Aangevreten

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Aangevreten

Bericht door Max pijpelink » 16 nov 2022, 17:46

rikbak schreef: 16 nov 2022, 16:42 Ik weet niet of ik hier een bestand en/of links naar websites mag posten.
Maar als je in Google zoekt op: boormossel natuurtijdschriften en vervolgens op de link van de website van natuurtijdschriften klikt die : ONDERGR ONDNatuurtijdschriften - heet, dan krijg je een interessant PDFje over gaten borende organismen in relatie tot fossiel en recent materiaal.
je mag volgensmij gewoon linkjes sturen hierzo, zolang het maar over het onderwerp gaat en niet naar een of andere website wat niks met het onderwerp of fossielen te maken heeft.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Aangevreten

Bericht door sjaak » 16 nov 2022, 18:47

rikbak schreef: 16 nov 2022, 16:42 Ik weet niet of ik hier een bestand en/of links naar websites mag posten.
Maar als je in Google zoekt op: boormossel natuurtijdschriften en vervolgens op de link van de website van natuurtijdschriften klikt die : ONDERGR ONDNatuurtijdschriften - heet, dan krijg je een interessant PDFje over gaten borende organismen in relatie tot fossiel en recent materiaal.
Ik had dat naar aanleiding van deze topic ook al gedaan en kwam toen dit pareltje uit 1936 tegen:

https://natuurtijdschriften.nl/pub/4916 ... 320321.pdf

“Boot-mossels in een Mammout-slagtand. Van het Zeeuwsch Genootschap der Weten- schappen te Middelburg ontving het Zoologisch Museum te Amsterdam in Maart van dit jaar twee fragmenten van een fossielen Mammout-slagtand, waarin recente exemplaren van de Ruwe Boormossel, Zirphaea crispata (L.) ingeboord zaten. De geheele slagtand, een groot stuk van circa 150 cm lengte langs de kromming gemeten, werd in September 1933 opgevischt in den Roompot (Oosterschelde). Door den invloed van het zeewater, was de tand week geworden. Men kon hem snijden zooals kaas. Zoodoende hadden de boormossels gelegenheid er gangen in te boren. Van de 5 exemplaren, die wij ontvingen, was er één tamelijk beschadigd, zoodat het niet mogelijk is de juiste maten op te geven.

Men kent van onze kust wel Ruwe Boormossels, die in veen, hout of zacht gesteente boren, maar het gebruik van een Mammout-tand als huisvesting is tot nu toe een unicum. Dit curiosum zal worden bewaard in de toonverzameling van het Museum van Nederlandsche Dieren in Artis, waar het dus voor ieder te bezichtigen zal zijn.“
Laatst gewijzigd door sjaak op 16 nov 2022, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Aangevreten

Bericht door sjaak » 16 nov 2022, 18:47

sjaak schreef: 16 nov 2022, 18:47
rikbak schreef: 16 nov 2022, 16:42 Ik weet niet of ik hier een bestand en/of links naar websites mag posten.
Maar als je in Google zoekt op: boormossel natuurtijdschriften en vervolgens op de link van de website van natuurtijdschriften klikt die : ONDERGR ONDNatuurtijdschriften - heet, dan krijg je een interessant PDFje over gaten borende organismen in relatie tot fossiel en recent materiaal.
Ik had dat naar aanleiding van deze topic ook al gedaan en kwam toen dit pareltje uit 1936 tegen:

https://natuurtijdschriften.nl/pub/4916 ... 320321.pdf

“Boormossels in een Mammout-slagtand. Van het Zeeuwsch Genootschap der Weten- schappen te Middelburg ontving het Zoologisch Museum te Amsterdam in Maart van dit jaar twee fragmenten van een fossielen Mammout-slagtand, waarin recente exemplaren van de Ruwe Boormossel, Zirphaea crispata (L.) ingeboord zaten. De geheele slagtand, een groot stuk van circa 150 cm lengte langs de kromming gemeten, werd in September 1933 opgevischt in den Roompot (Oosterschelde). Door den invloed van het zeewater, was de tand week geworden. Men kon hem snijden zooals kaas. Zoodoende hadden de boormossels gelegenheid er gangen in te boren. Van de 5 exemplaren, die wij ontvingen, was er één tamelijk beschadigd, zoodat het niet mogelijk is de juiste maten op te geven.

