Wie heeft er een idee???

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
Plikona
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:44
Been thanked: 1 time
Antw: Wie heeft er een idee???

Bericht door Plikona » 10 apr 2008, 00:02

Ik zie de typische groeilijnen niet van Gryphaea. Het lijkt meer Exogyra. De \'haak\' van de linkerklep moet dat uitwijzen.
Tevens is het van belang dat de exakte lithostratigrafisch positie ervan bepaald wordt. Lijkt me anders een hoop giswerk.



 
Gebruikersavatar
Guido
Berichten: 349
Lid geworden op: 23 dec 2005, 15:39
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Antw: Wie heeft er een idee???

Bericht door Guido » 10 apr 2008, 10:21



wie zoekt zal vinden.

Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Antw: Antw: Wie heeft er een idee???

Bericht door Gerrit-Jan » 10 apr 2008, 10:50

Ik zou eerder hier kijken http://images.google.nl/images?sourceid ... a=N&tab=wi en hier http://www.google.nl/search?sourceid=na ... &q=Exogyra

Exogyra: extinct molluscan genus common in shallow-water marine deposits of the Jurassic and Cretaceous periods (from 208 to 66.4 million years ago). Exogyra is characterized by its very thick shell, which attained massive proportions. The left valve, or shell, is spirally twisted, whereas the right valve is flattish and much smaller. A distinctive longitudinal pattern of ribbing…
(Britannica Online Encyclopedia)

Als je er dan echt niet meer uitkomt kun je nog altijd de LINK van Guido gebruiken.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 10-04-2008 om 09:55 NL]


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
Plikona
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:44
Been thanked: 1 time
Antw: Wie heeft er een idee???

Bericht door Plikona » 10 apr 2008, 11:17

Gryphaea\'s hebben een puntige haak die nogal gepronunceerd is. De groeilijnen zijn nogal concentrisch, mede daardoor hebben ze hun aparte vorm.
Exogyra\'s (verwant aan Gryphaea) hebben een haak die meer plat ligt , paralel aan hun rechterklep. De groeilijnen zijn anders.
Maar dat zie ik eigelijk ook niet op de foto. Daarom lijkt het mij dat het een andere ostrea soort is.
Een dan is de stratigrafie van belang. Die ontbreekt ook.



Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 apr 2008, 19:38
Antw: Antw: Wie heeft er een idee???

Bericht door Niek » 10 apr 2008, 16:45

Plikona schreef:
Gryphaea\'s hebben een puntige haak die nogal gepronunceerd is. De groeilijnen zijn nogal concentrisch, mede daardoor hebben ze hun aparte vorm.
Exogyra\'s (verwant aan Gryphaea) hebben een haak die meer plat ligt , paralel aan hun rechterklep. De groeilijnen zijn anders.
Maar dat zie ik eigelijk ook niet op de foto. Daarom lijkt het mij dat het een andere ostrea soort is.
Een dan is de stratigrafie van belang. Die ontbreekt ook.
Ik heb dit fossiel op de bodem van een rivierbedding (als losse steen) even ten noord-oosten van Montpellier gevonden (zo\'n 30 - 40km). Volgens de geologische kaart van Frankrijk zou dit gebied hoofdzakelijk Onder Krijt zijn. Maar omdat hij los lag weet je natuurlijk nooit waar hij precies vandaan gekomen is. De steen waar dit fossiel in zat, bevatte echter weining tot geen afrondingen als gevolg van langdurig rollen door de rivier dus ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat hij uit het Onder Krijt stamt.

Groeten,

Niek

[Bewerkt door Niek op 10-04-2008 om 15:49 NL]


Res, non verba

Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 apr 2008, 19:38
Antw: Wie heeft er een idee???

Bericht door Niek » 12 apr 2008, 15:42

Afbeelding

Hallo Allemaal,

Ik heb nog even een detailfoto (hopen dat het een beetje overkomt op de foto) van het zijaanzicht geplaatst ivm de Concentrische cirkels die er zich op de schelp bevinden. Wellicht help dat ook nog in de determinatie. De plaatjes die ik op internet van de Exogyra heb gezien lijken er toch niet echt op en hebben ook die concentrische cirkels niet.

Zou het dan toch een zeldzame vondst zijn ;)

Niek


Res, non verba

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Wie heeft er een idee???

Bericht door FossilDude » 12 apr 2008, 23:37

Die cirkels lijken mij de afdrukken van zeepokken. Die laten vaak dit soort sporen (eigenlijk littekens) achter op schelpen.
Als dat zo is helpen ze jammergenoeg niet bij de determinatie.


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Fossielenzoeker
Berichten: 1868
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:36
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Wie heeft er een idee???

Bericht door Fossielenzoeker » 13 apr 2008, 09:16

Die cirkeltjes komen niet van zeepokken. Wij noemen deze \'kiezelringetjes\' en voor zover ik weet ontstaan deze tijdens het fossilisatieproces.
Ik zal een kijken of ik hier info over kan vinden.

Nop, ik heb er geen literatuur over. Wellicht dat een ander hier een uitspraak over kan doen?

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 13-04-2008 om 08:32 NL]


Robert Mensink

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Antw: Wie heeft er een idee???

Bericht door FossilDude » 14 apr 2008, 19:13

Fossielenzoeker schreef:
Die cirkeltjes komen niet van zeepokken. Wij noemen deze \'kiezelringetjes\' en voor zover ik weet ontstaan deze tijdens het fossilisatieproces.
Ik zal een kijken of ik hier info over kan vinden.

Nop, ik heb er geen literatuur over. Wellicht dat een ander hier een uitspraak over kan doen?

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 13-04-2008 om 08:32 NL]
Kiezelringetjes.... :s nooit van gehoord. Klinkt wel interessant. Ik kan er ook niks over vinden. Hoe ontstaan die dan?

Groet,

Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 apr 2008, 19:38
Antw: Antw: Antw: Wie heeft er een idee???

Bericht door Niek » 14 apr 2008, 21:22

FossilDude schreef:

Kiezelringetjes.... :s nooit van gehoord. Klinkt wel interessant. Ik kan er ook niks over vinden. Hoe ontstaan die dan?

Groet,

Johan
Ik sluit me daar graag bij aan. Ik kon er ook niets over vinden op Internet

Groet,

Niek


Res, non verba


Gesloten