vissen schedel cbn

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Re: vissen schedel cbn

Bericht door Lugo » 05 sep 2022, 15:37

Hoi Jelte,

dit lijkt mij zeer moeilijk te determineren op basis van de toegevoegde foto's.
Mijn enige ervaring met fossiele vissen uit het Krijt, komt uit de Limburgse Krijtgroeven; maar mijn kennis hierover is zeer beperkt.
Interessante literatuur hierover is wel te vinden in een artikel van Matt Friedman; daarin beschrijft hij een aantal vissoorten uit het Limburgse Krijt (Scripta Geologica, Special Issue 8, 2012).
Een van mijn vondsten (zie toegevoegde foto) uit de ENCI groeve heeft Matt gedetermineerd als Saurocephalus woodwardii Davies, 1878.
Deze soort heeft zeer karakteristieke tanden en die meen ik mogelijk ook op de derde foto van jouw eerste posting te zien.
Daarom kan je misschien iets gerichter in deze richting gaan zoeken.
Op de site van Everhart (Oceans of Kansas) is ook heel wat info over vissen uit het Krijt, waaronder de Saurodontinae, te vinden.

Beste groeten,

Lugo
Bijlagen
Saurocephalus woodwardii Davies,1878.JPG


Panta rhei

Heraclites

 
Jelte.
Senior Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jun 2022, 17:00
Has thanked: 180 times
Been thanked: 57 times
Re: vissen schedel cbn

Bericht door Jelte. » 05 sep 2022, 19:14

Hoi Luc bedankt voor de informatie erg interessant ik ga morgen de tijd nemen om het uitgebreid op te zoeken en mooi kaakje!


Groet jelte



Jelte.
Senior Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jun 2022, 17:00
Has thanked: 180 times
Been thanked: 57 times
Re: vissen schedel cbn

Bericht door Jelte. » 07 sep 2022, 18:59

Lugo schreef: 05 sep 2022, 15:37 Hoi Jelte,

dit lijkt mij zeer moeilijk te determineren op basis van de toegevoegde foto's.
Mijn enige ervaring met fossiele vissen uit het Krijt, komt uit de Limburgse Krijtgroeven; maar mijn kennis hierover is zeer beperkt.
Interessante literatuur hierover is wel te vinden in een artikel van Matt Friedman; daarin beschrijft hij een aantal vissoorten uit het Limburgse Krijt (Scripta Geologica, Special Issue 8, 2012).
Een van mijn vondsten (zie toegevoegde foto) uit de ENCI groeve heeft Matt gedetermineerd als Saurocephalus woodwardii Davies, 1878.
Deze soort heeft zeer karakteristieke tanden en die meen ik mogelijk ook op de derde foto van jouw eerste posting te zien.
Daarom kan je misschien iets gerichter in deze richting gaan zoeken.
Op de site van Everhart (Oceans of Kansas) is ook heel wat info over vissen uit het Krijt, waaronder de Saurodontinae, te vinden.

Beste groeten,

Lugo


Hoi luc ik kom ook uit bij saurodontinae moet nog wel even elke soort na gaan



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 287 times
Re: vissen schedel cbn

Bericht door hubertus68 » 08 sep 2022, 13:06

Beste Jelte en allen,

determinatie heeft in de meeste gevallen te maken met een uitgebreide (literatuur-/web)recherche,
die gebaseert moet worden op de informatie, die beschikbaar is. Hiervoor is het natuurlijk
belangrijk om te weten uit welke stratigrafische laag het stuk afkomstig is. Verder is het natuurlijk
belangrijk om de lengte van de tandjes of het kaakje etc. te kennen.

Een disarticuleerd skelet is moeilijk te determineren en iets voor echte kenners, maar ik denk
dat men misschien wel in de buurt van een correcte determinatie kan komen.

Soms is het ook aan te raden, om wetenschappers te contacteren, die al eens over vergelijkbare topics
gepubliceerd hebben.

Beste groeten,
Oliver



Jelte.
Senior Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jun 2022, 17:00
Has thanked: 180 times
Been thanked: 57 times
Re: vissen schedel cbn

Bericht door Jelte. » 08 sep 2022, 14:31

Hoi Olivier de afmetingen kan ik moeilijk op de foto zetten ik ben niet heel bekend over cbn op natuurtijdschriften.nl zijn er wel literaturen over cbn maar geen over vissen ik ken helaas geen Nederlands iemand die heel veel weet over vissen van deze vindplaats of over vissen uit de gault clay



Jelte.
Senior Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jun 2022, 17:00
Has thanked: 180 times
Been thanked: 57 times
Re: vissen schedel cbn

Bericht door Jelte. » 08 sep 2022, 14:41

Of heb ik het over iets anders?



Jelte.
Senior Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jun 2022, 17:00
Has thanked: 180 times
Been thanked: 57 times
Re: vissen schedel cbn

Bericht door Jelte. » 13 sep 2022, 15:11

Jelte. schreef: 27 aug 2022, 17:10 hoi ik heb deze kapotte vissenschedel gevonden bij wissant kunnen jullie hier wat uit halen?
Hier zie je trouwens wat de afmetingen van de vis zijn zit nog meer maar durf dat echt niet te preppen :shock:
Bijlagen
B1DBC6DE-05C2-438A-959D-24BAE882403D.jpeg



Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 111 times
Contacteer:
Re: vissen schedel cbn

Bericht door Jasper den Otter » 05 okt 2022, 22:26

Jelte. schreef: 13 sep 2022, 15:11
Jelte. schreef: 27 aug 2022, 17:10 hoi ik heb deze kapotte vissenschedel gevonden bij wissant kunnen jullie hier wat uit halen?
Hier zie je trouwens wat de afmetingen van de vis zijn zit nog meer maar durf dat echt niet te preppen :shock:
Beetje late reactie..

Nee dat zou ik niet doen, als je het doen eerst het blootgestelde deel impregneren met ParaloidB72. maar ik zou als je nog niet zoveel ervaring hebtmet dit materiaal niet gelijk met iets breekbaars beginnen. Misschien zou je op een Frans of een Engels kunnen vragen wat het is, ik de hoop dat er een Gault Clay kenner tussen zit.


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 111 times
Contacteer:
Re: vissen schedel cbn

Bericht door Jasper den Otter » 05 okt 2022, 22:33

Hallo,

http://www.gaultammonite.co.uk/home.html misschien hier even op kijken @Jelte, als je het niet vindt kan je contact met m opnemen.

gr. Jasper


Fossielenverslaafd

Jelte.
Senior Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jun 2022, 17:00
Has thanked: 180 times
Been thanked: 57 times
Re: vissen schedel cbn

Bericht door Jelte. » 06 okt 2022, 07:42

Jasper den Otter schreef: 05 okt 2022, 22:26
Jelte. schreef: 13 sep 2022, 15:11
Jelte. schreef: 27 aug 2022, 17:10 hoi ik heb deze kapotte vissenschedel gevonden bij wissant kunnen jullie hier wat uit halen?
Hier zie je trouwens wat de afmetingen van de vis zijn zit nog meer maar durf dat echt niet te preppen :shock:
Beetje late reactie..

Nee dat zou ik niet doen, als je het doen eerst het blootgestelde deel impregneren met ParaloidB72. maar ik zou als je nog niet zoveel ervaring hebtmet dit materiaal niet gelijk met iets breekbaars beginnen. Misschien zou je op een Frans of een Engels kunnen vragen wat het is, ik de hoop dat er een Gault Clay kenner tussen zit.


Ben ook niet van plan om hem te preppen die schubben zijn super breekbaar




Plaats reactie