Bot gevonden Zoniënwoud

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
FloreMeertens
Junior Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2021, 13:52
Bot gevonden Zoniënwoud

Bericht door FloreMeertens » 15 okt 2021, 14:00

Hallo iedereen!

Ik vond dit bot in het Zoniënwoud bij Brussel. Ik heb het niet gemeten, maar schat dat het 7 cm doorsnede is, en 10 cm lengte (maar ik neem aan dat het slechts een deel van het volledige bot is). Het lag boven de aarde.

Heeft iemand een idee van welk dier dit kan zijn, en hoe oud het zou kunnen zijn?

Kennen jullie een plek (liefst in de buurt van Brussel) waar je het kan binnenbrengen om er meer over te weten te komen?

Bedankt voor jullie hulp en fijne dag verder!

Groetjes,
Flore
Bijlagen
Botzonienwoud3.jpg
Botzonienwoud2.jpg
Botzonienwoud1.jpg



 
Vilmar
Berichten: 232
Lid geworden op: 05 aug 2006, 16:25
Been thanked: 32 times
Re: Bot gevonden Zoniënwoud

Bericht door Vilmar » 16 okt 2021, 08:00

Dit is de bovenkant van een scheenbeen, het deel dat articuleert met het dijbeen. Gezien de kleur is het zeer recent en het lijkt afgezaagd te zijn. Soepbot? Met deze foto's is de soort niet zo goed te beoordelen. Dan is een betere foto op de articulatievlakken nodig (onderste foto).


Vilmar D

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Bot gevonden Zoniënwoud

Bericht door FossilDude » 17 okt 2021, 14:11

Ik ben het met Vilmar eens, ziet er uit als een recent bot (scheenbeen), gezien de grootte van een grote grazer (paard? koe?).

Je zou het Museum voor Dierkunde in Leuven eens kunnen proberen: https://bio.kuleuven.be/museum

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)


Plaats reactie