Men kent van onze kust wel Ruwe Boormossels, die in veen, hout of zacht gesteente boren, maar het gebruik van een Mammout-tand als huisvesting is tot nu toe een unicum. Dit curiosum zal worden bewaard in de toonverzameling van het Museum van Nederlandsche Dieren in Artis, waar het dus voor ieder te bezichtigen zal zijn.“
PS ik vond laatst een stuk bot met de mossel er nog in, even kijken waar ik die heb gelaten…


Groet,

Niels

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Aangevreten

Bericht door Max pijpelink » 16 nov 2022, 21:29

sjaak schreef: 16 nov 2022, 18:47
rikbak schreef: 16 nov 2022, 16:42 Ik weet niet of ik hier een bestand en/of links naar websites mag posten.
Maar als je in Google zoekt op: boormossel natuurtijdschriften en vervolgens op de link van de website van natuurtijdschriften klikt die : ONDERGR ONDNatuurtijdschriften - heet, dan krijg je een interessant PDFje over gaten borende organismen in relatie tot fossiel en recent materiaal.
Ik had dat naar aanleiding van deze topic ook al gedaan en kwam toen dit pareltje uit 1936 tegen:

https://natuurtijdschriften.nl/pub/4916 ... 320321.pdf

“Boot-mossels in een Mammout-slagtand. Van het Zeeuwsch Genootschap der Weten- schappen te Middelburg ontving het Zoologisch Museum te Amsterdam in Maart van dit jaar twee fragmenten van een fossielen Mammout-slagtand, waarin recente exemplaren van de Ruwe Boormossel, Zirphaea crispata (L.) ingeboord zaten. De geheele slagtand, een groot stuk van circa 150 cm lengte langs de kromming gemeten, werd in September 1933 opgevischt in den Roompot (Oosterschelde). Door den invloed van het zeewater, was de tand week geworden. Men kon hem snijden zooals kaas. Zoodoende hadden de boormossels gelegenheid er gangen in te boren. Van de 5 exemplaren, die wij ontvingen, was er één tamelijk beschadigd, zoodat het niet mogelijk is de juiste maten op te geven.

Men kent van onze kust wel Ruwe Boormossels, die in veen, hout of zacht gesteente boren, maar het gebruik van een Mammout-tand als huisvesting is tot nu toe een unicum. Dit curiosum zal worden bewaard in de toonverzameling van het Museum van Nederlandsche Dieren in Artis, waar het dus voor ieder te bezichtigen zal zijn.“
Interessant!!! Ik wist niet dat ze ook in fossielen noorden! En dat het zo dicht bij huis was😅


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Aangevreten

Bericht door sjaak » 16 nov 2022, 21:47

[/quote]

Interessant!!! Ik wist niet dat ze ook in fossielen noorden! En dat het zo dicht bij huis was😅
[/quote]

Zeker. Aan het strand vindt je soms ivoor of bot met boorgaten. Ze halen de kalk er uit. Ik heb ook stukken fossiel hout uit Schotland waar flink in geboord is, met de mossels er nog in. Zoals ik al zei heb ik een stuk fossiel bot van het strand met een mossel er nog in, maar die kan ik even niet vinden.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Aangevreten

Bericht door FossilDude » 17 nov 2022, 17:39

Spongebob schreef: 15 nov 2022, 19:57 Boorsponzen lijken me geen optie voor hout.
De Amerikaanse boormossel ook niet, want het hout hier op de foto schat ik van Pliocene ouderdom.
Boormosselen dus..... :roll:
Jammer dat er niet eentje diep is gekomen en is blijven hangen.
Bedankt voor alle hulp!
Hey Tom,

Leuk stukje! Op basis waarvan schat je de ouderdom in op Plioceen?

BTW: het is natuurlijk mogelijk dat de gaatjes minder oud zijn dat het hout zelf. Borende bivalven malen er niet om de ouderdom van hetgeen waarin ze boren....


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: Aangevreten

Bericht door Spongebob » 17 nov 2022, 19:20

Dit soort hout kom ik tegen in de zandgroeve.
Er wordt tot wel 30 meter diep gezogen in Pliocene gronden / afzettingen van de Oude Baltische Stroom.
Bij afzetting was de kustlijn veel oostelijker. Wellicht heeft het stuk destijds aan het strand gelegen.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Aangevreten

Bericht door sjaak » 17 nov 2022, 21:34

Kijk eens daar zit de dader! In een stuk mammoetbot.
Bijlagen
B31BA85F-28AD-4F9F-BF44-8B98A5B924AB.jpeg
6D3A0B34-96F6-4A2B-910A-844418B58E50.jpeg


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 204 times
Contacteer:
Re: Aangevreten

Bericht door Caveman » 17 nov 2022, 22:41

Caveman schreef: 15 nov 2022, 15:36 Teredo sp. boormossel (is n kreeftachtige trouwens)
Foutje van mijn kant, geen kreeftachtige, weekdier!
Eendemossel / Boormossel daar zat de instinker!

:shock:


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: Aangevreten

Bericht door Spongebob » 19 nov 2022, 13:33

Ha Niels!
Heb je er met je laars bovenop gestaan?
De motorrijder is er ook bijna overheen gereden :mrgreen:


Time fades away (Neil Young)


Plaats reactie