Ammonieten soort uit Belgi

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
Jonas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 mar 2008, 17:49
Contacteer:
Antw: Ammonieten soort uit België?

Bericht door Jonas » 22 jun 2008, 17:10

Ordovicium lijkt mij echt onwaarschijnlijk, komt bijna niet voor aan de Duitse grens en bevat vooral ichnofossielen.
Daarvind je vooral Cambrische en Devoon afzettingen, dus jouw fossiel komt 90% zeker uit het Devoon, wat enkel kan wijzen op een soort Goniatiet als het een Cephalopode is.

Ammonieten in het Devoon kan nu eenmaal niet :)



 
Gebruikersavatar
tandenzoeker
Berichten: 576
Lid geworden op: 10 nov 2005, 17:13
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Ammonieten soort uit België?

Bericht door tandenzoeker » 23 jun 2008, 00:35

jonas schreef:
Ammonieten in het Devoon kan nu eenmaal niet :)
Kan wel : http://www.palaeos.com/Paleozoic/Devonian/Emsian.htm en http://en.wikipedia.org/wiki/Ammonoidea. Wel moet het onderscheid gemaakt worden tussen vroege en \"typische\" ammonieten, nml. Ammonoidea (subklasse) en Ammonitida (orde). Als ik het goed heb is een exclusief en typisch kenmerk (synapomorfie) voor Ammonoidea (ammonieten) de ventrale sipho, daar waar die bij de Nautiloidea centraal loopt? Cephalopoden met die eigenschap (ammonieten, dus) komen al voor vanaf het boven Siluur. Wel is het zo dat de \"typische\" zeer complexe sutuurlijnen pas verschijnen vanaf het Perm met de orde Ammonitida, de \"typische\" ammonieten zo je wil. Deze ammoniet behoort tot de orde Goniatitida, maar goniatieten zijn weldegelijk ammonieten, zij het zeer primitieve!
De ouderdom is inderdaad Devoon.


"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Ammonieten soort uit België?

Bericht door FossilDude » 23 jun 2008, 10:19

Ik ben het met tandenzoeker eens.


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Jonas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 mar 2008, 17:49
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Ammonieten soort uit België?

Bericht door Jonas » 23 jun 2008, 12:55

maar goniatieten zijn weldegelijk ammonieten, zij het zeer primitieve!
De ouderdom is inderdaad Devoon.
en ik maakte juist het onderscheid tussen goniatieten en ammonieten, het zijn twee verschillende groepen,
ik weet ook wel dat goniatieten de voorouders zijn van ammonieten, ik gaf enkel de juiste terminologie (deze die mij op school geleerd is :))

en ik zou toch maar oppassen om zo maar met wikipedia links te gooien, in dit geval is het correct, maar er staan wel wat fouten in over geologische thema\'s



Gebruikersavatar
tandenzoeker
Berichten: 576
Lid geworden op: 10 nov 2005, 17:13
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Antw: Antw: Ammonieten soort uit België?

Bericht door tandenzoeker » 23 jun 2008, 16:30

jonas schreef:
en ik maakte juist het onderscheid tussen goniatieten en ammonieten, het zijn twee verschillende groepen,
ik weet ook wel dat goniatieten de voorouders zijn van ammonieten, ik gaf enkel de juiste terminologie (deze die mij op school geleerd is :))
De juiste terminologie (en nu hou ik me heel even in)? Gebruik in je betoog dan ook de juiste termen Ammonoidea, Ammonitida en Goniatida, aub, dan weten we beiden waar we het over hebben (en orde ipv groep). In de subklasse Ammonoidea zitten alle ammonieten, onderverdeeld in drie ordes, waaronder de orde Goniatida (primitieve ammonieten, met eenvoudige goniatitische sutuurlijnen) en de orde Ammonitida (met de meest complexe sutuurlijnen). Om nog even met termen te gooien: \"complexe ammonietische sutuurlijnen\" is geen kenmerk voor de Ammonoidea, wel voor de Ammonitida. Voor meer info kan je altijd in de Treatise on Invertebrate Paleontology, deel L, mollusca 4 terecht. Die vind je vermoed ik nog steeds in de bib in \"den S8\"?


"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Ammonieten soort uit België?

Bericht door FossilDude » 23 jun 2008, 17:17

tandenzoeker schreef:
\".....In de subklasse Ammonoidea zitten alle ammonieten, onderverdeeld in drie ordes, waaronder de orde Goniatida (primitieve ammonieten, met eenvoudige goniatitische sutuurlijnen) en de orde Ammonitida (met de meest complexe sutuurlijnen). \"complexe ammonietische sutuurlijnen\" is geen kenmerk voor de Ammonoidea, wel voor de Ammonitida. .....\"
Zo heb ik het in ieder geval ook geleerd.

Groet,

Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 583
Lid geworden op: 28 jul 2007, 12:07
Contacteer:
Antw: Ammonieten soort uit België?

Bericht door Benjamin » 27 jun 2008, 10:40

Hoi iedereen!!

Is iemand er al uit? anders stuur ik vanmiddag even een mailtje naar naturalis.
met een foto van dit fossiel.

MVG,

Benjamin


Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 583
Lid geworden op: 28 jul 2007, 12:07
Contacteer:
Antw: Ammonieten soort uit België?

Bericht door Benjamin » 12 jul 2008, 13:03

Hoi iedereen!!

Omdat we er met dit forum helaas niet uit kunnen komen;), Ga ik woensdag 16 juli, naar de determinatiedag in Naturalis. Ik laat dan uiteraard weten wat het nou precies is.
Bedankt voor de reacties...

Met vriendelijke groeten,

Benjamin

[Bewerkt door Benjamin op 12-07-2008 om 12:04 NL]


Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6860
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Ammonieten soort uit België?

Bericht door sjaak » 12 jul 2008, 13:15

Ik zou niet al te veel verwachten van die determinatiedag. Je moet namelijk maar net het geluk hebben dat er een expert beschikbaar is.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 583
Lid geworden op: 28 jul 2007, 12:07
Contacteer:
Antw: Ammonieten soort uit België?

Bericht door Benjamin » 12 jul 2008, 13:20

Dat is waar... maar misschien kan ik hem daar achterlaten.. want dan kan iemand die er op dat moment even niet is er naar kijken.;) zoniet.. dan was het het proberen waard. Ik woon op een 15 minuten fietsen van Naturalis dus daarvoor hoef ik het ook niet te laten;)

MVG,

Benjamin


Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.


Gesloten