Stuke zee egel of toch iets anders?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
MTGL
Junior Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2021, 16:42
Been thanked: 5 times
Stuke zee egel of toch iets anders?

Bericht door MTGL » 01 aug 2022, 12:19

Gisteren was ik samen met mijn kinderen fossielen aan het zoeken bij de maas bij ons in de buurt.
Achter een steenfabriek is er bij de maas een steile helling en onder aan deze helling is erg veel leisteen te vinden. Deze plek ligt direct aan de maas oever. Dit zit ook deels in de helling maar mijn kennis m.b.t. de plaatselijke geologie is of het hier gaat om materiaal wat hier van nature voor komt of juist gestort materiaal betreft.

Deze keer ook weer div. stukjes leisteen gevonden met afdrukken van bladeren of ander organisch materiaal.
Echter vond ik ook het steentje zoals getoond op de foto's. Ik meen hierin een stukje te zien van een zee egel. Maar mijn broer gaf aan dat dit ook wel eens een stukje trilobiet kon zijn. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Bijlagen
knipsel2.JPG
knipsel1.JPG



 
Tommie
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 35 times
Re: Stuke zee egel of toch iets anders?

Bericht door Tommie » 03 aug 2022, 21:46

Hoi,

bestaat de helling uit voornamelijk donker gekleurde leisteen? Zoja, dan is het materiaal uit de kolenmijnen.
En dit fragment lijkt heel sterk op een calamites. Paardenstaartboom. zie https://steurh.home.xs4all.nl/Evolutie/

mvg

Tom



Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 204 times
Contacteer:
Re: Stuke zee egel of toch iets anders?

Bericht door Caveman » 05 aug 2022, 11:43

100% mee eens!


To share or not to share, that's the question!


Plaats reactie