Schelpjes uit het grind

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Schelpjes uit het grind

Bericht door Felicia Carina » 14 sep 2022, 21:15

GewoonErik schreef: 11 sep 2022, 22:33 Hallo Felicia,

Nu zijn fossielen niet perse mijn specialiteit, maar mijn redenatie is als volgt (aangezien Knokke-Heist praktisch tegen Nederland aan ligt, baseer ik mij op het voorkomen van onderstaande soorten in Nederland):

De nucella's zijn waarschijnlijk N. lapillus, deze komen ook nu nog voor in Zeeland. Witte exemplaren komen voor, maar vaak is er dan nog wel wat kleur in de mondopening aanwezig. Deze exemplaren lijken mij dus niet recent.

Ocenebra erinaceus is slechts enkele malen levend in Nederland aangetroffen, bij oesterputten en aan drijvende voorwerpen. Fossiel worden ze wel gevonden in Nederland, het boek 'schelpdieren van het Nederlandse Noordzeegebied' geeft Pleistoceen (Eemien) aan als ouderdom.

De wulk-achtige schelp (vaak te herkennen aan een grote embryonale winding) zou, indien recent, een Neptunea of een Colus soort moeten zijn. Beide hebben echter een meer noordelijke verspreiding, dus fossiel (of niet-recent).

De Tritia lijkt mij recent, aangezien er nog wat kleur aanwezig is in de schelp. Dit is een Tritia reticulatus, een soort die in de tweede helft van het Holoceen uitstierf in Nederland. Sinds 1999 komt de soort, vanuit het zuiden, weer voor in Nederland en is inmiddels algemeen langs de gehele kust.

Hopelijk kun je hier wat mee!

Gr. Erik

(Edit: als ze op een grintpad lagen, kunnen ze in theorie overal vandaan komen natuurlijk. Maar het zijn wel soorten die als fossiel te vinden zijn in deze omgeving)


Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Felicia


masterinfineartsflits

 
Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Schelpjes uit het grind

Bericht door Felicia Carina » 14 sep 2022, 21:16

Max pijpelink schreef: 12 sep 2022, 07:55 Het zijn inderdaad zeeslakken. Voor deze schelpen kan je ook nog de lichttest gebruiken. Als ze lichtdoorlatend zijn zijn ze hoogstwaarschijnlijk niet fossiel, dit geld niet voor alle soorten maar de soorten die hierzo liggen kan je de lichttest wel gebruiken.


Bedankt Max. Die lichttest zal ik nog doen. Is dat met gewoon licht of een lamp?
Felicia


masterinfineartsflits

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Schelpjes uit het grind

Bericht door Max pijpelink » 15 sep 2022, 08:14

Een zaklampje is het makkelijkst denk ik.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max


Plaats reactie