Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door adekker » 05 jan 2013, 18:03

Ziet er prachtig uit! Wat jammer van die breuk.
Smeed je nu dat zilverwerk allemaal zelf of koop je dat gewoon? Hoe dan ook: mooi gedaan!


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

 
Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door keitje » 29 jan 2013, 12:17

Afbeelding

Nou, hier zijn ze dan: mijn eerste poging tot het maken van een triplet. De vlakken waren niet helemaal evenwijdig, maar ik dacht: dat maak ik wel recht. Dat lukt ook wel, maar je blijft het toch zien. Wat me opvalt is dat jouw tripletten zo helder zijn, maar de mijne, ja hoe noem je dat... wat melkachtig. Het bergkristal is goed geslepen hoor, daar ligt het niet aan. Zou het de lijm zijn?
Is er een optimale maat voor de dikte van de lensjes?
Het edelsmeden doe ik zelf... ik weet niet of het interessant voor het forum is als ik dat laat zien. Heb je nog opaal kunnen verkopen?
Ik heb geen opaal met rood gekocht, dat lijkt me wel mooi voor tripletten. Dus als je daar nog wat van hebt?



Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door adekker » 29 jan 2013, 14:02

Jouw tripletten zien er al aardig goed uit. Dat ze wat melkachtig zijn, heeft niets te maken met het bergkristal of glas als lensje. Als je heldere 2-componentenlijm hebt gebruikt, zal dat ook niet de oorzaak zijn. Waarschijnlijk heb je het opaallaagje dan toch nog te dik gelaten. Hoe dunner de opaal, hoe briljanter de kleuren zullen gaan sprankelen! Ik slijp de opaal tot een dikte van 0,2 mm of zelfs minder. Een zeer delicaat werkje, waarbij je uiterst voorzichtig te werk moet gaan. Een optimale dikte voor lensjes is er niet. Die slijp je gewoon in esthetische dikte ten opzichte van de rest van de triplet.
Inmiddels is de voorraad opaal al aardig geslonken, maar ik heb nog wel wat liggen. Of er roden bij zitten, zal ik moeten nakijken, maar het meeste wat ik nog heb, is nog slechts met zeer grote moeite en alleen door ervaren slijpers te verwerken. Niet onmogelijk, maar toch af te raden voor weinig ervaren personen (tenzij het kleine stukjes mogen zijn). Vergeet ondertussen niet: opaal-tripletten slijpen is één van de lastigste klusjes die een hobby-slijper zichzelf kan opleggen! Niet onmogelijk, maar zeker een grote uitdaging.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door keitje » 29 jan 2013, 15:43

Ik hoef nooit lang op een antwoord te wachten :-)
0,2 mm is i.d.d. wel héél erg dun! Het lijken bijna preparaten voor de mikroskoop :-(
Dat krijg je toch niet meer van de dopstick af zonder problemen...
Voorlopig ga ik dan nog maar even oefenen.






Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door adekker » 29 jan 2013, 16:58

Het probleem met de dopstick is niet aan de orde. Dit is mijn werkwijze:
1. Slijp de zwarte steen (Lydiet in jouw geval) aan 1 kant uit de hand helemaal vlak.
2. Bekijk de opaal en bepaal waar de meeste kleur zit. Slijp ook die kant uit de hand helemaal vlak.
3. Lijm beide stenen met de vlakke kanten goed aan elkaar en laat de lijm uitharden.
4. Slijp nu uit de hand de opaal voorzichtig zo dun mogelijk af, terwijl deze goed vastgelijmd is aan de ondergrond.
5. Slijp een stukje bergkristal of glas aan 1 kant helemaal vlak en lijm die op de opaal. Laat de lijm weer goed uitharden.
6. Slijp de onderkant van de zwarte steen nu vervolgens dun en vlak.
7. Nu pas plaats je het samengelijmde geheel op de dopstick en slijp je (als ware het 1 steen) er een cabochon van, die je vervolgens goed fijnschuurt en polijst. Klaar!

[Bewerkt door adekker op 29-01-2013 om 16:58 NL]


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door keitje » 29 jan 2013, 17:50

Dank, dank!

Dan heb ik het per ongeluk dus al bijna helemaal goed gedaan. De volgorde dan.. want vlakslijpen is erg moeilijk en kennelijk had ik de opaal veel dunner moeten maken.
Zogauw ik kans zie ga ik het proberen!



Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door keitje » 10 feb 2013, 12:03

Afbeelding

Kijk: een rockhound (gemaakt van een bestaand bedeltje).



Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door adekker » 11 feb 2013, 15:49

Bijzonder leuk gedaan, kan niet anders zeggen! Complimenten!


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

dragonarth
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2013, 23:24
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door dragonarth » 03 nov 2013, 23:34

Lange tijd geleden stond er een advertentie van te veel opalen. Is dit nog steeds zo of zijn de opalen al verkocht? Ik kan er misschien wel een paar gebruiken. Ik heb ook geen idee meer van de prijs maar ik kon me herinneren van 1,50 per stuk? Ik hoop van U een bericht te ontvangen. Ik weet niet of het nog mogelijk is om ze dan op te halen? Ik woon zelf in Roosendaal Noord Brabant.
Met vriendelijke groet Arthur Jacobs



Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Teveel edel-opalen: liefhebbers voor overname?

Bericht door adekker » 04 nov 2013, 20:00

Ik heb je een mailtje gestuurd.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!


Plaats reactie