Trilobiet Eifel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Trilobiet Eifel

Bericht door Felicia Carina » 13 sep 2021, 21:09

Hallo allemaal

Deze trilobiet hebben we ook in de Eifel gevonden.
Ergens langs de weg bij een van die groeves bij Ahütte. Je mocht daar niet binnen maar er was een soort zij ingang met een grondweg waar je de auto kon neerzetten. Langs de straat waren hoge wanden en in de diepte zag je de uitgestrekte groeve. Langs de wand heb ik ze gevonden. Ik raapte een steen op, draaide ze om en daar was ze. Het achterste beschadigde stukje stak uit de steen. Verder was daar helemaal niets te vinden.

Dit fossiel werd uitgekozen voor de life determinatie tafel van Paleotime. Daar werd de trilobiet als Phacopide uit het midden Devoon gedetermineerd.
De steen is superhard. Ik heb met de graveerder van de dremel dit resultaat verkregen. Er is nog veel werk aan, maar met ander materiaal. Er loopt ook nog een kwartsader vlak door wat het nog moeilijker maakt.
Er werd ook verteld dat de kop ontbreekt.
Ik dacht eerst dat dat bovenste iets van kop was, maar wat zouden al die andere dingen dan kunnen zijn?
Ik stootte aan de zijkanten op deze waaier achtige dingen, bijna slakachtig. Aan de achterkant ook nog een waaier van… (pootjes?) Langs de rechterzijde ook pootjes?? Ik weet niet of dat mogelijk is bij deze soort.

En wat zou dat ding boven de Phacops kunnen zijn?
Met nog zo’n bol, wat is datte??
En toch in de war, want die “schelp” vind ik nergens terug bij Devoon. Is dat wel een schelp, er zit nog een aanhangsel aan.
De hele plaat waar de Phacops op zit zit vol met structuren, gefossiliseerd als laagje.

Zoals blijkt zijn er nog vele vragen. Hopelijk herkent iemand iets van het geheel.
Alvast bedankt,
Felicia
75AA4643-B468-4C9F-9214-C29C1D8F2ACE.jpeg
8A9FB2F6-2218-446A-A96A-B49A5C3F764F.jpeg
6465DB41-D804-4099-8870-C24549334E59.jpeg
11472D6C-8963-410E-8B7A-8CABCB2A9BCA.jpeg
6DAACE8A-8FF5-410A-8D7A-79C219EA9E9B.jpeg


masterinfineartsflits


Plaats reactie