Koraal? spons? vulkanisch?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Koraal? spons? vulkanisch?

Bericht door mihcaz » 27 dec 2022, 15:27

Beste forumleden,

Bij het opruimen/herindelen van onze fossielenverzameling, kwamen we dit stuk tegen. Mijn vrouw heeft dit als kind ooit van haar oma gekregen maar we hebben tot op heden nooit geweten wat het nu precies is. Het stuk is ca. 10 cm groot. Het heeft iets weg van spons of koraal maar met wat fantasie kan het ook vulkanisch puimsteen zijn; alhoewel dat niet in zo'n dudelijke structuur groeit. Ik vermoed dat het geen fossiel is maar meer iets recents.

Iemand een idee aan de hand van de foto's?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Micha
Bijlagen
DSCN1918.JPG
DSCN1919.JPG
DSCN1921.JPG
DSCN1922.JPG



 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Koraal? spons? vulkanisch?

Bericht door hubertus68 » 27 dec 2022, 20:56

Beste Micha,

dit is vrij zeker een bryozoa-kolonie uit de orde Cyclostomata. Het genus durf ik niet te bepalen, omdat er in de 19de eeuw tientallen van vergelijkbare genera opgericht werden. Eerst vanaf de jaren 20 van de 20. eeuw werd de determinatie van Cyclostomata gelinkt aan de vorm en positie van de broedkamers. Omdat deze vrij zelden bewaard zijn, is een determinatie van de meeste soorten uit de orde heel moeijlijk tot onmogelijk.
Kun je iets meer zeggen over de vindplaats en het materiaal van de steen. Is dit bvb. vuursteen?
Bij deze een paar foto's van specimen uit de families Ceriporidae en Heteroporidae uit het Boven-Krijt van Maastricht. Deze komen vrij goed in de buurt.

Beste groeten,
Oliver
Bijlagen
Bildschirm­foto 2022-12-27 um 20.53.53.png
Bildschirm­foto 2022-12-27 um 20.53.42.png
Bildschirm­foto 2022-12-27 um 20.50.23.png
Heteropora_b4.jpg
Heteropora_b4.jpg (291.91 KiB) 201 keer bekeken
Heteropora_b1.jpg



Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Koraal? spons? vulkanisch?

Bericht door mihcaz » 27 dec 2022, 22:34

Hi Oliver,

Ik ga je gelijk geven!
Ik heb zelf in mijn collectie ook een aantal bryozoa uit het Devoon maar ik had de link met dit wit-blauwe stuk nog niet gelegd. Nu op internet even verder gezocht op bryozoa en daarbij heel simpel op wikipedia bij mosdiertjes een foto gevonden van fossiele mosdiertjes die exact de structuur en kleur hebben van onze kolonie. Het leven kan zo simpel zijn :-)

De vindplaats is helaas onbekend. Toen mijn vrouw een jaar of 10 was heeft ze het van haar oma gekregen. Ze was toen zo jong, dat ze niets heeft vastgelegd over de herkomst. Maar goed, fijn dat ik het nu eindelijk een naampje kan geven in onze database.

Top en bedankt!

Groeten,

Micha



Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Koraal? spons? vulkanisch?

Bericht door mihcaz » 27 dec 2022, 22:45

Oja, het materiaal is heel erg kalk-achtig.
Heel licht; zeker geen vuursteen.
Ik vermoed dat het dus redelijk recent is aangezien ik ook geen sporen van sedimentgesteente vind.

Wanneer noemen we iets fossiel? Dood is het zeker :-D

Groeten,

Micha




Plaats reactie