Trilobiet Goldius goolaertsi

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Trilobiet Goldius goolaertsi

Bericht door mihcaz » 27 dec 2022, 15:46

Beste allemaal,

Gisteren vanuit de omgeving St. Hubert in België teruggereden naar Nederland via de groeve in Resteigne. We waren er nog nooit geweest maar na Kerstavond en eerste Kerstdag doorgebracht te hebben in de rust van de Ardennen, kwamen we er nu zo goed als langs. Aangezien we nog enigszins op ons kerstbest gekleed waren, zijn we niet helemaal los kunnen gaan en hebben we ons beperkt tot een klein verkenningstochtje van maximaal een half uur onderaan niveau 1.

We hebben enkele leuke rugose koraaltjes, crinoïden en brachiopoden kunnen rapen maar volgens mij ook een deel van een pygidium van een trilobiet (positief en negatief; ca. 4 cm groot). Ik denk via het determinatiesysteem Goldius goolaertsi te herkennen of is dit te kort door de bocht?

Groeten,

Micha
Bijlagen
DSCN1930.JPG
DSCN1929.JPG



 
Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Trilobiet Goldius goolaertsi

Bericht door Jasper den Otter » 27 dec 2022, 20:20

mihcaz schreef: 27 dec 2022, 15:46 Beste allemaal,

Gisteren vanuit de omgeving St. Hubert in België teruggereden naar Nederland via de groeve in Resteigne. We waren er nog nooit geweest maar na Kerstavond en eerste Kerstdag doorgebracht te hebben in de rust van de Ardennen, kwamen we er nu zo goed als langs. Aangezien we nog enigszins op ons kerstbest gekleed waren, zijn we niet helemaal los kunnen gaan en hebben we ons beperkt tot een klein verkenningstochtje van maximaal een half uur onderaan niveau 1.

We hebben enkele leuke rugose koraaltjes, crinoïden en brachiopoden kunnen rapen maar volgens mij ook een deel van een pygidium van een trilobiet (positief en negatief; ca. 4 cm groot). Ik denk via het determinatiesysteem Goldius goolaertsi te herkennen of is dit te kort door de bocht?

Groeten,

Micha
Beste Micha,

Het lijkt zeker op een Goldius of een aanverwante soort, maar het is belangerijk om alle soorten die daar voorkomen te weten, dan zou ik gewoon simpelweg afstrepen totdat je de juiste hebt.

Gr. Jasper


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: Trilobiet Goldius goolaertsi

Bericht door Frederik » 27 dec 2022, 23:52

Goldius goolaertsi inderdaad!


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Trilobiet Goldius goolaertsi

Bericht door mihcaz » 27 dec 2022, 23:58

Top!

Dank Frederik.

Groeten,

Micha




Plaats reactie