Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door adekker » 23 nov 2012, 16:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,
Als hobby-slijper bewerk ik graag diverse soorten edelstenen. De laatste tijd wilde ik graag ook eens opaal-triplets slijpen en natuurlijk als volgende stap ook massieve opalen. Hiervoor kocht ik onlangs een setje in Idar-Oberstein (zie mijn vorige topic). Ik had vrijwel meteen daarna de wens om nog meer opaal te slijpen en dus zocht ik op het net. Bij toeval kwam ik een geschikte partij ruwe edel-opalen tegen uit het Australische Lighning Ridge. Helaas was de partij wel 3 kg. en in 1x af te nemen. Gelukkig was de prijs lager dan wat men normaal verlangt per gram, dus al met al redelijk goedkoop (hoewel nog altijd een fors bedrag).
De totale hoeveelheid is echter veel te veel voor mij als hobby-slijper en daarom wil ik iedereen in de gelegenheid stellen om wat van mij over te nemen tegen (bijna) kostprijs.
De opalen zijn geschikt om er massieve stenen, doubletten en triplets uit te slijpen, maar natuurlijk ook om ze als aanvullende objectjes in de verzameling op te nemen (zie voorbeeld op de laatste foto).
Onder de opalen bevinden zich ook enkele zogenoemde "zwarte opalen"
De prijs is €1 per gram (excl. verzendkosten), maar als men ze komt uitzoeken €1,25. Displaydoosjes met een (Bouder-)opaal kosten €1,50 per stuk.
Ruilen tegen goede kwaliteit slijpbare stenen die ik nog niet heb of tegen slijpapparatuur (of toebehoren) kan natuurlijk ook.
U kunt mij mailen als u belangstelling heeft.





[Bewerkt door adekker op 23-11-2012 om 19:28 NL]


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

 
Gebruikersavatar
Alopias
Berichten: 2046
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:14
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door Alopias » 02 dec 2012, 14:35

je hebt mail :)


Nullus finis longius si quod facis delectaris

Sandrero
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2012, 19:04
Re: Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door Sandrero » 04 dec 2012, 19:10

cva? , tis sander uit je klasse xP



Gebruikersavatar
Alopias
Berichten: 2046
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:14
Re: Re: Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door Alopias » 05 dec 2012, 12:45

Sandrero schreef:
cva? , tis sander uit je klasse xP
lol :)
tis hier wel niet om te chatten hé, anders krijg je problemen met de beheerders. ik ga je morgen eens aanspreken.
leuk dat je je aangemeld hebt!



[Bewerkt door Adron op 05-12-2012 om 12:55 NL]


Nullus finis longius si quod facis delectaris

Gebruikersavatar
Alopias
Berichten: 2046
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:14
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door Alopias » 07 dec 2012, 19:40

ik heb een aantal gram van André gekocht en ben zeer tevreden! Goedkoper dan op de meeste beurzen en internet. Verzending ging vlot, na een paar dagen had ik ze al in Belgie. Zeer mooie stukjes.
Kortom, zeer betrouwbaar en goede kwaliteit voor een kleine prijs!
Grijp uw kans zou ik zeggen : er is nog veel keus!

groetjes Aaron

[Bewerkt door Adron op 07-12-2012 om 19:40 NL]


Nullus finis longius si quod facis delectaris

Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door adekker » 23 dec 2012, 14:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om iedereen even een indruk te geven over welke kwaliteit het hier gaat, heb ik bovenstaande foto's gemaakt van een triplet die ik uit deze partij heb geslepen. Natuurlijk zijn lang niet alle opalen zoals deze, maar ze zitten er tussen.
Foto's 1 t/m 4 is de triplet bij bedompt daglicht. Foto's 5 t/m 8 is dezelfde triplet bij kunstlicht.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
Alopias
Berichten: 2046
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:14
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door Alopias » 23 dec 2012, 16:17

mooi! hoe groot is hij?


Nullus finis longius si quod facis delectaris

Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door keitje » 02 jan 2013, 13:50

Afbeelding

Om te beginnen een gelukkig 2013 gewenst! Hierbij een foto van mijn eerste resultaten. Het valt niet mee hoor want de mooiste gedeeltes bevatten vaak heel veel klei. Als je die weghaalt dan krijg je stukjes zoals de twee doorzichtige links en de grote ronde,een steen met van die putten is toch eigenlijk niet zo mooi. De groene komt niet van jou, die heb ik op de beurs gekocht, die was heel goedkoop. Hij heeft wel een mooie glans, maar geen lichtflitsjes.
De groen/blauwe in het midden heb ik op een stukje lydiet geplakt en samen geslepen, dat gaat best goed. Ik had geen goede bergkristal voor een bovenkantje, die moet ik nog eens ergens vandaan zien te halen. Bij het steentje die als tweede linksonder ligt heb ik met een viltstift de achterkant zwart gemaakt. De steen rechtsonder is ook op lydiet geplakt, met een zilveren ringetje erom. Ik denk dat ik daar een gaatje in probeer te boren als hanger.
Ik heb nog een vraag: de ministukjes (zo groot als muizentandjes), kan ik die ook trommelen? En met welke grofte(s)?



Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door adekker » 02 jan 2013, 18:46

Allereerst: de beste wensen voor dit nieuwe jaar!
Om mee te beginnen: complimenten voor je slijpkunst. Ziet er allemaal al heel goed uit. Vooral de opalen in het midden vind ik super! Mooie kleuren, ook.
Australische opalen zijn in het algemeen gevormd in een sediment uit de Krijt-periode, welke ter plekke bestaat uit een mengsel van kalk en klei (mergelachtig materiaal). Dat maakt de opalen vaak erg onregelmatig en helaas ook vol klei-achtige putjes en deuken. Het is dus zaak om van tevoren de ruwe opaal zo goed mogelijk te beoordelen op de best slijpbare methode. Een volle, massieve opaal met kleideukjes ziet er niet zo fraai uit, dus misschien had het beter een doublet of triplet kunnen worden.
Bij doublet of triplet is een zwarte ondergrond van Lydiet een zeer goede mogelijkheid. De kleuren van de opaal zullen dan ook beter tevoorschijn komen. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor watervaste, zwarte stift. Je weet ook niet hoe dat op den duur zal reageren met de lijm. Misschien verdragen die twee elkaar wel niet en zal de verbinding loslaten.
Bij een triplet kan men als toplaag in plaats van bergkristal ook kiezen voor een stukje vensterglas. Dat geeft hetzelfde resultaat. Je opaal-triplet zan dan jammergenoeg niet helemaal meer uit uitsluitend natuurlijke mineralen bestaan.
Het is daarnaast verstandig om de triplet/doublet eerst helemaal volledig af te slijpen, voordat je deze gaat zetten in zilver. Bespaart je veel en moeilijk slijp- of boorwerk achteraf.
De kleine stukjes opaal kun je zeker trommelen! Begin met korrel 220 en controleer het effect na 3 dagen. Blijf daarna elke navolgende 2e dag controleren. Stap bij een voldoende resultaat over naar korrel 400 en doe de controle als net beschreven. Daarna vervolg je met korrel 1000 en je besluit met het polijsten.


[Bewerkt door adekker op 02-01-2013 om 18:51 NL]


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door keitje » 05 jan 2013, 12:50

Afbeelding

Een stukje opaal verwerkt in een hanger. Bij het zetten brak de steen, hij is gelijmd.Ik houd eigenlijk meer van zilver dan van koper een messing, maar het was een hele goede oefening!




Plaats reactie