Groot blok opaal 2 vragen?

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
Boristazelaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 jun 2017, 12:49
Contacteer:
Groot blok opaal 2 vragen?

Bericht door Boristazelaar » 02 aug 2017, 09:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dit grote blok steen met allemaal stukken opaal erin gevonden in romenie ( de preciese plaats weet ik nu even niet maar als het moet kan ik die makkelijk terughalen) het is dus een grootblok met veel opaal erin en eigenlijk zie je op heel veel plekken net puntjes boven de steen uitkomen ik had 2 vragen .
1. Als ik deze zou slijpen hoeveel opaal zou er daadwerkelijk uitkomen
2. En hoeveel is hij ongeslpen (nu)/ geslepen waard
Als iemand deze vragen zou kunnen beantwoorden zou dat zeer fijn zijn
Mvg, Boris
Het blok is ongeveer 20 bij 13

[Bewerkt door Boristazelaar op 02-08-2017 om 08:52 NL]


hoi ik ben boris

 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Groot blok opaal 2 vragen?

Bericht door FossilDude » 02 aug 2017, 11:04

Hoi Boris,

Leuk dat je een mooie steen gevonden hebt.

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat dit opaal is? Op basis van de foto's is dat toch wat moeilijk te zien. Op basis van de foto's zou het bijvoorbeeld ook chalcedoon kunnen zijn. Heb je de hardheid al eens getest? Krast dit mineraal in glas? en staal?

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Boristazelaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 jun 2017, 12:49
Contacteer:
Re: Groot blok opaal 2 vragen?

Bericht door Boristazelaar » 02 aug 2017, 12:07

Ik dacht eigenlijk dat het opa al was omdat ik het bij een grote opaal mijn heb gevonden. Of zegt dat niks? Ik weet eigenlijk niks over mineralen dus alle kenis is van harte welkom


hoi ik ben boris

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Re: Groot blok opaal 2 vragen?

Bericht door FossilDude » 02 aug 2017, 15:04

Boristazelaar schreef:
Ik dacht eigenlijk dat het opa al was omdat ik het bij een grote opaal mijn heb gevonden. Of zegt dat niks? Ik weet eigenlijk niks over mineralen dus alle kenis is van harte welkom
Als deze stukken bij een mijn zijn gevonden waar opaal gewonnen wordt, is de kans inderdaad groot dat het inderdaad om opaal gaat. Zoals ik aangaf is dat alleen op de foto's wat lastig te herkennen.

Wat betreft je vragen:
1) Dit is moeilijk met zekerheid te weten. Opaal is vaak wat zachter dat het omringende gesteente. In dat geval is de steen over de opaal heen open gebroken. Als dit klopt is de kans groot dat, als je de steen doorslijpt, er niet heel veel méér opaal tevoorschijn komt.
2) Ook dit is moeilijk te beantwoorden, zeker vanaf foto's. Ruwe opaal is niet belachelijk veel waard, en in zo'n groot blok is het wat onhandig. Waarschijnlijk enkele euro's. Als ie doorgeslepen en gepolijst is, is de prijs zeer afhankelijk van a) hoeveel opaal er in de steen zit, en b) wat de kwaliteit van de opaal is. Bijvoorbeeld: hoe sterk iriserend is de opaal? Afhankelijk hiervan kan de prijs variëren tussen enkele euro's tot honderd(en) euro's, hoewel het laatste natuurlijk alleen als er een knoepert van een opaal in zit, die zeer sterk iriserend is.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Boristazelaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 jun 2017, 12:49
Contacteer:
Re: Groot blok opaal 2 vragen?

Bericht door Boristazelaar » 02 aug 2017, 15:45

bedankt voor het beamtwoorden van mn vraag: )


hoi ik ben boris

Boristazelaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 jun 2017, 12:49
Contacteer:
Re: Groot blok opaal 2 vragen?

Bericht door Boristazelaar » 02 aug 2017, 15:46

Hoe zou ik de opaal die erin zit erdan uit kunnen halen


hoi ik ben boris

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Groot blok opaal 2 vragen?

Bericht door Masterofearth » 02 aug 2017, 16:21

hoi Boris,

Ik denk niet dat jij zelf de opaal uit de steen zou kunnen halen. Je zou het risico kunnen nemen om hem door te slaan en te hopen dat de steen mooi langs de opaal breekt waardoor je grotere stukken kunt zien, maar dit is natuurlijk een risico als de steen verkeerd breekt of versplinterd ben je alles kwijt.

De fotos zijn onscherp maar grote kans dat het opaal is, hoe groot zijn de stukken? en is er iemand die jou kan helpen betere fotos te maken?

Als je er echt iets mee wilt zou je iemand die mineralen en edelstenen slijpt op moeten zoeken en misschien kan zo iemand jou verder helpen.
Groet,

Pim



Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Groot blok opaal 2 vragen?

Bericht door adekker » 07 jan 2018, 17:50

Ik ben er zeker van dat dit opaal in matrix is. De kwaliteit is echter matig en de kans dat er binnen in de steen nog meer en slijpbare opaal schuilt hou ik voor gering. Ik zou deze steen dan ook zo laten en in de verzameling opnemen.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!


Plaats reactie