Hulp nodig (beginner)

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
bfalans
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2015, 08:45
Hulp nodig (beginner)

Bericht door bfalans » 22 okt 2015, 17:24

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Allereerst wil ik de mensen bedanken die de minerale locaties op deze site gezet hebben. Ik ben aan de hand daarvan naar Vielsalm (BE) geweest en heb er een paar mooie stukken gevonden.

Nu loop ik alleen tegen mijn eerste probleem aan. Ik wil deze stukken graag wat meer bewerken om de mineralen en kristallen die ik heb gevonden beter tot hun recht te laten komen, maar heb geen idee hoe ik dit moet doen. Ik ben in het bezit van een dremel, maar op mijn teststukjes breken de hele tijd stukken mineraal af. Ook gebruik van zoutzuur werkt niet omdat in de stukken steen geen carbonaten aanwezig zijn.

Ook determinatie is voor mij nog erg lastig. Ik denk een galeniet in handen te hebben, maar van de overige stukken heb ik geen idee wat het is. Ik zal vanavond wat foto's posten in de hoop dat iemand me al een richting uit kan wijzen.

Kan iemand me op weg helpen met determineren en prepareren? Heb al veel op internet gezocht, maar kan maar weinig informatie vinden over preparatie van mineralen. Het gaat al snel over fossielen. Ook kan ik jammer genoeg niet veel literatuur kopen, omdat ik onder bewind sta.

Alvast bedankt.

edit: Kan iemand me vertellen hoe ik bij bewerken een foto kan toevoegen?

[Bewerkt door bfalans op 22-10-2015 om 17:32 NL]



 
Gebruikersavatar
TriloBase
Berichten: 263
Lid geworden op: 26 okt 2006, 19:37
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Re: Hulp nodig (beginner)

Bericht door TriloBase » 23 okt 2015, 14:09

Hallo bfalans,

Welkom op het forum.
Ikzelf heb weinig ervaring met het prepareren van mineralen. Ik geloof dat dat zich meestal beperkt tot het verkleinen van het omliggende materiaal. Een tegeltang die gebruikt wordt om tegels te "knippen" kan hier uitkomst bieden. Maar waarschijnlijk zijn er hier wel ervaren mineralenliefhebbers die je op weg kunnen helpen.

Danny


---------
TriloBase
---------

bfalans
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2015, 08:45
Re: Hulp nodig (beginner)

Bericht door bfalans » 23 okt 2015, 14:57

@trilobase: Danny bedankt voor je reactie.

Ik blijf ondertussen oefenen op de minder mooie stukken met mijn dremeltje. Mocht nog iemand tips hebben voor het prepareren van mineralen dan ben ik zeer dankbaar voor alle informatie.




56 04
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2015, 08:55
Re: Hulp nodig (beginner)

Bericht door 56 04 » 04 feb 2016, 20:22

Hey allemaal, heb je ergens toestemming moeten vragen voor een zoektocht in Vielsalm? Zo ja bij wie heb je dat moeten doen?
Moest je ook reserveren?

Was het echt de moeite waard? Ik zou graag 18maart willen gaan.

Groetjes,

Flip



Gebruikersavatar
Guapoteam
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2015, 10:19
Contacteer:
Re: Hulp nodig (beginner)

Bericht door Guapoteam » 30 aug 2016, 12:32

Beste, best is het gebruik maker van een kleine kraker, reinigen gebeurd het best eerst met een stomer of sonarbad. Opgepast bij het gebruik van zuren, ten eerste in uw eigen belang en niet alle mineralen zijn geschikt voor gebruik met zuren!!! Je kan me steeds verder contacteren via jan@gupoteam.be
groeten,
Jan.



Gebruikersavatar
Guapoteam
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2015, 10:19
Contacteer:
Re: Hulp nodig (beginner)

Bericht door Guapoteam » 30 aug 2016, 12:39

Afbeelding

Beste, best is het gebruik maker van een kleine kraker, reinigen gebeurd het best eerst met een stomer of sonarbad. Opgepast bij het gebruik van zuren, ten eerste in uw eigen belang en niet alle mineralen zijn geschikt voor gebruik met zuren!!! Je kan me steeds verder contacteren via jan@gupoteam.be
groeten,
Jan.




Plaats reactie