versteend ivoor ? fossiel van olifant .

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Plaats reactie
daves
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2014, 15:35
versteend ivoor ? fossiel van olifant .

Bericht door daves » 28 jul 2014, 17:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn eerste post hier op het forum,
ik krijg tegenwoordig af en toe wat fossielen te zien. Dus dacht, laat ik eens een nieuwe hobby volgen.

het gaat om het volgende , Ivoren fossielen van (slag)tanden van een olifant.
Ik heb deze nog niet in bezit maar wou graag de reacties van andere weten.

Het gaat hier om versteende ivoren tanden , die ouder dan 100 jaar moeten zijn!!
Wat zouden die voor waarde hebben. I.v.m. het aanschaffen van deze prachtige objecten. ik zou graag wat meer willen weten over deze versteende ivoren.
Met name de waarde maar ook voor de montage op een display.
Kan ik zomaar (wel voorzichtig natuurlijk) een klein gaatje boren. voor een zilveren standaard bijvoorbeeld.

Alle reacties zijn zeer welkom.



Een rockhound alleen weinig tot geen ervaring met fossielen.

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: versteend ivoor ? fossiel van olifant .

Bericht door sjaak » 28 jul 2014, 18:28

Foto's zijn vaag en onduidelijk. Kan niet goed zien of het ivoor is. Olifant ivoor is beschermd. Wordt dit zo aangeboden? Ik zou oppassen.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Antw: versteend ivoor ? fossiel van olifant .

Bericht door adekker » 28 jul 2014, 18:49

Het lijkt me vrij recent olifant-materiaal en dit soort ivoor is zwaar verboden in Nederland! Ik zou er niet aan beginnen!


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

daves
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2014, 15:35
Antw: versteend ivoor ? fossiel van olifant .

Bericht door daves » 28 jul 2014, 19:14

Bedankt voor de reacties,

ik had al zo'n vermoede. dat het een riskant object zou wezen.

Maar al zou het ouder zijn dan 100 jaar. Zou het dan wel mogen, want ik zag op marktplaat iets van versteend ivoor, het ging daar alleen om kies.

ik vraag namelijk ook voor de veiligheid, wettelijk gezien. Heb namelijk geen zin in onnodige problemen , boetes? heb geen idee, ben nog helemaal nieuw op dit gebied.

Ik vind het geluid van deze zo mooi, als ze elkaar raken. ik heb ze gehoord en het heeft echt een heel eigen geluid, ik ken de verkoper namelijk. In Indonesië mag je dit gewoon hebben. Ik zou ze graag willen hebben, alleen liever niet als het problemen opleverd.



Een rockhound alleen weinig tot geen ervaring met fossielen.

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: versteend ivoor ? fossiel van olifant .

Bericht door Frederik » 28 jul 2014, 19:54

Ik kan op basis hiervan niet uitmaken of het ivoor is. Het gaat wel over recent materiaal. Daarom is dit alvast off-topic.

Als je dit soort zaken wil kopen, bedenk je dan even dat jouw aankoop meer dan waarschijnlijk illegale stroperij financiert. Het is omdat iemand je wijsmaakt dat het 'oud' is en daarom 'legaal' is, dat het mag. Meer nog, als het werkelijk ivoor is kleeft er bloed aan, ook van mensen. Een zware prijs om te betalen voor iets dat 'mooi klinkt'. Gewoon niet doen.



Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Re: versteend ivoor ? fossiel van olifant .

Bericht door phil » 28 jul 2014, 20:24

1. de foto kan bedriegen maar ik vind het maar een raar kleurtje voor ivoor en zeker voor 100 jaar oud ivoor
2. het vroeg meegebracht ivoor is erg massief en heeft afgeronde spits
3. olifanten slagtanden . zijn hol en deze hebben een erg verdachte opvulling
4. als ik dan de 'neushoornhoren' zie heb ik een donkerbruin vermoeden dat ze je proberen te rollen als het om meer dan een paar tientjes gaat
groetjes


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: versteend ivoor ? fossiel van olifant .

Bericht door sjaak » 28 jul 2014, 22:34

mee eens, heb ook mijn twijfels


Groet,

Niels

daves
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2014, 15:35
Re: versteend ivoor ? fossiel van olifant .

Bericht door daves » 29 jul 2014, 11:43

Allen super bedankt voor de reacties, deze bevestigen eigenlijk wat ik diep van binnen wel wist. Maar nog niet helemaal wou geloven van m'n zelf.

Een aantal puzzelstukken vallen voor mij nu wel op de juiste plek.
Met stipt op 1. ik wordt hier getild voor meer dan een aantal tientjes.
Gelukkig had ik deze nog niet laten verzenden, helaas is die hoorn wel al onderweg.
Blij dat er nog niets voor is betaald, deze kan dus zo weer retour.

op 2. denk ik de structuur te herkennen, van de binnenkant van die ivoren tanden.
Toen een van de leden vertelde dat ik hoogst waarschijnlijk werd opgelicht, ging er een lampje branden.
Dit is een steen soort waar ook veel cabochons (oval geslepen steenjes) van geslepen worden.
Van dit materiaal hebben ze hoogst waarschijnlijk tanden geslepen, als ik dit materiaal volgende keer tegen kom zal ik het even laten zien, dit materiaal kom volgens mij uit zee.

Een ding is mij nu wel duidelijk. Want ander materiaal (half-edelsteen) wat ik via deze kennis koop. is vaak duur en slecht in kwaliteit.

nog maal super bedank voor alle reacties, ik hou het voorlopig weer bij steentjes zoeken. Misschien zo af en toe een stukje geopaliseerd ammoniet.
De hoorn en tanden werden me meer toegespeeld, werden er eigenlijk meer door gedrukt. vandaar dat de hoorn ook zonder enige betaling werd toegezonden.
Al de afspraak wel was dat ik er voor zou betalen, voor het object zou arriveren.
Had zelf al twijfels, die hier meer dan bevestigt werden, echt super bedankt.


Een rockhound alleen weinig tot geen ervaring met fossielen.

daves
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2014, 15:35
Re: versteend ivoor ? fossiel van olifant .

Bericht door daves » 31 jul 2014, 12:09

Bedank mr. Crabs, dat speelt wel op de zenuwen.

Ik kan de verkoper, alleen woont hij in Indonesië.

Maar ben er van nu overtuigt dat het hier om iets anders gaat dan ivoren tanden.
ik begin steeds meer er van te overtuigen, wat dit wel is.

ik geloof dat dit door mens gevormd materiaal is , materiaal wat uit de zee komt.
en gemodelleerd wordt. in vormen die uit de natuur komen.

ik heb diverse vormen gezien met de structuur wat te zien is aan de binnenzijde van het object.
de zelfde verkoper bood mij namelijk ook een gefossiliseerd nest van bijen aan.
dat had de zelfde structuur. Ook worden daar cabochon steentjes van geslepen.

dus het gaat hier om verkoop trucjes. Het is hoogst waarschijnlijk gefossiliseerd gesteente uit zee. waar vervolgens diverse vormen uit gehaald zijn. Zo kunnen ze fossiel aanbieden met een model naam!
dan krijg je dus olifant tand fossiel , wat dus helemaal niets te maken heb met een olifant. het heeft alleen de vorm van de tanden. de sluwe-rikken.

Langzamerhand herkende ik wat er gaande is, dit soort praktijken zijn vrij normaal in de (half)edelstenen handel. Als je niet weet wat je koopt, wordt je bijna altijd opgelicht. in die wereld.

Gelukkig weet ik bij stenen wel wat ik koop, voorlopig hou ik het weer bij m'n stenen verzameling.

Mvg






Een rockhound alleen weinig tot geen ervaring met fossielen.

GeePoppenhuis
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2014, 02:27
Re: versteend ivoor ? fossiel van olifant .

Bericht door GeePoppenhuis » 15 aug 2014, 20:18

daves,
even ter aanvulling: niet alle ivoor is verboden.Er worden nog steeds (of beter gezegd: weer) zieke dieren afgemaakt
Als zulk ivoor geimporteerd wordt dan is er een certificaat bijgeleverd.
Zonder dit certificaat ben je strafbaar.
Dus niet alle ivoor komt van de jacht en niet alle import is strafbaar.
Misschien makkelijk om te weten voor als je nog eens ivoor tegenkomt :)


Groetjes,
Gee

Veel mensen rennen hun hele leven voorbij de kleine dingen op jacht naar de grote dingen.
Tot ze op een dag beseffen dat de kleine dingen de grote dingen waren.


Plaats reactie