ik wik het hebben over de 5 potvissen die kunnen toch gewoon blijven liggen of niet ??

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joshua116
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 aug 2015, 16:29
Locatie: rockanje
Been thanked: 1 time
Contacteer:
ik wik het hebben over de 5 potvissen die kunnen toch gewoon blijven liggen of niet ??

Bericht door joshua116 » 14 jan 2016, 17:29

Hooi wie heeft er gehoord van die potvissen en wat ik niet snap dat er zo veel haast bij is om zo iets weg te halen want waarom kunnen ze niet blijven liggen en ze kunnen het dan af zetten ofzo want voor vogels worden er ook broed gebied gemaakt want ik snap het hele probleem niet mischien om dat het stinkt want dat ken echt niet !¿? :P iemand een idee ?? :D

[Bewerkt door joshua116 op 14-01-2016 om 18:11 NL]



 
Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Re: ik wik het hebben over de 5 potvissen die kunnen toch gewoon blijven liggen of niet ??

Bericht door Duys » 18 jan 2016, 13:48

Denk dat ze die moeilijk kunnen laten liggen, mochten er nog wilde beren enz rondlopen zou dat misschien mogelijk zijn.
Maar die paar vogels en vossen, dat zal rap gaan stinken, maden, ziektes, ook de roofdieren die er oorspronkelijk van leefden hebben na een tijdje een sterke maag nodig, gaat snel rotten, niet voor niets dat gieren etc zo'n nuttige beesten zijn.

Hoe dan ook Salmonella en andere, lijkt me geen goed idee om dat op een druk bezochte plek te hebben liggen.
Duys



Gebruikersavatar
joshua116
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 aug 2015, 16:29
Locatie: rockanje
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Re: ik wik het hebben over de 5 potvissen die kunnen toch gewoon blijven liggen of niet ??

Bericht door joshua116 » 21 jan 2016, 00:27

ja okee dat is zo maar het had gekund :D weet je wat ik vies vind al die huisjes aan het strand waar dikke duitsers in zitten LOL :D :P


[Bewerkt door joshua116 op 21-01-2016 om 00:32 NL]

[Bewerkt door joshua116 op 21-01-2016 om 00:36 NL]



Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Re: ik wik het hebben over de 5 potvissen die kunnen toch gewoon blijven liggen of niet ??

Bericht door Duys » 21 jan 2016, 13:11

Had het gelezen, ben geen Nederlander, dat ik de Nederlanders progressief vind, moet ik ook meer en meer op terugkomen.



Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: ik wik het hebben over de 5 potvissen die kunnen toch gewoon blijven liggen of niet ??

Bericht door Frederik » 21 jan 2016, 16:52

Het belang van kadavers van alle vormen en maten, of het nu gaat over een dode potvis of een omgevallen boom, voor een ecosysteem kan niet onderschat worden. Dit gegeven is goed gekend in de ecologie.
Het klopt dat vele 'opruimers', waaronder grotere roofdieren, inmiddels sterk teruggedrongen of helemaal verdwenen zijn uit onze ecosystemen. Dit wil echter niet zeggen dat het laten liggen van een kadaver vanuit ecologisch standpunt problematisch is, wel integendeel. Zo rottende potvis is werkelijk een bom van leven voor een marien ecosysteem.

De reden waarom ze zo naarstig opgeruimd worden, is een combinatie van rationele argumenten (waaronder overlast en hygiëne), die al dan niet steek houden, en irrationele of 'culturele' argumenten ("het strand hoort er netjes bij te liggen", of "we moeten de natuur beheren").

Ik hoop al langer dat we een culturele shift mogen meemaken waarin het normaal wordt dat de natuur er een beetje 'rommeliger' mag bijliggen, en dat we dit niet meer als rommelig, maar als normaal beschouwen. Dat zou een ferme boost geven aan onze ecosystemen.



[Bewerkt door Frederik op 21-01-2016 om 16:53 NL]


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
joshua116
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 aug 2015, 16:29
Locatie: rockanje
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Re: ik wik het hebben over de 5 potvissen die kunnen toch gewoon blijven liggen of niet ??

Bericht door joshua116 » 21 jan 2016, 21:29

Duys : bedoel eigenlijk het maar is een algemen grapje and also I'm no racist

En frederik ja inderdaad zou heel leuk zijn om te kunnen hebben en te zien want ik heb even over na gedacht maar dat is dus ook denk ik waarom er niet genoeg paling of anderen vis en schaal dieren er niet of bijna zijn en AG daarom probeer ergens lol van tehebben met dat grapje : duys : maar de enigste fossiele die we dalijk hebben zijn de mens als wereld ten onder is want daar hebben we er genoeg van maar zo somber zie ik veder ook weer niet :D :P

[Bewerkt door joshua116 op 21-01-2016 om 21:43 NL]

[Bewerkt door joshua116 op 22-01-2016 om 02:38 NL]

[Bewerkt door joshua116 op 23-01-2016 om 01:05 NL]

[Bewerkt door joshua116 op 25-01-2016 om 16:44 NL]



Gebruikersavatar
Gianno
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 mei 2012, 20:50
Re: ik wik het hebben over de 5 potvissen die kunnen toch gewoon blijven liggen of niet ??

Bericht door Gianno » 21 feb 2016, 14:30

Hallo,

Ik las eens dat er in een dode potvis (dus rottende) gassen in de darmen en maag ontstaan waardoor er kans bestaat dat die explodeert. Dan wil ik toch niet graag in de buurt zijn.
Nog een reden zie link
http://www.kennislink.nl/publicaties/da ... den-vondst

Mvg
Natalie

[Bewerkt door Gianno op 21-02-2016 om 14:40 NL]





Wie zoekt,die vindt


Plaats reactie