Een groepje kristallen uit Deurne (Antw.)

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Een groepje kristallen uit Deurne (Antw.)

Bericht door 8legs » 21 jul 2019, 22:26

Afbeelding

Het is hier nogal stil wat mineralen e.d. betreft, maar ik hoop dat er toch iemand aanwezig is die me kan zeggen wat deze kristallen staafjes kunnen zijn. Vermoedelijk is het iets zeer algemeen, maar ikzelf ken niets van deze materie. Ik veronderstel dat het SiO2-kristallen zijn. Klopt dit?

Het stukje vond ik in fijn materiaal naast boorgaten aan een bouwproject in Deurne (Antw.). Spijtig genoeg had ik te laat door dat het kristallen waren en zijn de meeste afgebroken.

Dank voor je hulp!


Herman

 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4335
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 266 times
Been thanked: 344 times
Re: Een groepje kristallen uit Deurne (Antw.)

Bericht door Spongebob » 22 jul 2019, 19:44

8legs schreef:
Het is hier nogal stil wat mineralen e.d. betreft, maar ik hoop dat er toch iemand aanwezig is die me kan zeggen wat deze kristallen staafjes kunnen zijn. Vermoedelijk is het iets zeer algemeen, maar ikzelf ken niets van deze materie. Ik veronderstel dat het SiO2-kristallen zijn. Klopt dit?
Ik weet ook niet zoveel van mineralen.en heb gewacht op iemand met iets meer mineralogische kennis. Vergeefs lijkt het; we zitten hier natuurlijk ook op een fossielenforum ;)

Net als bij je andere mineraaltje vermoed ik gipskristallen. Bij het verweren van pyriet worden soms witte kristallen (zgn. pyrietbloei) gevormd, waarvan ik de naam even niet paraat heb of zoals ik bijvoorbeeld in Ochtrup ooit heb gezien worden gipskristallen gevormd. Jammer dat de stukjes van jou zo klein zijn, anders had je de hardheid even kunnen testen.

Groeten, Tom

PS: Prachtige verzameling tandjes van Deurne heb je aangelegd!


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Re: Een groepje kristallen uit Deurne (Antw.)

Bericht door 8legs » 22 jul 2019, 22:42

Beste Tom,

Bedankt voor je antwoord. Gips lijkt me een goed idee.
De stukjes zijn inderdaad zeer klein, ik ben al blij dat ik ze opgemerkt heb. Vermoedelijk heb ik er veel weggesmeten omdat ik het toen niet opgemerkt had. Maar als er grotere tussen zaten had ik het wel gezien denk ik.

De tandjes die ik reeds getoond heb maken het grootste deel van de verzameling uit. De meer bijzondere echter moeten nog gefotografeerd worden. Dat is voor in 't kort.


Herman


Plaats reactie