voetafdruk saurier??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
gaditano
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mei 2007, 18:42
voetafdruk saurier??

Bericht door gaditano » 07 apr 2008, 21:32

Afbeelding

ben zaterdag wezen hakken in de groeve van winterswijk een hoop leuke mineralen gevonden, en dit. Vind het zelf wel op een voetafdruk lijken maar ben zeker geen expert. Vond het zal maar zeggen in de voetstappenlaag. Heb het daar aan verschillende mensen laten zien maar de meeste zeiden dat het van alles kon zijn maar ook een paar mensen zeiden dat het er wel een was. jammer genoeg is het gebroken maar ga het weer plakken. Weten jullie het is? owja het is niet de echte afdruk maar de afdruk van de afdruk zal maar zeggen. want de echte afruk ging verloren toen ik hem eruit probeerde te bijtelen
gr johnny

[Bewerkt door gaditano op 07-04-2008 om 20:34 NL]



 
Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Antw: voetafdruk saurier??

Bericht door Gerrit-Jan » 07 apr 2008, 21:45

Dag Gaditano,

ik zie de gelijkenis die je erin ziet. Vind de foto echter niet echt duidelijk. Mss kun je nog een close up maken met meer (dag) licht. Denk dat je dan meer hulp kunt verwachten bij de determinatie.

Groet

PS: jammer dat het origineel is gesneuveld. Om dergelijke reden maak ik altijd een foto van het fossiel voordat ik hem uit de matrix haal. Dan kun je hem later toch beter determineren.



[Bewerkt door Gerrit-Jan op 07-04-2008 om 20:49 NL]


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
cru84
Berichten: 486
Lid geworden op: 10 dec 2004, 13:42
Contacteer:
Antw: voetafdruk saurier??

Bericht door cru84 » 08 apr 2008, 16:50

Ja! Dit is er een! Heb zelf ook afdrukken uit Winterwijk vandaar mijn Ja met uitroepteken!!!!


Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Gebruikersavatar
binbinneke
Berichten: 2260
Lid geworden op: 04 sep 2006, 21:15
Contacteer:
Antw: voetafdruk saurier??

Bericht door binbinneke » 08 apr 2008, 16:51

Hoi,
zeker een pootafdruk, ik geloof de vrij algemene soort \"Rhynchosauroides peabodyi\". Ikzelf heb daar ook enkele van gevonden in Winterswijk.
Zie hier voor meerdere voorbeelden:

http://www.fossiel.net/determinatie/det ... nfossielen

Ik geloof trouwens ook dat dit wél de \"echte\" afrduk is hoor.
gr. robin

[Bewerkt door binbinneke op 08-04-2008 om 15:51 NL]


'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

Gebruikersavatar
pearl
Berichten: 913
Lid geworden op: 11 mei 2006, 23:30
Been thanked: 1 time
Antw: voetafdruk saurier??

Bericht door pearl » 08 apr 2008, 17:01

gaditano schreef:
owja het is niet de echte afdruk maar de afdruk van de afdruk zal maar zeggen.
gr johnny
[20:34 NL]
Met dit soort fossielen is het moeilijk te zien op een foto of het de poot afdruk zelf is of de versteende opvulling. Dit lijkt de versteende opvulling.
leuke vondst
gr
pearl:)


Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: voetafdruk saurier??

Bericht door Frederik » 08 apr 2008, 17:06

binbinneke schreef:
Ik geloof trouwens ook dat dit wél de \"echte\" afduk is hoor.
gr. robin
Aangezien de lichtbron zich op de foto links bevindt ben ik het toch eerder eens met Gaditano.

Daarnaast ben ik, op basis van je verwijzing naar de foto\'s in het determinatiesysteem, niet overtuigd van de soortnaam die je opgeeft. Let wel, ik ben een absolute leek wat betreft Winterswijk, maar ik zie toch wat verschillen wat betreft aantal tenen, vorm en lengte als ik vergelijk met de R. peabodyi exemplaren van de database.
Kan iemand enige opheldering geven wat betreft de diagnostische kenmerken van die pootafdrukken?


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Guido
Berichten: 349
Lid geworden op: 23 dec 2005, 15:39
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Antw: voetafdruk saurier??

Bericht door Guido » 08 apr 2008, 17:07

Hoewel ik me zeker geen deskundige wil noemen ben ik niet overtuigd.
De afdrukken op de fotopagina en van wat ik na even googlen als afbeeldingen vind zijn steeds fijner van bouw en vaak voorzien van een duidelijke indruk van de nagels.
Getoonde foto lijkt me ook geen indruk maar in ieder geval een omgekeerde afdruk(?)
Laat niet te makkelijk de wens de vader van de gedachte zijn.

Johan


wie zoekt zal vinden.

Gebruikersavatar
binbinneke
Berichten: 2260
Lid geworden op: 04 sep 2006, 21:15
Contacteer:
Antw: voetafdruk saurier??

Bericht door binbinneke » 08 apr 2008, 17:36

Ik denk eens ergens gelezen te hebben dat er zo\'n 4-tal verschillende soorten van pootafdrukken waren in Winterswijk (?)

Ik weet wel dat de afdrukken van R. peabodyi erg verschillend kunnen zijn qua vorm, ook verschil voorpoter/achterpoten.

Maaaaarrr, ik heb zelf ook wat opgezocht nu en moet mijn fout inzien. Ik denk dat de poten van de Rhynchosauroides meer gekromd zijn.

Maar dit is toch de originele afdruk? Toen het beestje zijn poot in de (toenmalige) grond stak, drukte de grond in.
Met de fossilisatie werd die indrukking gevuld en is die opvulling toch de \'bolle\' kant, en niet de \'holle\'?
gr. robin




'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: voetafdruk saurier??

Bericht door FossilDude » 08 apr 2008, 17:37

Ik ben het er helemaal mee eens dat dit iig geen R. peabodyi is.
Die zijn echt heel anders

(andere Johan ;) )


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
tandenzoeker
Berichten: 576
Lid geworden op: 10 nov 2005, 17:13
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: voetafdruk saurier??

Bericht door tandenzoeker » 08 apr 2008, 17:48

Hoi,
Ik ben al enkele keren in Winterswijk geweest, maar heb deze vorm nog nooit gezien. Meestal zijn ze fijner, hebben ze 4 tenen met klauwtjes en lijken ze meer op \"kippepootjes\". Misschien een zeldzaamheid, of let ik niet goed op als ik aan \'t kappen ben?


"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.


Gesloten