ID verzoek: Haaientanden Cadzand (Batch 3, Makreelhaaien of Zandtijgerhaai?)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ziggycardon
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 jan 2017, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 52 times
ID verzoek: Haaientanden Cadzand (Batch 3, Makreelhaaien of Zandtijgerhaai?)

Bericht door ziggycardon » 10 sep 2021, 11:54

Hallo allemaal,

Ik ben weer bezig met het proberen te indentificeren van mijn recente bulk aankoop van haaientanden uit Cadzand, ik heb momenteel wel het boek "Neogene Sharks of Antwerp" besteld waarvan ik vermoed dat het me wel erg vooruit gaat helpen met de determinatie zodra het aankoment, maar in de tussentijd.

In batch 3 heb ik enkele middelgrote haaientanden waarvan ik niet zeker ben of ze nu behoren tot de makreelhaaien of zandtijgerhaaien, ik leun meer richting makreelhaai maar ik vind het nog steeds moeilijk om bij sommige van de tandposities een goed onderscheid te maken.

Ik hoor graag jullie bedenkingen erover, moesten jullie meer foto's nodig hebben van de individuele tanden, laat het me dan zeker weten.
20210910_110044.jpg
20210910_110108.jpg
Hier zijn ook mijn vorige topics met de tanden uit Cadzand
Grote haaientand Cadzand: viewtopic.php?f=4&t=38566
Batch 1: viewtopic.php?f=4&t=38584
Batch 2: viewtopic.php?f=4&t=38585


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

 
Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: ID verzoek: Haaientanden Cadzand (Batch 3, Makreelhaaien of Zandtijgerhaai?)

Bericht door Dino15 » 10 sep 2021, 14:57

Ik denk bij deze tanden aan de eocene hypotodus verticalis.

Mvg.

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: ID verzoek: Haaientanden Cadzand (Batch 3, Makreelhaaien of Zandtijgerhaai?)

Bericht door Max pijpelink » 10 sep 2021, 16:05

Dino15 schreef: 10 sep 2021, 14:57 Ik denk bij deze tanden aan de eocene hypotodus verticalis.

Mvg.

Nick.
Wat is eigenlijk het verschil tussen H. verticalis en Striatolamia macrota??


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: ID verzoek: Haaientanden Cadzand (Batch 3, Makreelhaaien of Zandtijgerhaai?)

Bericht door Dino15 » 10 sep 2021, 17:09

Max pijpelink schreef: 10 sep 2021, 16:05
Dino15 schreef: 10 sep 2021, 14:57 Ik denk bij deze tanden aan de eocene hypotodus verticalis.

Mvg.

Nick.
Wat is eigenlijk het verschil tussen H. verticalis en Striatolamia macrota??
Dat is eigenlijk best simpel, striatolamia hebben striaties op de achterkant van de tand (een soort streepjes op de kroon, vandaar de naam :D) hypotodus heeft die niet. Verder heeft hypotodus driehoekige cusplets die dicht tegen de basis van de kroon staan en is wat platter en driehoekig, striatolamia is veel boller en krommer. Ik hoop dat hier wat aan hebt, max!

Mvg.

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: ID verzoek: Haaientanden Cadzand (Batch 3, Makreelhaaien of Zandtijgerhaai?)

Bericht door Max pijpelink » 10 sep 2021, 18:08

Dino15 schreef: 10 sep 2021, 17:09
Max pijpelink schreef: 10 sep 2021, 16:05
Dino15 schreef: 10 sep 2021, 14:57 Ik denk bij deze tanden aan de eocene hypotodus verticalis.

Mvg.

Nick.
Wat is eigenlijk het verschil tussen H. verticalis en Striatolamia macrota??
Dat is eigenlijk best simpel, striatolamia hebben striaties op de achterkant van de tand (een soort streepjes op de kroon, vandaar de naam :D) hypotodus heeft die niet. Verder heeft hypotodus driehoekige cusplets die dicht tegen de basis van de kroon staan en is wat platter en driehoekig, striatolamia is veel boller en krommer. Ik hoop dat hier wat aan hebt, max!

Mvg.

Nick.
Tnx, hier heb ik zeker wat aan!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max


Plaats reactie