Nuggetnoggin vondst

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Slownick
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 dec 2010, 02:30
Locatie: Lommel
Nuggetnoggin vondst

Bericht door Slownick » 02 dec 2022, 15:36

Hoi allemaal, na een paar jaar inactief te zijn geweest, kom ik nog eens met een vraag om determinatie. Normaal plaats je een zelf gevonden vondst, maar deze keer heeft een vondst door de Youtuber "Nuggetnoggin" me een beetje verrast.
[media]https://www.youtube.com/shorts/20cSPXkFp-k[/media]

Ik ben al heel wat ammonieten, nautilussen etc tegengekomen, maar deze is imo wel heel speciaal. Helaas weet ik (nog) niet waar hij deze gevonden heeft, maar wat me het meeste intrigeert, is hoe scherp de segmenten aflopen, en de 2 kleppen die de binnenste spiralen afdekken.

Heeft hier iemand enig idee welke soort dit zou kunnen zijn?



 
Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 113 times
Contacteer:
Re: Nuggetnoggin vondst

Bericht door Jasper den Otter » 05 dec 2022, 00:22

mooi inderdaad die uitgeweerde sutuurlijnen. ik denk niet dat de soort nog te bepalen is omdat dit exemplaar zo erg verweerd is.


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: Nuggetnoggin vondst

Bericht door Smaug » 05 dec 2022, 11:15

Oeh..die is wel aardig verweerd. Je kan in ieder geval uitsluiten dat het een nautilus is, want die heeft gladde sutuurlijnen. Een Goniatiet is het ook niet, want die heeft van die... tja, bij gebrek aan beter: diepe scherpe inkepingen als sutuurlijn.

Blijven ammoniet en ceratiet over en dan neig ik meer naar ceratiet. Vooral omdat de sutuurlijnen zo netjes van elkaar gescheiden blijven en relatief simpel zijn (ten opzichte van ammonieten).

https://www.paleontica.org/glossary/507/Ammonitida


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Nuggetnoggin vondst

Bericht door FossilDude » 05 dec 2022, 12:39

Dit is wel degelijk een "gewone" ammoniet. De klassieke 'ammonitische' sutuurlijnen zijn de verbindingen van de wanden (septa) tussen de luchtkamers, en de buitenwand van de schelp. Die kenmerkende kronkels zitten alleen vlak onder de buitenwand. Midden in de ammoniet zie je geen kronkels meer, en lijken de septa meer op (evolutionair) oudere ammonoiden. Kijk maar eens goed naar die bekende doorgezaagde ammonieten uit Madagaskar (voorbeeldje uit de GeoRockShop: https://georockshop.nl/product_info.php ... ts_id/8106)

Dit exemplaar is behoorlijk afgesleten, waardoor je verder in de ammoniet kijkt. Hierdoor zie je de ammonitische kronkels niet meer, maar je bent nog niet helemaal in het midden, waardoor je als het ware de beginsels van de kronkels ziet.


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)


Plaats reactie