botjes in steen, Saltburn by the sea (Engeland)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Wouter_D
Junior Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 sep 2020, 20:34
botjes in steen, Saltburn by the sea (Engeland)

Bericht door Wouter_D » 16 aug 2022, 16:37

Deze vakantie ben ik in Engeland geweest. We zijn fossielen gaan zoeken bij Saltburn by the sea. Hier heb ik mooie schelpen fossielen gevonden maar ook dit (voor mij) onherkenbare fossiel. Het is erg klein en lastig te fotograferen. Volgens de beschrijving van paleontica.org maar ook van de engelse website ukfossils zijn hier alleen schelpen, ammonieten en belemnieten te vinden. Bij een strand verderop genaamd 'Port Mulgrave' zijn volgens paleontica.org wel reptielen, ichtyosauria, haai- en rogachtigen en visachtigen fossielen te vinden. Zelf vind ik dit erg lijken op een stukje staart of rug.

Ik vermoed dat dit erg lastig is om te determineren, maar ik wilde het toch proberen.
Wouter
Bijlagen
Hier een ingekleurde versie, om het duidelijker te maken. Rood is de rug of staart, groen zijn 5 botjes in een half cirkeltje en blauw zijn de 4 kleine botjes die vast lijken te zitten aan de staart of rug.
Hier een ingekleurde versie, om het duidelijker te maken. Rood is de rug of staart, groen zijn 5 botjes in een half cirkeltje en blauw zijn de 4 kleine botjes die vast lijken te zitten aan de staart of rug.
Wervelachtige botjes in de steen, links een beetje beschadigd. Zo'n 2cm lang.
Wervelachtige botjes in de steen, links een beetje beschadigd. Zo'n 2cm lang.
onder het grotere bot zitten 4 streepjes bot en een groter stuk bot in een half cirkeltje.
onder het grotere bot zitten 4 streepjes bot en een groter stuk bot in een half cirkeltje.
hier aan de onderkant is duidelijk de ovaal vorm van de aparte botjes te zien.
hier aan de onderkant is duidelijk de ovaal vorm van de aparte botjes te zien.
bovenop het fossiel zijn 4 piepkleine botjes te zien, 3 lijken vast te zitten aan het grotere bot en 1 is er een stukje vanaf los te zien.
bovenop het fossiel zijn 4 piepkleine botjes te zien, 3 lijken vast te zitten aan het grotere bot en 1 is er een stukje vanaf los te zien.



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: botjes in steen, Saltburn by the sea (Engeland)

Bericht door sjaak » 16 aug 2022, 19:30

Ik moet je helaas teleurstellen. Het zijn geen botjes maar zeelelie fragmenten (crinoide).


Groet,

Niels

Wouter_D
Junior Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 sep 2020, 20:34
Re: botjes in steen, Saltburn by the sea (Engeland)

Bericht door Wouter_D » 17 aug 2022, 16:21

Oh, interessant!




Plaats reactie