Te Ver gegaan

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: Te Ver gegaan

Bericht door Frederik » 02 apr 2013, 11:47

Het is belangrijk om de ontwikkeling van dit soort technologieën gepaard te laten gaan met een gezond ethisch onderzoek en debat. Onder die voorwaarden moet dit soort onderzoek zeker kunnen.

Smaug raakt m.i. een belangrijk element aan met zijn opmerking dat er geen wil achter uitsterving zit, en dat het ethisch debat andere elementen omvat naargelang de soort die men terug 'tot leven' zou willen wekken.

Voor mij lijkt het behoorlijk relevant dat een intelligent wezen dat het vermogen heeft om te redeneren over de zin en onzin van het uitsterven dat hij veroorzaakt, stilaan ook de verantwoordelijkheid begint op te nemen voor de schade die aan ecosystemen wordt toegebracht. Het 'tot leven brengen' van uitgestorven genetisch materiaal in het licht van het herstel van gedane ecologische schade vind ik in zekere zin een pervers idee, want het doet uitschijnen dat uitsterven een minder irreversibel idee is dan het in werkelijkheid is. Zelfs de achteruitgang van een soort gaat doorlopend gepaard met het irreversibel uitsterven van genetische variatie.

Men zou er in de eerste plaats naar moeten streven geen onnodig uitsterven te veroorzaken. Meer nog, ervoor te zorgen dat (eco)systemen op een behoorlijke manier kunnen functioneren, en dit vraagt een minimum aan (o.a. genetische) diversiteit.



Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

 
Gebruikersavatar
Martijnfossielenjager
Berichten: 834
Lid geworden op: 04 mar 2015, 16:29
Re: Te Ver gegaan

Bericht door Martijnfossielenjager » 03 apr 2015, 13:11

jordyvanderbeek schreef:
Hoi fossiel.netters

http://www.scientias.nl/wetenschappers- ... even/82562

Wat vinden jullie, dat dit kan en mag? Mogen ze klonen, uitgestorven dieren weer terughalen. Wat is de grens?

Ethiek.

Gr, Jordy
Ik vind dat ze dat echt niet moeten doen. STRAKS ZIJN AL ONZE FOSSIELEN NIETS MEER WAARD!!!!!!!!!!


Martijn

Gebruikersavatar
Marijn14
Berichten: 1110
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:17
Re: Te Ver gegaan

Bericht door Marijn14 » 03 apr 2015, 21:59

Ik denk dat de natuur het zelf oplost. Dieren die duizenden of miljoenen jaren geleden zijn uitgestorven zijn denk ik niet bestand tegen de ziekten in de huidige tijd. Bovendien zoals eerder al vermeld: hun leefgebied is er niet meer, dus waar moeten ze heen? We zullen het trouwens vanzelf wel zien: als die wetenschappers hierover net zo enthousiast zijn als wij als fossielen verzamelaars( :) ), zetten ze dit gewoon door tot dat het gelukt is.




Plaats reactie