberto shark schreef: 31 aug 2021, 08:55 Hi Lulof,

Mooie foto's zeg! De S. macrota lijkt me niet juist, ws H. verticalis inderdaad. Rest lijkt me wel juist, leuke tanden allemaal :)
Dacht ik ook al aan.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Een paar lastige haaientanden van Kaloot

Bericht door pauldb » 07 sep 2021, 09:23

Hallo Nifrec, zie mijn post hier viewtopic.php?f=1&t=38571 over een nieuw boek.



Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Een paar lastige haaientanden van Kaloot

Bericht door nifrec » 07 sep 2021, 09:54

pauldb schreef: 07 sep 2021, 09:23 Hallo Nifrec, zie mijn post hier viewtopic.php?f=1&t=38571 over een nieuw boek.
Bedankt voor de tip, dat boek ziet er inderdaad mooi uit!




Plaats reactie