Kleine versteende noot of vrucht?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
leftybinks
Junior Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2021, 19:09
Has thanked: 1 time
Kleine versteende noot of vrucht?

Bericht door leftybinks » 28 dec 2021, 17:39

Graag zou ik een determinatie ontvangen van een kleine versteende noot of vrucht die ik in de omgeving van Steenwijk heb gevonden. Hij is inclusief steeltje 19mm lang en weegt 1,89 gram. Er zit waarachtig nog een steeltje aan ook nog en je kan ook zien dat er nog deels een schilletje op zit. Ik zou graag weten van welke boom of struik deze vrucht of noot is en of er een naam aan te koppelen is. Dit fossiel is zeer waarschijnlijk met de ijskap vanuit Scandinavië deze kant meegekomen. Ook ben ik erg benieuwd naar de ouderdom.

Alvast bedankt voor de hulp.
Bijlagen
IMG-20211225-WA0011.jpg
IMG-20211225-WA0008.jpg
IMG-20211225-WA0006.jpg
IMG-20211225-WA0007.jpg
IMG-20211228-WA0000.jpg



 
Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: Kleine versteende noot of vrucht?

Bericht door Smaug » 29 dec 2021, 01:54

Sponsje? Zee-egel naald? Lijkt mij geen vrucht of noot...


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

leftybinks
Junior Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2021, 19:09
Has thanked: 1 time
Re: Kleine versteende noot of vrucht?

Bericht door leftybinks » 29 dec 2021, 13:42

Bedankt Smaug voor je reactie. Een naald van een zee egel lijkt mij niet, een sponsje zou best eens kunnen, ik weet het niet. Het schijnt nog wel moeilijk te zijn om te determineren. Ik hoop nog meer reacties te krijgen zodat ik weet in welke richting ik moet zoeken, nogmaals bedankt👍



Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 204 times
Contacteer:
Re: Kleine versteende noot of vrucht?

Bericht door Caveman » 03 jan 2022, 17:53

Het heeft inderdaad de vorm van een cidaris stekel, maar dat is in mijn ogen puur toeval.
Pseudofossiel naar mijn mening.


To share or not to share, that's the question!

leftybinks
Junior Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2021, 19:09
Has thanked: 1 time
Re: Kleine versteende noot of vrucht?

Bericht door leftybinks » 07 jan 2022, 20:15

Bedankt voor je reactie Caveman. Een pseudo fossiel had ik nog niet aan gedacht omdat het er naar mijn mening teveel als een organisch iets uitziet. Ik ga niet uit van een pseudofossiel maar het is wel iets om over na te denken. Ik hoop op nog meer meningen.



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Kleine versteende noot of vrucht?

Bericht door FossilDude » 07 jan 2022, 20:56

Uit wat voor mineraal bestaat dit object?


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

leftybinks
Junior Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2021, 19:09
Has thanked: 1 time
Re: Kleine versteende noot of vrucht?

Bericht door leftybinks » 07 jan 2022, 22:19

Helaas weet ik dat niet omdat ik daar eigenlijk niet veel van af weet. Ik ben me nog maar sinds kort(na de vondst van een fossiele zee-egel in november) in fossielen gaan verdiepen. Ik heb het overigens altijd wel interessant gevonden. Toen ik dit object in december op een akker zag liggen dacht ik eerst aan een kiezeltje, het "steeltje" trok echter mijn aandacht. Thuis viel mij ook het "schilletje" op. Als ik hem tegen een glas tik klinkt het ook als een scherpe tik. Ik zat al te denken om het een keer mee te nemen naar een museum met fossielen, kijken of ze er daar meer over kunnen vertellen want ik ben wel heel nieuwsgierig eigenlijk. Meer kan ik er echter niet over zeggen. Bedankt FossilDude voor je interesse en mogelijk nog meningen en/of tips👍




Plaats reactie