Nieuwe aanmelding

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Plaats reactie
SacajaweaX
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2021, 11:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Nieuwe aanmelding

Bericht door SacajaweaX » 05 okt 2021, 12:56

Goedemiddag allemaal,

Ik heb vandaag de stap genomen mezelf aan te melden op dit forum. Ik ben al heel lang zeer geïnteresseerd in fossielen, mineralen, en alles eromheen. Ik weet nog dat ik in de 6e klas (ja zo oud ben ik dat we het nog klas noemde) een spreekbeurt gehouden heb over dinosaurussen. Ik hou erg van schat zoeken merk ik want ik ben ook gek op geocaching.

Helaas ben ik heel wat jaren van mijn spreekbeurt verwijderd en weet er nog steeds veel minder van dan ik zou willen. Ik vind het ook moeilijk om ergens te beginnen omdat het veld dat ik leuk vind zo groot is. Nu heb ik recent met een aantal vriendinnen fossielen/mineralen gezocht (en gevonden) in Duitsland en vond dat heel erg leuk om te doen. Ook wandel ik sinds kort vaak op de Maasvlakte en heb ik daar ook al een aantal 'ondefineerbare botfragmenten' (volgens oervondstchecker), een aantal mooie oude schelpen en een stukje ivoor gevonden (hopelijk van een Mammoet natuurlijk :D ).

Ik zou mezelf graag meer bijleren over het herkennen van grondsoorten/mineralen/fossielen en het prepareren daarvan (lekker breed), maar weet niet zo goed waar te beginnen. Zijn er cursussen (online of in de omgeving van Rotterdam)? (heb gezocht, maar vond eigenlijk alleen bij de LOI/NCOI de cursus archeologie, is dat een goed beginpunt?) Of dagen waarvoor ik mezelf kan aanmelden die geschikt zijn voor beginners? Elke tip is zeker welkom.

Ben ook zeer geïnteresseerd hoe jullie zijn begonnen?

Groeten, Janneke



 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 287 times
Re: Nieuwe aanmelding

Bericht door hubertus68 » 05 okt 2021, 13:37

Hallo Janneke,

hartelijk welkom op dit forum en bedankt voor jouw voorstelling.


Beste groeten,
Oliver



rikbak
Berichten: 164
Lid geworden op: 10 feb 2018, 12:30
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Has thanked: 21 times
Been thanked: 33 times
Re: Nieuwe aanmelding

Bericht door rikbak » 05 okt 2021, 14:44

Welkom Janneke, leuk dat je dit forum komt versterken :)

Zelf verzamel ik fossielen sinds dat ik nog een kind was en ben daar eigenlijk altijd mee door blijven gaan.
Of er relevante cursussen bestaan, ik heb geen idee, maar door gewoon veel te zoeken en vanalles uit te proberen leer je het beste.
En als er dan een keer iets fout gaat met bijvoorbeeld prepareren, waardoor je dat supermooie fossiel in een hoopje gruis verandert, zal dat zeker geen tweede keer gebeuren ;)

Toevallig heb ik 3 weken geleden voor het eerst in mijn leven mineralen gezocht in Zweden, zonder enig verstand er van te hebben.
Ik wist dat er mogelijke fluorescerende mineralen daar konden zijn en heb een bergje stenen meegenomen die er in mijn optiek anders uitzagen dan de meeste stenen daar, vervolgens thuis na lang zoeken op internet een UV lamp gevonden met een golflengte van 254nm.
En tot mijn grote verbazing en vreugde zitten er enkele stenen/mineralen tussen die oplichten onder de UV lamp :D

En op dit forum kun je ook erg veel leren van de artikelen, maar vooral van alle ervaren mensen die erop zitten.
Veel plezier en succes met je nieuwe hobby! :)



Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Nieuwe aanmelding

Bericht door Felicia Carina » 05 okt 2021, 18:29

Dag Janneke

Welkom!

De brede interesse herken ik wel. Moeilijk om te weten waar te beginnen, er is ook zo veel. Persoonlijk zou ik met de zelf gevonden fossielen beginnen. ( Devoon?) Na een determinatie kan je erover beginnen op te zoeken en te lezen. Heel veel te lezen en verder op te zoeken! Wanneer je het onderwerp wat begrepen hebt, de terminologie doorhebt, ongeveer weet in wat voor ordening het zit, kan je verder gaan met iets anders.
Zo komt er langzaam meer kennis. Zelf ben ik begonnen met nul kennis (maar wel die brede interesse) en nu weet ik al een beetje. In vergelijking met experts nog niks eigenlijk, maar in vergelijking met leken iets meer.

Verder zijn er beurzen die je af en toe kan bezoeken, daar worden soms ook determinaties gedaan. (Zie ontmoetingen fossielen)
En op deze website is ook een schat aan informatie te vinden. Met je brede interesse zal het forum zeker iets voor jou zijn.

Veel succes ermee en je kan altijd vragen stellen hier.
Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 271 times
Been thanked: 348 times
Re: Nieuwe aanmelding

Bericht door Spongebob » 05 okt 2021, 18:52

Hallo Janneke,

Rotterdam is perfect!
Ga zo snel mogelijk op bezoek naar het Natuurhistorisch Museum,
maar niet nadat je een afspraak hebt gemaakt met Bram Langeveld.
Ik weet zeker dat die je verder op weg helpt. (Zeg maar dat Spongebob je heeft gestuurd :mrgreen: )


Time fades away (Neil Young)

SacajaweaX
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2021, 11:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Re: Nieuwe aanmelding

Bericht door SacajaweaX » 06 okt 2021, 08:11

Goedemorgen allen,

Wat een warm welkom, dank. Ook voor de adviezen.

@@rikbak : Heerlijk om te vinden waar je naar zoekt. Wij hebben twee weken geleden in Duitsland ook een zoektocht gehad naar Haüyn. Helaas alleen hele kleine (-1mm) gevonden, maar met de meegebrachte uv lamp wel kunnen vinden in de schemer van het avondlicht. Heel leuk om te doen.

@@Felicia Carina : Goede tip, dank je wel. Dat brengt me op een idee. We hebben op een 'fossielenakker' in Duitsland nogal wat (kleinere) Devoon koraal opgepikt, misschien dat ik daar eens mee ga beginnen. Hoewel de individuele stukjes koraal erg klein zijn wat het determineren wel zal bemoeilijken heb ik heb ook wat stenen meegenomen die vol zitten met fossielen (aan de buitenzijde), maar krijg ze nog niet goed schoon. Daar eerst maar eens wat meer over lezen voor ik wat 'vernachel'.

@@Spongebob : Dat is toevallig, daar ben ik met mijn man en kind een maand of wat geleden nog geweest. Heerlijk al die verhalen die ertussen staan. Wat mij betreft echt een museum om vaker te bezoeken. Zijn voorganger Kees Moeliker kan zo mooi vertellen, ik heb kapot gelegen over zijn verhaal over de necrofiele homofiele eend. We zijn 'buren' en hij was uitgenodigd te spreken bij een collega die met pensioen ging. Fijn als mensen zo bevlogen zijn en zo mooi kunnen vertellen. Ik zal kijken of het lukt een afspraak te krijgen met Bram Laneveld. Lijkt me in elk geval al heel leuk.



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Nieuwe aanmelding

Bericht door FossilDude » 06 okt 2021, 16:03

Van harte welkom op het forum, @SacajaweaX !


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

SacajaweaX
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2021, 11:52
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Re: Nieuwe aanmelding

Bericht door SacajaweaX » 06 okt 2021, 16:15

Dank je @FossilDude




Plaats reactie