vissentand?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
rikbak
Berichten: 164
Lid geworden op: 10 feb 2018, 12:30
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Has thanked: 21 times
Been thanked: 33 times
vissentand?

Bericht door rikbak » 31 mar 2022, 19:01

Dit kleine fossiel komt ook van de Kaloot en is aan de ene kant "geribbeld" & hol en aan de andere kant bol, met een verdikking er bovenop.
Ik kan er niet echt iets bij bedenken, alleen misschien een soort vissentand / roggentand of een soort kolonievormend organisme.
Wie o wie kan hier iets van maken?
ribbel2.JPG
ribbel3.JPG
ribbel1.JPG
ribbel4.JPG
ribbel5.JPG
ribbel6.JPG
ribbel7.JPG
ribbel8.JPG
ribbel9.JPG



 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: vissentand?

Bericht door Max pijpelink » 01 apr 2022, 07:37

Dit is een fosforiet spons uit het neogeen van aprohacallistes. Ik heb pas een paar sponsjes uitgeleend aan Freddy van nieulande voor wat meer onderzoek ernaar. Ik had namelijk mogelijk het missende aanhechtingspunt gevonden hoe de spons zich verankerde.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Re: vissentand?

Bericht door hubertus68 » 01 apr 2022, 09:17

Max pijpelink schreef: 01 apr 2022, 07:37 Dit is een fosforiet spons uit het neogeen van aprohacallistes. Ik heb pas een paar sponsjes uitgeleend aan Freddy van nieulande voor wat meer onderzoek ernaar. Ik had namelijk mogelijk het missende aanhechtingspunt gevonden hoe de spons zich verankerde.
Hey Max,

het is Aphrocallistes. Ik ben altijd verbaast,dat deze kleine, slecht bewaarde fragmentjes op naam gebracht worden. Ik zou het bij deze niet durven.

Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Antoinette:-)
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mar 2019, 13:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Re: vissentand?

Bericht door Antoinette:-) » 01 apr 2022, 11:14

mooi, had nooit gedacht dat het een spons zou zijn. ik vond de ribbels al zo bijzonder. weer wat geleerd!


het gepuzzel "wat is het?" is net zo leuk als het vinden, mits er ook een antwoord is...

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: vissentand?

Bericht door Max pijpelink » 01 apr 2022, 12:24

hubertus68 schreef: 01 apr 2022, 09:17
Max pijpelink schreef: 01 apr 2022, 07:37 Dit is een fosforiet spons uit het neogeen van aprohacallistes. Ik heb pas een paar sponsjes uitgeleend aan Freddy van nieulande voor wat meer onderzoek ernaar. Ik had namelijk mogelijk het missende aanhechtingspunt gevonden hoe de spons zich verankerde.
Hey Max,

het is Aphrocallistes. Ik ben altijd verbaast,dat deze kleine, slecht bewaarde fragmentjes op naam gebracht worden. Ik zou het bij deze niet durven.

Beste groeten,
Oliver
Ik begrijp wat je bedoelt, echter is het ook nog niet helemaal op naam gebracht. Aphrocallistes( vorige keer te snel getypt), alleen is er (nog) geen andere spons met dezelfde “basaltzuiltjes” als steenkern gevonden.

Hierbij trouwens nog het artikel( hopelijk werkt de link)

https://www.researchgate.net/profile/Ma ... ion_detail


Freddy van nieulande is trouwens met Mark Bosselaers mijn vondst van het gemeende ankerpunt aan het bespreken en waarschijnlijk komt daaruit een publicatie! Superleuk natuurlijk!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

rikbak
Berichten: 164
Lid geworden op: 10 feb 2018, 12:30
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Has thanked: 21 times
Been thanked: 33 times
Re: vissentand?

Bericht door rikbak » 01 apr 2022, 13:13

Een spons, dat had ik er nooit achter gezocht!
Bedankt voor deze stuitende determinatie :D




Plaats reactie