Mammoet kies vraag

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
MartijnGzand
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2019, 18:06
Mammoet kies vraag

Bericht door MartijnGzand » 05 jan 2022, 17:40

Goedenavond heren/dames,

Week of 2/3 geleden liep ik aan de zandmotor en tot mijn geluk vond ik een mammoetkies (of gedeelte ervan).
Het ligt van diezelfde dag in een bak om lekker te kunnen ontzilten maar een bepaalde vraag blijft maar in men hoofd rondspoken.
Op het internet heb ik dit niet kunnen vinden (waarschijnlijk zoek ik niet naar de juiste benamingen).

De vraag is aan welke kant de kauwvlak zou gezeten hebben en waar de wortelen. Ik snap dat als dit een gedeelte ervan is dat dit niet kan worden uitgesloten maar even voor de zekerheid vragen anders blijf je het afvragen hé ;) .

Hierbij de foto´s. Daglicht was al bijna verdwenen dus hopelijk is het nog goed genoeg anders maak ik morgenvroeg wel nieuwe.

Alvast bedankt.

Mvg Martijn
4
4
3
3
2
2
1
1



 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Mammoet kies vraag

Bericht door Max pijpelink » 05 jan 2022, 20:11

Op de 2e foto van bovenaan geteld was het kauwvlak. Je zal m na het ontzilten in het water nog wel moeten behandelen door bijvoorbeeld een houtlijmoplossing te gebruiken.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Mammoet kies vraag

Bericht door sjaak » 06 jan 2022, 10:43

Naturalis heeft een goede determinatie site maar die is tijdelijk offline. Hier staat nog wat:
https://natuurwijzer.naturalis.nl/leero ... -naturalis

Er zijn veel boekjes over de mammoet o.a.van Dick Mol, maar inderdaad weinig op internet.

Wat vaak helpt is op de Engelse termen zoeken bv. “mammoth molar”, Dan vind je meer dan in het Nederlands.


Groet,

Niels

MartijnGzand
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2019, 18:06
Re: Mammoet kies vraag

Bericht door MartijnGzand » 07 jan 2022, 16:27

Ah oke en de kauwvlak is zeker door de jaren heen eraf gerold of afgebroken.?
Hoopte al dat ik geen lijmoplossing hoefde te gebruiken maar zal het eens gaan proberen.

Zoek het nu onder de term “mammoth molar” op en daar staat inderdaad meer informatie op dan het Nederlandse kauwvlak woord op.

Maar leuk heb weer wat informatie erbij, bedankt ervoor.



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Mammoet kies vraag

Bericht door sjaak » 08 jan 2022, 15:23

MartijnGzand schreef: 07 jan 2022, 16:27 Ah oke en de kauwvlak is zeker door de jaren heen eraf gerold of afgebroken.?
Hoopte al dat ik geen lijmoplossing hoefde te gebruiken maar zal het eens gaan proberen.

Zoek het nu onder de term “mammoth molar” op en daar staat inderdaad meer informatie op dan het Nederlandse kauwvlak woord op.

Maar leuk heb weer wat informatie erbij, bedankt ervoor.
Wat je hebt is een halve kies. Het kauwvlak ontbreekt. Op foto 2 zie je de lamellen die richting kauwvlak groeien of daaraan vast zitten (al weet ik niet of ik dat zo goed uitleg).


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Hidde
Berichten: 829
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:55
Been thanked: 83 times
Contacteer:
Re: Mammoet kies vraag

Bericht door Hidde » 08 jan 2022, 20:42

De lamellen van uw kies deel zijn nog niet aangekauwd. Daarom ziet u niet zo duidelijk aan kauwvlak zoals u waarschijnlijk wel op internet overal tegen komt. Dit deel zat nog in de kaak (tussen het enamel orgaan, welke lamellen produceert, en het kauwdeel in). Kiesen van proboscideans (zoals olifant en mammoet) groeien van achteren naar voren en niet van onder naar boven zoals bij ons (geschreven met een onderkaak in gedachten).


Marine mammals, dolphinately awesome

MartijnGzand
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2019, 18:06
Re: Mammoet kies vraag

Bericht door MartijnGzand » 09 jan 2022, 09:53

Oh oke ja ja het belletje begint te rinkelen.

Bedankt, op naar de volgende ;)




Plaats reactie