Planten fossielen gevonden bij de Piesberg

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Thijs Speksnijder
Junior Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2022, 16:57
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times
Planten fossielen gevonden bij de Piesberg

Bericht door Thijs Speksnijder » 06 aug 2022, 18:30

Hoi allemaal,

Ik ben Thijs, en zoek nu ongeveer 3 jaar naar fossielen. Laatst ben ik op de Piesberg geweest, en heb daar veel gevonden.
Ik heb een aantal mooie vondsten gedaan, maar de mooiste vondst was een groot stuk van een varen. Van een paar vondsten weet ik niet wat het is. Zou iemand mij willen helpen met die vondsten te determineren?
62546A47-30EC-4F70-972E-56C0DAC7025A.jpeg
611F5F67-6A88-48FA-996B-C9D8EE8CD9C6.jpeg
Van foto 1 heb ik geen idee, foto 2 leek mij een stuk hout, maar wat is dat wat er naast zit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes Thijs



 
Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: Planten fossielen gevonden bij de Piesberg

Bericht door Smaug » 08 aug 2022, 12:09

Hoi Thijs,

Leuke vondsten, ik kan je er alleen niet verder meehelpen (mijn kennis en interesses liggen ergens anders). Ik vermoed dat de mensen die kennis hebben van het carboon van de Piesberg wellicht op vakantie zijn. Het zou dus even kunnen duren voor er antwoorden komen.

Groeten,

Richard


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Re: Planten fossielen gevonden bij de Piesberg

Bericht door Carboon » 09 aug 2022, 22:05

Hoi Thijs,

In de twee stukken op de eerste foto herken ik helaas geen fossielen. De tweede foto toont inderdaad links een tak, o.i.d., maar helaas wordt het lastig om deze met zekerheid verder te determineren. Het witte patroon rechts van de tak lijkt me mineralisatie.

Groeten,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

Thijs Speksnijder
Junior Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2022, 16:57
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times
Re: Planten fossielen gevonden bij de Piesberg

Bericht door Thijs Speksnijder » 10 aug 2022, 08:08

Carboon schreef: 09 aug 2022, 22:05 Hoi Thijs,

In de twee stukken op de eerste foto herken ik helaas geen fossielen. De tweede foto toont inderdaad links een tak, o.i.d., maar helaas wordt het lastig om deze met zekerheid verder te determineren. Het witte patroon rechts van de tak lijkt me mineralisatie.

Groeten,

Tim
Hoi Tim,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de foto van de achterkanten in het bericht gezet. De tweede steen op de foto, is de achterkant, op de andere kant van de steen, is zoiets als wat op de eerste steen te zien is.
Hier een betere foto:
483E0C5C-82C2-4164-AE4F-55CDD83AC131.jpeg


Groetjes Thijs



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Re: Planten fossielen gevonden bij de Piesberg

Bericht door Carboon » 11 aug 2022, 21:38

Hoi Thijs,

Bedankt voor de extra foto. De cirkelvormige structuren van ongeveer 15 mm doorsnede zijn mineralisatie, maar het zou kunnen dat de kern (objectjes van ongeveer 4 mm) bestaat uit een zaadje of iets dergelijks. Helaas zijn zulke kleine zaken erg lastig determineren vanaf foto... Je zou ze zelf eens onder een binoculair of met een loep kunnen bekijken. Specifiek voor de Piesberg ken ik geen literatuur, maar het werk van Stockmans en Williere (1961) is wel aardig voor zaden en dergelijke uit het Boven-Carboon.


Groeten,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie