Trilobiet fragmenten Resteigne

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Trilobiet fragmenten Resteigne

Bericht door Felicia Carina » 13 okt 2021, 19:41

Hallo allemaal

Hier komen de trilobiet fragmenten uit Resteigne. Ze zijn allemaal ongeveer 1 cm groot.

Foto 1: ik denk wel dat dit een fragment van een trilobiet is, maar ik weet niet juist welk onderdeel
Foto 2: trilobiet of niet ?
Foto 3: Dechenella daumeriesi ?
Foto 4: Dechenella daumeriesi ?
Foto 5: Nyterops hollandi ? ?

Kan iemand helpen?
Met vriendelijke groetjes,
Felicia
A81F2EEC-2A13-4040-BE85-9DED58AE04A3.jpeg
77B16039-353C-418C-B473-A9E0DA56F5BC.jpeg
7585FEEF-CB6C-4572-AFBB-F75F83D98D7F.jpeg
C1A01EC3-25E7-4750-9D57-1EA1EAF05414.jpeg
298E6308-D2B9-4C57-B2DA-C7B74AA4435E.jpeg


masterinfineartsflits

 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Trilobiet fragmenten Resteigne

Bericht door Max pijpelink » 13 okt 2021, 19:49

Mooie vondsten! Zijn de groeves van resteigne vrij toegankelijk of moet je daarvoor mee op een excursie? Ik ga namelijk binnenkort een dagje naar de Ardenne en hoop er wat te kunnen zoeken.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Trilobiet fragmenten Resteigne

Bericht door Felicia Carina » 14 okt 2021, 20:53

Hey Max

Je kan gewoon binnen bij de groeve van Resteigne. Ik heb een tijdje geleden een uitgebreider verslag over Resteigne geplaatst. Maar ik weet niet hoe ik een link naar dat bericht moet maken… 😳

Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: Trilobiet fragmenten Resteigne

Bericht door Frederik » 15 okt 2021, 23:34

Fijne vondsten!
1 is een cranidium van Goldius goolaertsi
2 kan ik niet meteen iets met zekerheid van zeggen
de andere stukken lijken me van Nyterops hollandi (2x pygidium en de laatste een cephalon)


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Trilobiet fragmenten Resteigne

Bericht door Felicia Carina » 16 okt 2021, 21:08

Hartelijk bedankt voor de determinatie, Frederik! 😊

Ik had toch nog een vraagje. Ik heb gevonden dat er 9 ordes van trilobieten zijn. Je zal ze wel kennen, maar toch nog even. Is dit correct en volledig?

https://context.reverso.net/vertaling/n ... rilobieten


82EF294D-722A-4513-B226-A717BFA0BB4E.jpeg

Ik vind deze benamingen namelijk nergens terug in het determinatiesysteem, bij deze trilobieten. Wel verschillende andere namen, maar wat is de hoofd orde van deze fossielen?

Verder heb ik me suf gezocht om een afbeelding van een volledig exemplaar te vinden, maar tevergeefs. Is er een website waar dat te vinden zou zijn? Een soort overzicht van alle ordes en soorten daarbinnen met foto’s?

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Re: Trilobiet fragmenten Resteigne

Bericht door Lugo » 16 okt 2021, 22:58

Dag Felicia,

mooie vondsten heb jij daar gedaan in Resteigne.

ik ben al enkele jaren geleden overgeschakeld van trilobieten naar Bryozoa, maar heb toch nog wat herinneringen over trilobieten.
Misschien heb je de site al gevonden, maar indien niet, kan je naar de tab "info" gaan op de hoofdpagina van Paleontica (homepage) en dan 'links naar andere websites' selecteren. Daar kan je vervolgens de groep 'trilobieten' aanklikken en het eerste item geeft je dan heel interessante informatie, ook over de ordes van deze groep met onder andere ook foto's.

Beste groeten,

Lugo


Panta rhei

Heraclites

rikbak
Berichten: 164
Lid geworden op: 10 feb 2018, 12:30
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Has thanked: 21 times
Been thanked: 33 times
Re: Trilobiet fragmenten Resteigne

Bericht door rikbak » 19 okt 2021, 20:49

Felicia Carina, heb je deze vondsten nog op een bepaalde manier bewerkt/geprepareerd?

Na jouw posts over Resteigne kon ik mezelf niet meer inhouden en heb zondag een bezoekje gebracht aan de groeve in Resteigne en ben met een hele berg fossielen thuisgekomen. :mrgreen:
Maar er zijn veel fossielen bij waar lagen van de matrix overheen lopen, waardoor ze onduidelijk zijn (vooral de kleintjes).
Mijn eerste gedachte is om er een dremel op los te laten, maar ik ben bang dat ik ze daarmee verpest.



Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Trilobiet fragmenten Resteigne

Bericht door Felicia Carina » 19 okt 2021, 21:17

Hallo Rik

Wat leuk dat je geïnspireerd werd door de berichten over Resteigne. Is echt leuk daar!
Deze heb ik zo gevonden.
Het materiaal om trilobieten zo te prepareren heb ik niet. Ik heb 1 andere zelf uitgehaald, maar die is bijlange niet zo afgewerkt als deze of als professioneel afgewerkte.
Over prepareren gesproken. Dat cephalon hierboven zal wel meegaan op 7 november. Ik vraag mij af of daar niet “nog een staartje aan zit”.
Als ik meer info heb zal ik het laten weten.

Voor de rest heb ik ook nog vele vondsten met veel matrix. Geen trilobieten, wel brachiopoden. Ik moet eens kijken wat het beste werkt op deze matrix.

Vriendelijke groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits

rikbak
Berichten: 164
Lid geworden op: 10 feb 2018, 12:30
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Has thanked: 21 times
Been thanked: 33 times
Re: Trilobiet fragmenten Resteigne

Bericht door rikbak » 19 okt 2021, 21:46

Het is inderdaad erg leuk, een soort klein paradijs, ik heb er ook enkele fluorescerende mineralen gevonden, waar ik voor de rest echter totaal geen verstand van heb.
Ook nog wat zeldzame flora en fauna op de foto gezet, ik heb me er een hele dag kunnen vermaken.
Het leukste was dat er ook gewoon overal fossielen te vinden zijn, ik heb fossielen van alle 3 de lagen en zelfs op de parkeerplaats.

Ik hoop dat je in ieder geval de Cephalon nog verder uitgewerkt krijgt of uit kan laten werken.
Zelf heb ik ook nog een aantal grotere brokken steen meegenomen die veel crionideresten en stukje brachiopode bevatten die niet echt bijzonder zijn, deze ga ik gebruiken om verschillende methodes op uit te proberen om de matrix te verwijderen.
Voorlopig is het me alleen gelukt om een stuk koraal van 50cm x 30cm uit te prepareren met een hamer, mar dit stuk heb ik in de groeve achtergelaten voor de gelukkige vinder, omdat mijn huis anders te vol raakt :D

Het zal nog wel even duren voordat ik daar tijd voor heb, maar ik zal de mooiste vondsten ook posten.



Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Re: Trilobiet fragmenten Resteigne

Bericht door Lugo » 23 okt 2021, 16:47

Felicia,

in reactie op jouw eerdere vraag van vorig week om een website te vinden met informatie over de trilobieten ordes met hun afbeeldingen, had ik de weg beschreven naar een link om deze website te vinden.
Maar dit werkt blijkbaar niet meer.
Daarom hier de link om rechtstreeks naar de website van Sam Gon te gaan: https://www.trilobites.info/

Beste groeten,

Lugo


Panta rhei

Heraclites


Plaats reactie