Amethist uit Duitsland

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
ErwinvanderLee
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jul 2010, 00:43
Amethist uit Duitsland

Bericht door ErwinvanderLee » 20 sep 2016, 16:33

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zomer zijn we een drietal dagen naar Duitsland geweest (in de buurt van Idar Oberstein). Daar hebben we -voor een kleine man van 11 jaar- best leuke vondsten gedaan. Nu hebben we ook een usb microscoop aangeschaft en deze amethist onder de vergroting gelegd. Wat ons opviel waren de goudkleurige kleine schilfertjes. In eerste instantie denken we dan aan pyriet (hoewel we dat kennen uit Ammonieten uit Aveyron). Is dat juist of ervaren mineralen verzamelaars eerder opgevallen? Kunnen het ook goudschilfertjes zijn?



 
Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Amethist uit Duitsland

Bericht door Masterofearth » 20 sep 2016, 16:55

DIt is een wilde gok, maar ik denk aan Goethite. Ik heb zoiets eerder gezien op amethist. Ondanks je vergroting zijn de gouden mineralen niet scherp. Maar het lijken kleine vezelige kristallen. Goud valt zo goed als zeker af en pyriet ook door de vezelige structuur.

Zoek maar eens online naar Goethite in Quartz/amethist en vergelijk.

groet,

Pim



ErwinvanderLee
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jul 2010, 00:43
Re: Re: Amethist uit Duitsland

Bericht door ErwinvanderLee » 20 sep 2016, 17:32

Masterofearth schreef:
DIt is een wilde gok, maar ik denk aan Goethite. Ik heb zoiets eerder gezien op amethist. Ondanks je vergroting zijn de gouden mineralen niet scherp. Maar het lijken kleine vezelige kristallen. Goud valt zo goed als zeker af en pyriet ook door de vezelige structuur.

Zoek maar eens online naar Goethite in Quartz/amethist en vergelijk.

groet,

Pim
Dat lijkt er inderdaad op. Weer wat geleerd en Tom ook. thx Pim




Plaats reactie