Help! Vuursteen met onbekend mineraal

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Gebruikersavatar
Max-fossils
Berichten: 116
Lid geworden op: 16 jul 2016, 20:10
Help! Vuursteen met onbekend mineraal

Bericht door Max-fossils » 26 okt 2016, 09:08

Afbeelding

Hallo iedereen!

Eerst wil ik zeggen dat ik niet heel goed in mineralen ben, ik ken er niks van...
Daarom vraag ik jullie hulp. Kort geleden heb ik deze minerall gekocht in een winkel in Londen. De verkoper had geen info over het steen, hij weet zelfs niet waar ie vandaan komt.

Ik ben bijna zeker dat het vuursteen is, maar wat ik niet weet is welke minerall die oranje kristallen zijn.

Dank u wel!

Max


We are all fossils in the making.




 
Gebruikersavatar
Mc_Crabs
Berichten: 833
Lid geworden op: 09 feb 2013, 14:31
Re: Help! Vuursteen met onbekend mineraal

Bericht door Mc_Crabs » 26 okt 2016, 11:04

Vuursteen komt uit kalk afzettingen. Waarbij het aanwezige Siliciumdioxide / Kwarts tot de vorming van vuursteen concentraties heeft geleid. Het omliggende kalksteen bestaande uit Calciumcarbonaat, kan tot de vorming van Calciet kristallen leiden.

In geval van vuursteen / kalk zou je tot de mogelijkheden Kwarts of Calciet kunnen rekenen.

Maar kijkend naar het stuk op de foto, geeft het mij grote twijfel. Ik zie niet direct overeenkomsten of de aanwezigheid van vuursteen, eveneens klopt de kristalstructuur en kleur niet direct met Kwarts of Calciet.

Zou je meer foto’s kunnen plaatsen, en een close-up van de kristalstructuur is nodig?

Gezien de kleur en kristalvorm zou Krokoiet / Crocoiet / Crocoite op het eerste gezicht een mogelijkheid kunnen zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Crocoiet, http://www.mindat.org/min-1157.html

[Bewerkt door Mc_Crabs op 27-10-2016 om 16:34 NL]


Verzamelaar van Gesteenten, Mineralen, Fossielen, Botten en
Schelpen uit heden en verleden.

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Help! Vuursteen met onbekend mineraal

Bericht door Masterofearth » 26 okt 2016, 11:44

wat detailfotos van de matrix en de kristallen zou kunnen helpen met een determinatie, is zo niet duidelijk.

Groet,

Pim



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Help! Vuursteen met onbekend mineraal

Bericht door FossilDude » 26 okt 2016, 12:03

Hoi Max,

Het is moeilijk te zien van deze afstand, dus detailfoto's zouden handig zijn. Wat ik wel kan zeggen is het volgende:

1) de matrix lijkt op geen enkele manier op vuursteen. Ik zou er dus ook niet van uitgaan dat het om vuursteen gaat.
2) het mineraal doet sterk denken aan vanadiniet of realgaar. Detailopnames van de kristallen zouden op dat vlak uitsluitsel moeten geven. Zijn de kristallen hexagonaal?

owh trouwens: als het realgaar is is dit een arseenhoudend mineraal en dus giftig. Was je handen dus goed na het aanraken van dit stuk.

Groetjes,
Johan

[Bewerkt door FossilDude op 26-10-2016 om 11:08 NL]

[Bewerkt door FossilDude op 26-10-2016 om 11:11 NL]


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Re: Help! Vuursteen met onbekend mineraal

Bericht door scherven » 26 okt 2016, 12:09


Hallo, Max, jou voorwerp lijkt in geen geval op vuursteen. Volgens mij is het een slak of een uitvloeiing van een vulkanische oorsprong. De kristallen laat ik over aan de kenners hiervan.
Groet,Ben


0000000000

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Help! Vuursteen met onbekend mineraal

Bericht door Masterofearth » 26 okt 2016, 13:16

Crocoite is zeker een optie en ook de matrix komt overeen met de mineralen die in Tasmanie uit de red lead mine komen en is dan sterk verweerde en omgezette ultramafische matrix, voor het grootste deel limoniet.

Maar detail fotos zijn noodzakelijk om tot een goede determinatie te komen.

Pim



Gebruikersavatar
Max-fossils
Berichten: 116
Lid geworden op: 16 jul 2016, 20:10
Re: Help! Vuursteen met onbekend mineraal

Bericht door Max-fossils » 27 okt 2016, 11:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb alle commentaren gelezen, en zie dat betere foto's nodig zijn. Hier zjin ze dus.

Ik heb alle mogelijkheden opgekeken en zie dat crocoiet het beste mogelijkheid is.

Wat ik met vuursteen btekende was lavasteen. Ik wist gewoon niet dat lavasteen een woord was... Sorry voor die misverstand.

Heeft iemand nu een betere idee wat voor mineraal hett is met de betere foto's?

Dank voor jullie hulp!

Max


We are all fossils in the making.




Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Help! Vuursteen met onbekend mineraal

Bericht door Masterofearth » 27 okt 2016, 11:38

Max,

De fotos zijn nog steeds niet scherp waardoor, glans, striaties, splijting, breuk en exacte kristalvorm onduidelijk blijven. Het is erg lastig goede fotos te nemen, ik ga er vanuit dat deze met een smartphone zijn genomen? zorg bij fotos altijd voor genoeg licht en gebruik zo nodig een opzet lens/microscoop op je smartphone (in de georockshop te koop voor een leuk bedrag)

Wat wel duidelijk is:
De kristallen zijn langgerekt en lijken prismatisch en met deze kleur en transparantie zijn er niet heel veel andere mineralen dan Crocoite die in aanmerking komen.

qua kleur zouden rhodochrosite en vanadinite nog kunnen maar daarvoor is de kristal vorm niet correct.

Prismatische realgar kristallen zouden ook nog kunnen, Crocoite en Realgar hebben beide een monoclien kristalstelsel en prismatische kristallen. Maar doordat het op een verweerde vulkanische Matrix zit ga ik ervanuit dat deze mineralen Crocoite zijn en hoogstwaarschijnlijk uit de Red Lead mine in Tasmanie, dit is een van de meest bekende locaties en heeft het zelfde gesteente als matrix. Ultramafisch gesteente deels omgezet in limoniet.
http://www.collectorsedge.com/t-redlead.aspx


Groet,

Pim



Gebruikersavatar
Max-fossils
Berichten: 116
Lid geworden op: 16 jul 2016, 20:10
Re: Help! Vuursteen met onbekend mineraal

Bericht door Max-fossils » 27 okt 2016, 12:28

De foto's zijn inderdaad genomen met mijn iPhone 5, die niet een hele goede camera heeft... Ik kan wel proberen wat foto's te nemen met een Canon apparaat, als je denkt dat betere resultaten zal opleveren.

De verkoper zei inderdaad iets over Tasmanie, maar hij was het echt niet zeker. Het lijkt mij dus echt crocoiet te zijn.

Ik zal je wat meer foto's geven in een paar uurtjes.

Max


We are all fossils in the making.




Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Help! Vuursteen met onbekend mineraal

Bericht door FossilDude » 27 okt 2016, 13:58

Ik ben het volledig met Pim eens.

Het lijken prismatische kristallen, dus het is iig geen vanadiniet, naar alle waarschijnlijkheid crocoiet.

Ik heb bij mijn ouders ook een stukje liggen uit de Red Lead mine in Tasmanie en de matrix doet daar zeker ook aan denken.

Groetjes,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)


Plaats reactie